2012. augusztus 28., kedd

Váltóolaj csere

Újabb 40 ezer km volt az autó háta mögött, így eljött az ideje a váltóolaj cseréjének. Sokan elhanyagolják ezt a részt, van aki szerint "örökéletolaj" van a váltóban, és azt nem kell cserélni. Szerintem kár spórolni azon a pár ezer forinton, főleg ha 40 ezer kilóméterre oszlik el ez a költség.

Korábban Castrol SMX-S 75W90 volt benne, most Eneos 75W90-et vásároltam, 2000 Ft/flakon áron. Így a váltóolaj csere 6000 Ft-ból megúszható.




A szervizkönyv szerint 2,4 liter olaj kell a váltóba, illetve 40 ezer kilóméterenként kell cserélni.

Maga a művelet nem egy nagy dolog, alig bonyolultabb a motorolajcserénél. A váltó alján meg kell keresni a négyszög alakú kulcsnyílással ellátott csavart. 3/8"-os kulcs kell hozzá.




Ezt kitekerve már ömlik is ki a használt hajtóműolaj. Én kb. 1 órát vártam mire az utolsó csepp is távozott.

Közben a leeresztő csavart meg kellett takarítani a rátapad apró fém "forgácsoktól", ami gyakorlatilag inkább fém por. Mivel a leeresztő csavar belső felébe egy mágnes van beépítve, ez szedi össze a váltó fogaskerekeiről leváló apró fémdarabokat.




És így néz ki tisztítás után



Amikor az utolsó csepp olaj is kicsöpögött, akkor visszatekertem a leeresztő csavart, a szervizkönyv szerinti 25-30 Nm nyomatékkal.

A regiswift fórumozóinak tanácsa alapján a betöltést nem a gyárilag előírt helyen ejtettem meg, hanem a kilóméterspirál helyén keresztül töltöttem fel. Ehhez szükség van egy 10-es crowára, kb. 50 centi 10-15mm átmérőjű slagra, és egy tölcsérre.

A spirálházat a piros nyíllal jelölt M6-os csavar rögzíti. Ezt kitekerve a spirálház kihúzható a váltóból (de ne a spirálnál fogva húzd ki!)




Így kapunk egy tökéletes betöltőnyílást, ami sokkal könnyebben elérhető, mint a váltó oldalán található gyári betöltőnyílás.

Belekerült a kb. 2,4-2,5 liter olaj (inkább egy picit több legyen), majd a spirálház, és az azt rögzítő csavar is visszakerült.

Lehet, hogy csak placebo, de a váltó a friss olajjal valóban valamivel finomabban jár azóta.

22 megjegyzés:

  1. Szia,nagyon köszönöm a fiam nevében ezt a nagyon profi módon leírt,és megszerkesztett oldalt.
    Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Örülök, hogy hasznosnak találtátok a blogomat. Sajnos az utóbbi időben kevés időm jut az írogatásra. Pedig van egy-két téma, modding amiről tudnék írni.

      Üdv
      kredeb

      Törlés
  2. csak megtudom köszönni ezt a nagyon részletes leírást....csak így tovább

    VálaszTörlés
  3. üdv.én is épp most készülök válto olajat cserélni de én 80-90 olajat vettem az is jo hozzá?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      A szervízkönyv szerint API GL-4 vagy GL-5 teljesítmény szintű, és SAE 75W/80-85 vagy 80W/90 olaj jó bele. Illetve a 75W90. Vagyis elvileg jó bele. Milyen márkájú olajat vettél?

      Törlés
  4. Köszi, váltóolaj lecserélve, nem gondoltam, hogy valaha ilyet csinálok házilag.
    Hála a sok rászánt idődnek - szuper a blog!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy hasznosnak találod a blogomat.

      Törlés
  5. Kérdésem: Ha a spirálnál fogva húzom, ki mi bajt okozhatok?
    A legutolsó cserénél a szabályos helyen töltöttem fel. Nagy szívás volt. Most eljött a következő csere ideje, és nem szeretném elbaltázni :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak annyi, hogy a spirál burkolatát kitéped a helyéről. Vissza lehet tenni, de jobb ha nem annál fogva húzod ki. Kb ugyanaz, mint ahogy a konnektorból sem a vezetéknél fogva húzod ki a dugót.

      Törlés
  6. Helo. Azén swiftemben (1.3 95) 160e van ha minden igaz és nem 260... Ki tudja... :) és szerintem még nem volt benne cserélve olaj. De írásod hatására lehet megejtem. Ma szelepfedél tömítést meg a csavaroknál a gumikat cseréltem. Észrevettem hogy a csillagfejű csavarok némelyike laza volt. Találkoztál már ilyennel?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Igen, kilazulhatnak ezek a csavarok, sőt az egyik cimborám Switjében azt egyik ilyen csavar teljesen ki is tekeredett.
      Üdv
      I.

      Törlés
  7. Szia! Ezúton szeretném megköszönni, hogy van ez a blog, mert rengeteg plusz munkától mentettél meg, és a váltóolaj csere is zökkenőmentesen sikerült. :)

    Üdv.: tsumpyster

    VálaszTörlés
  8. Szintezni nem kell a végén? Köszönöm.

    VálaszTörlés
  9. Nagyon jó ez a blog. Ez alapján egyedül le tudtam cserélni a váltó olajat! Az autószerelő díját így megspóroltam. Köszönet a szerzőnek!

    VálaszTörlés
  10. Én a gyári betöltőnyíláson töltöttem be (segítséggel, nem volt egy gyors meló...), mert az egyben szintjelző is (tehát amikor elkezd kicsorogni, akkor van "tele").

    VálaszTörlés
  11. Szia kaphatok egy telefonszàmot? Olyan valakiét aki tudja hol kell a legegyszerűbben tölteni a váltó olajat

    VálaszTörlés
  12. Szia! Szerelőm is ezt a váltó olajat mondta , viszont ez Gl 5 olaj , az én 2011 és Swiftem szervizkönyvében viszont Gl 4 75w80 kell. Állítólag a Gl 5 olaj színesfém korróziót okozhat. Vajon mi az igazság?

    VálaszTörlés
  13. Szia! Én egy Daihatsu Materia 1.5-üs automata váltós autót vettem. 126000 km van most benne. A gépkönyv azt írja, hogy ha koszos az olaj vigyem a szerelőhöz. Nem koszos. De... Sokan azt mondják, hogy az apró fémforgácsokat nem lehet látni. Van olyan automata váltó szerelő aki azt állítja, hogy át kell mosni az egész váltó rendszert. Van aki csak leengedi és és utána tölt. A gépkönyvemben azt írja, hogy 5 l olajjal van fltöltve és 2.1 l az utána töltés. Akkor a leírtak alapján a specifikációs adat szerint is elegendő a kifoly olaj fltöltése, majd újabb km után leengedni és megint feltölteni? Köszönöm ha valaki tudna segíteni ebben a nagy erdőben.

    VálaszTörlés
  14. Üdv! Ez 4×4-es swiftnél is működik így? Ott mennyi az olajmennyiség? Válaszod előre is köszönöm! Gabi.

    VálaszTörlés
  15. Sziasztok van nekem egykis problémám mi v a ojankor mikor a spril meg nme. Moccan és nem tudom levenni vagy hogy vagyem le? Ki ettem a csavart de nem jön ki

    VálaszTörlés
  16. Ignisnél a " hivatalos" Betöltés helyett hol lehet még váltó olajat betölteni? Köszönöm. L

    VálaszTörlés