2012. november 17., szombat

Tolatóradar beszerelése

99 óta van jogsim, de egészen a Swift megvásárlásáig igen keveset vezettem, mondhatni szint semmit. Szégyen, nem szégyen sem a vezetésben sem a parkolásban nem rendelkeztem (rendelkezem) megkérdőjelezhetetlen gyakorlattal. Így aztán a megfizethető kategórián belül igyekszem minden olyan eszközt igénybe venni, amit csak lehet. Az egyik ilyen dolog a címben nevezet tolatóradar. Már idehaza is beszerezhető 10ezer forint alatti áron, de az ebay-ről akár 3-4ezer forint körüli összegért is beszerezhető használható, megbízható darab. Én is innen szereztem be.

A csomag tartalmaz egy két-digites hétszegmenses kijelzőt, illetve egy-egy ledes kijelzőt a jobb és bal oldalon, valamint 4 szenzort, és a vezérlő egységet.




Mivel nem akartam feleslegesen kifurkálni a lökhárítómat így a végleges beszerelést megelőzően tartottam egy próbát. Ehhez csak 4db papírpohár kellett, amibe ideiglenesen beleaplikáltam az érzékelőket, és ezeket ragasztottam fel a lökösre. Illetve a vezérlőt rákötöttem a tolatólámpára.

Igen, tudom... hülyén néz ki, de próbának megteszi.
Miután megbizonyosodtam róla, hogy a kütyü tökéletesen működik, csak akkor kezdtem hozzá a lökhárító kifurkálásához. 
A lökhárítót leragasztottam kreppszalaggal, így könnyen be tudtam jelölni az érzékelők pontos helyét. A tolatóradar dobozában adnak egy körkivágót is, ezzel egyszerűen csak ki kell fúrni az érzékelő helyét, a korábban kimért pontokban.








Az érzékelők kábeleit a hátsó lámpa vezetékei mellett vittem be a csomagtérbe. Az egyes érzékelőket, illetve a hozzá tartozó kábeleket különböző színű szigszalaggal jelöltem meg, így tudtam őket megkülönböztetni, így tudtam őket a megfelelő aljzatba dugni.






A vezérlő dobozt a kalaptartó alá rögzítettem. Megkerestem a tolatólámpa vezetékét, és egy biztosítékon keresztül lepárhuzamosítottam a vezérlőhöz. Fontos a biztosíték, ha valami gubanc lenne a kütyüvel!!!

Még egy igen fontos dolog van, az érzékelő kábelét nem szabad elvágni!!!! Ugyanis ez koaxkábel, mivel az érzékelőből érkező jel igen érzékeny a külső zavarokra. Ha elvágjuk és megtoldjuk a koax kábelt egy sima vezetékdarabbal, akkor mindenféle hülyeségeket fog jelezni a radarunk. Vagyis a vezérlőegységet olyan helyre kell tennünk ahol az összes érzékelőből jövő kábel eléri.

Ha ezen is túl vagyunk, akkor már csak kijelző kábelét kell befűzni, illetve a kijelzőnek egy megfelelő helyet találni. Mit mondjak... a munkának ez a része a legnagyobb szívás, legalábbis szerintem. Én a jobb oldalon vittem el a kábelt, a küszöbnél. Ehhez az összes burkolatot le kell szedni. Majd az A oszlop tövében vittem fel a kábelt, és az A oszlop takaró műanyag eleme alatt vittem fel egészen a tetőkárpitig, majd óvatosan betuszkoltam a kábelt a tetőkárpit alá, és ott elvittem egészen a belső tükörig.

Én úgy gondolom a kijelzőnek a belső tükörnél van a legjobb helye, mert tolatáskor a belső tükörbe is bele szoktam nézni, így nem kell külön elfordítanom a fejem ahhoz, hogy egy pillantást vessek a kijelzőre. Persze a kijelzőben van egy zümmer... egy csipogó is, ami hangjelzéssel figyelmeztet az akadályhoz való közeledésre.




Főpróba következett, minden megfelelően működött... de a kijelző engem mégis zavart egy kicsit, nem illett a képbe.

Itt jött egy újabb ötlet. A belső világítás dobozában van egy üres hely, a régebbi Swift modelleknél itt foglalt helyet a Szent Kvarcóra. Ide kellene befaragni a kijelzőt. Mivel legtöbbször törekszem arra, hogy semmi visszaállíthatatlant ne csináljak az autón ezért beszereztem egy extra beltér világítás dobozt. Egyrészt így ha valamit elrontok, akkor nem lesz ott egy nagy lyuk, másrészt ráérek a dolgozgatni, mert addig sincs félig "szétborítva" az autó belseje.

Szóval fogtam az új dobozt, illetve a kijelzőt, és a kettőt összehekkeltem.







Szétkaptam a kijelző házát, és kiszedtem a benne lévő panelt, majd vágtam egy akkora nyílást a belső világítás dobozán, hogy a kijelző látszódjon, majd meleg-ragasztóval rögzítettem a panelt a dobozban.






Ehhez a moddinghoz persze ki kellet fűznöm a kijelző kábelét a kocsiból.

Az igazi trükk most jön, ez a rész nem annyira egyszerű, de kis kreativitással otthon is elkészíthető egy olyan fólia, ami eltakarja a megmunkált területet. De ma már több fóliás cég is van akik bármilyen mintájú fóliát kivágnak a kívánt formára. CAD programban megrajzoltam a fólia kontúrját majd kivágattam.




Ezután már csak fel kell ragasztani a helyére, és az egészet visszaszerelni az autóba. És a végeredmény már minden "szenvedésért" kárpótol. Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de szerintem akár még gyárinak is elmenne.





 


8 megjegyzés:

  1. Üdv!Én is most tervezek beszerelni egy tolatóradart,és a kérdésem többek között az lenne,hogy a felfúrást a vele kapott sablon alapján csináltad?Illetve,hogy a vonóhorog nem zavar be a érzékelők terébe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Sablon? A körkivágóra gondolsz? Ha jól emlékszem nem a gyárilag vele adott körkivágót használtam. Illetve mielőtt használtam volna bármit is, egy hasonló vastag műanyag darabba fúrtam bele, és belepróbáltam a szenzort, hogy nehogy túl nagy legyen a lyuk.

      Az érzékelőket úgy kell elhelyezni, hogy a vonóhorog ne zavarjon be. Többek között ezért is csináltam a poharas próbát, ahol csak ideiglenesen raktam fel, és kötöttem be a tolatóradart.

      Törlés
  2. Értem,jó megoldás.Ötletes még a lámpabúrába integrálás,ha nem zavar én is felhasználom ezt a technikát.Amúgy a sablonon azt értettem volna,hogy az érzékelőkre vonatkozó felszerelési ajánlást/magasság;a lökhárító szélétől milyen távol legyen a furat;stb/mennyire vetted szentírásnak,mert ahogy látom a 2 középső szenzor lentebb van,
    mint a szélsők.Én attól tartok,hogy egy kis elfúrással tönkrevághatom a lököst...
    Ja,és papír vagy műanyagpoharat használtál? üdv.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tartottam be szigorúan az ajánlást. Végül is nem agysebészetről van szó, a lényeg, hogy ne lefelé nézzen a szenzor, vagyis a lökhárítón lehetőleg egy függőleges felületre kell szerelni. Papírpoharakat használtam.

      A szenzorok nálam egy magasságban vannak, a képen szerintem csak azért tűnik másként, mert a maszkoló szalag ferdén van felragasztva.

      Törlés
  3. Üdv!
    Még 1 kérdésem lenne.A tápot ugyancsak a tolatóizzótól vetted le a kijelzőhöz,vagy azt
    bárhonnan levehetem?Amit vettem tolatóradart ez 1 kábelnélküli kialakítású,és a
    blokksémán nem szerepel a kijelző tápjának bekötési forrása,illetve a tápkábele sem
    érne el a műszerfalig,ha a tolatóizzótól vezetném...szóval itt 1 kicsit elakadtam.
    Üdv.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Igen, én a tápot az izzótól vettem. Sajnos a vezeték nélkülinél nem tudom honnan lehetne, ha máshonnan nem, akkor a szivargyújtóról.

      üdv

      Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés