2013. május 19., vasárnap

Féktárcsa és fékbetét csere

Bár a fékbetét, még egy pár száz, esetleg ezer km-t még elment volna, és talán a féktárcsa is kihúzta volna még addig, de most volt időm is, pénzem is a cserére. Plusz így egy darabig biztos nem lesz gondom erre.

Féktárcsából LPR márkájút vettem 3500 Ft/db áron, a fékbetétből pedig valamilyen utángyártottat vettem 4000 Ft/garnitúra áron.

Amire szükség lesz/lehet:

- 13-as kulcs
- 17-es kulcs
- ütvecsavarhúzó (ha szerencséd van nem lesz rá szükség)
- kalapács
- egy szép nagy laposfejű csavarhúzó
- csillagcsavarhúzó
- drótkefe
- féktisztító
- réz spray
- emelő
- kerékkulcs
- 2db M8x30-as csavar (ha szerencséd van nem lesz rá szükség)

Néhány nappal korábban az új tárcsákat lemaszkoltam és lefestettem matt feketére, bár sok nem látszik belőle... de a tudat :o)






A régi féktárcsa és a régi fékbetétek (ahogy azt már korábban is írtam az én autómon már a Bosch fékrendszer van):





AZ ITT LEÍRTAKAT MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE VÉGEZZE! A FÉK NEM JÁTÉK, HA BIZONYTALAN VAGY MAGADBAN AKKOR INKÁBB BÍZD SZERELŐRE A DOLGOT...

Az autót vízszintes, sima, szilárd talajon megfelelően rögzítve (kézifék, kerék kiékel) megemeljük, és alábakoljuk. Kerék le, és kezdődhet a munka...

Az első lépés, hogy a nagy lapos csavarhúzóval a betétnél fogva vissza kell nyomni a fékmunkahenger dugattyúját a véghelyzetbe, mert különben az új, és ezáltal vastagabb betétek nem fognak beférni a helyükre, illetve nem lehet majd a nyerget visszatenni a tárcsára.





Miközben nyomjuk vissza ellenőrizzük a fékfolyadék mennyiségét a tartályban, és adott esetben szívjunk le belőle egy fecskendővel!!!



Alul található egy kisebb csavar, ezt a 13-es kulccsal kell meglazítani, ez rögzíti az úszónyerget a kerethez az egyik úszócsapon keresztül, illetve az egész féknyerget kettő darab csavar rögzíti (egy alul, egy felül), ezt kell a 17-es kulccsal meglazítani, ekkor a féknyerget le lehet emelni a konzolról.





Miután az egész szerkezetet leszereltük a konzolról, a fix, a kereten lévő úszócsapról le kell húzni a nyerget.









Ezt követően a keretet egy dróttal fel kell kötni pl a rugóhoz, hogy ne a fékcsőnél fogva lógjon.





Mivel a féktárcsát is le akartam cserélni, így a fékbetét csere, illetve a nyereg tisztítását, előkészítését néhány mondattal később fogom folytatni.

A nyereg, és a keret leszerelve, így a féktárcsa már hozzáférhető. A féktárcsát 2 db M6-os süllyesztett fejű kereszthornyos csavar rögzíti. Itt szükség lehet az ún. ütvecsavarhúzóra... mivel ha be van rohadva a csavar, akkor ezzel lehet a legegyszerűbben kiszedni. 






Nem egy űrtechnológiás eszközről van szó, pusztán csak annyi, hogy a csavar hornyához kell illeszteni a megfelelő bittel, majd kalapáccsal ráütni, és így szépen lassan megindul a csavar. 3500-4000 Ft körüli áron lehet kapni, szerszám, vagy barkács boltokban.
Íme egy videó, hogy hogyan is működik:



Nekem a korábbiakkal ellentétben most szerencsém volt, a csavarok nem voltak berohadva, mivel az a személy aki utoljára hozzányúlt (a jó Isten áldja meg!) befújta réz sprayvel, illetve nem tépte meg barom módon. Szóval nem volt szükségem az ütve csavarhúzóra, de nem bánom, hogy megvettem, mert még máskor jól jöhet, és mivel nem egy egyszer használatos cucc, így még az unokáim is használni fogják majd :)

Szóval miután a két süllyesztett fejű csavart kivettük, már csak le kell húzni a tárcsát a helyéről. Nekem ez ment egyszerűen, simán kézzel megmozgatva lejött, azonban ha nem így lenne, akkor a tárcsán van két furat, amiban M8-as menet van. Ebbe kell a kettő darab M8x30-as csavart betekerni, ezzel lehet lehúzni a tárcsát a helyéről.




A régi tárcsa
A tárcsa helyét alaposan meg kell drótkefézni, és féktisztítóval megpucolni. Ha ez megvan akkor körbe be kell fújni réz sprayvel, hogy ne rohadjon össze az új féktárcsával sem (valószínűleg az előző csere alkalmával is így tettek, ezért is jött le egyszerűen a régi tárcsa). Ezután már csak a féktárcsa rögzítő csavarokat kell visszatenni. Amennyiben a csavarok sérültek érdemes kicserélni, illetve a beszerelés előtt ezt is be kell fújni réz sprayvel, vagy zsírral, hogy ne rohadjon be. Magát a csavart nem kell eszetlen módon megtépni. A frissel felszerelt tárcsát kézzel át kell forgatni, hogy nem üt-e, rendesen felfekszik-e a helyére!!!







Az új féktárcsa a helyén, most már csak a féknyerget kell megpucolni, bezsírozni, és a fékbetéteket kicserélni, és az egészet visszaszerelni.














Az úszócsapokat és az úszócsapok helyét alaposan ki kell mosni féktisztítóval, minden szennyeződést el kell róla távolítani, majd az összeszerelés előtt alaposan befújni zsír vagy réz sprayvel.

Illetve ezzel párhuzamosan ki kell venni a régi fékbetéteket, érdemes alaposan megjegyezni hogyan és hol álltak a betétek. A nyereg azon részét ahol a betétek felfekszenek alaposan meg kell tisztítani drótkefével, majd az új betétek beillesztése előtt ezeket a felületeket is be kell fújni réz vagy zsír sprayvel.





A nyereg csúszófelületei bezsírozva
A fix úszócsap is alaposan bezsírozva


Ezt követően minden mehet vissza a helyére. Az úszórész csavarját 22-32 Nm, a nyereg rögzítő csavarjait pedig 70-100 Nm nyomatékkal kell meghúzni. Ezeket a csavarokat is célszerű a visszaszerelés előtt zsír vagy réz sprayvel befújni. Így a következő betét cserekor nem kell a berohadt csavarral vacakolni. Ezután a tárcsát érdemes féktisztítóval átpucolni, mert valószínűleg összefogdostuk zsíros kézzel.

Ha minden a helyén, és a csavarokat kétszer is meghúztuk, valamint a fent leírtakat a másik oldalon is megcsináltuk, akkor irány a próbakör. Érdemes nem a legnagyobb forgalomban elindulni, és kerülni kell az erős fékezéseket, legalábbis az első pár száz km-en. A betétnek és a tárcsának még össze kell kopnia, így először a fékhatás alatta fog maradni az addig megszokottól. Ennek kissé ellent mond az én mai tapasztalatom, vagyis vagy az eddigi fékem volt szar, vagy ez lesz nagyon jó, mert én most sem éreztem gyengébbnek a féket, mint eddig.

A mai nap még a fékdobot fújtam le szintén matt fekete festékkel. Némi dórkefézés, és féktisztítós pucolás után ment rá a festék, majd fél óra száradás után a kerék is a helyére került.
A tőcsavarokat és a kerékagyat természetesen ragasztószalaggal kimaszkoltam.



A fékfolyadék cseréje még kicsit várat magára, mivel nekem sem volt már most kedvem hozzá, és a segitségem sem ért volna rá... mivel ez egy két emberes művelet.
De ígérem arról is részletesen beszámolok majd, amint túl vagyok rajta.

Jah... és míg el nem felejtem. Természetesen most sem úsztam meg komplikációk nélkül. Míg bütyköltem zenét hallgattam, első ablakok lehúzva, stb... Mikor végeztem, gondoltam visszaállok a jól megszokott helyemre, erre az önindító meg sem nyikkant. Csutkára lemerült az akku. Annyi petró szerencsére még volt benne, hogy csiga lassúsággal ugyan, de még sikerült az ablakokat felhúzni. Szóval még az akkut ki kellett kapnom, és éjszakára felvinni tölteni. Az utóbbi időben sokat járkáltam bömbölő zenével, világítással, sok rövid úton. Gondolom ez kicsit megviselte az akkut. De ennél nagyobb bajom sose legyen!!!!

3 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik a blogod. Részletesek a leírások. Köszi.

    VálaszTörlés
  2. Rézsprayt tudtommal nem szabad használni csúszófelületen, mert koptat. Van fékzsír ami nem tartalmaz szilárd alkotóelemet.

    "Nagy hangsúlyt kell fektetni a fék szerelésénél a megfelelő segédanyagok alkalmazására. Sajnos a széles körben elterjedt rézpaszta/szpré használata kifejezetten tilos! Ehelyett speciális, erre a célra forgalmazott termékeket kell használni."

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2015/02/12/novoth_hogyan_tartsam_karban_az_automat/

    VálaszTörlés
  3. Szuper a leírás, ez alapján cseréltem a féket a suzukimon, szuper lett! Köszi

    VálaszTörlés