Kedden még rendben volt, de szombaton már ki volt szakadva a bal külső féltengelycsukló gumiharangja. Hogy pontosan mennyit jártam vele így azt nem tudni. De aránylag kevés zsírt csapott még ki, így valószínűleg 1-2 napja lehetett csak így. Már két éve is észrevettem, hogy a gumiharang itt-ott meg van repedve, de csak halogattam a cseréjét, tartottam tőle. Most aztán nem volt mese ki kellett cserélni. Felhívtam hát a szervizt ahol a lengőkart cseréltettem a legutóbb, hogy mégis mibe kerül egy ilyen művelet. Az alkatrészek árán mégcsak nem is rökönyödtem meg... hiszen egy normálisabb minőségű gumiharang 2-3-4 ezer forint... ámde a munkadíj. 14 ezer lett volna kb a gumiharang, ehhez jött volna még hozzá, hogyha cserélni kell a difinél a kihajtó tengelyek szimeringjeit, illetve a kifolyó váltóolaj pótlására egy flakon hajtóműolaj adódott volna még hozzá ehhez a 14 ezerhez. (Természetesen a 14 ezer forintos ár nem 1, hanem 4 db gumiharangra vonatkozik, vagyis jobb, bal, belső és külső). Azonban a munkadíj oldalanként lett volna kb. 8 ezer forint. Vagyis alsó hangon is 30 ezer lett volna ez a mutatvány. Alapvetően nem vagyok fukar, főleg nem ha az autóról van szó. De ez most abszolút nem volt betervezve, és nem igen van már +30 rongyom ebben a hónapban. Az alkatrészek árát még csak-csak kipréselem valahogy, de a munkadíjjal együtt már meghaladja ez e havi fájdalomküszöbömet.
Mit van mit tenni... magad uram ha szolgád nincsen. Előkaptam hát a nagy szervizkönyvet, és felütöttem a Mellső meghajtótengelyek c. fejezetnél. Illetve elkezdtem a neten is kutakodni, hogy mégis mi fán terem a gumiharang, illetve a féltengelycsukló cseréje. Mi tagadás be voltam szarva, hogy ez meg fogja haladni az én tudásomat. Szerencsére Eric the car guy youtube-os videói között találtam egy nagyon pöpec "leírást" mit és hogyan kell. Ennek, a szervizkönyvnek és a cimborámnak (aki a saját járgányán csinált már ilyet) a segítségével fogtam/tunk aztán bele a műtétbe.
Hogy más ne essen bele abba a hibába amibe én is, előbb meg kell bizonyosodni róla, hogy milyen kialakítású a belső, vagyis a difi oldali csukló. Mert hogy ebből minimum két féle van, legalábbis a 96 utáni swifteknél biztos. Van a sima kör alakú (természetesen az enyém nem ilyen), és van amiben 3 íves bemélyedés van. A két csuklótípushoz két különböző gumiharang tartozik. Nekem emiatt 1 napot késett a dolog, mert menet közben vettük csak észre, hogy a boltban kapott harang nem kompatibilis az én autómmal.
Ilyen a 3 bemélyedéssel ellátott csuklóhoz tartozó gumiharang |
Szóval amikre szükség volt:
- külső és belső gumiharangok
- kis és nagy méretű bilincs (amennyiben nem a lenti képen látható típust adják a haranghoz. A sima fémszalagossal sokkal nehezebben boldogultam megfelelő célszerszám nélkül)
- grafitos zsír (ha nem adnak a haranghoz)
- crowa készlet (kell egy 30as dugó is)
- emelő
- bak, vagy valami fatuskó, amire stabilan fel tudod támasztani az autót.
- nagy kalapács, sima, és gumi
- harapófogó
- kombináltfogó
- zégergyűrű fogó
- csavarlazító
- 2,5x30 sasszeg
- rongyok (az alkatrészeket letörölni)
Speciális szerszámot nem igénylő bilincs |
Az alábbiakat mindenki csak saját felelősségére végezze!!!
Szóval az autó vízszintes kemény talajon leállítva, kézifék behúzva, hátsó kereket kiékelve (biztos ami tuti). Még mielőtt megemelnénk az autót, a középső nagy anyát, a meghajtó tengely anyáját kell leszedni, de legalábbis meglazítani. Ehhez kell a 30-as dugókulcs. Aztán a kerékcsavarokat is meg kell lazítani, majd meg kell emelni az autót. A további műveletekhez mindenképp egy bakkal, vagy egy fatuskóval kell stabilan alátámasztani az autót, mert lesznek olyan makacs alkatrészek amiket csak a nagy kalapács segedelmével tudunk majd jobb belátásra bírni.
Levesszük a kereket, ekkor aránylag jól hozzáférhetővé válik a nyomtávrúd gömbfeje és a lengőkar talpas gömbfejének a csavarja. Az előbbi egy sasszeggel van biztosítva. Ennek a kiszedése, a 15 évnyi masszív rozsdának köszönhetően nem is olyan egyszerű. Ha hosszas anyázások árán sikerült kiszenvedni a sasszeget a nyomtávrúd gömbfejének csavarjából, akkor meg lehet lazítani a koronás anyát, majd leszedni. Itt jó hasznát vehetjük a csavarlazítónak.
Ekkor a kúpos kis csap meg sem moccan majd. Ilyenkor a fészek oldalát kell kalapáccsal megütögetni, ez általában segít.
Ezután a talpast kell lekötni a gólyalábról. Ha ez megvan akkor már lóg a gólyaláb, ekkor lehet kihúzni külső csukló tengelycsonkját a kerékagyból. Itt is előfordulhat, hogy kalapáccsal kell nyomatékot adnunk a kívánságunknak. Itt célszerű a tengely végére rátartani egy kalapácsot, és azon át ütni, nehogy szétkalapáljuk a tengely végét. Ha ez megvan akkor szabaddá vált a féltengely kerék felőli oldala.
Ezután ki lehet venni a belső csuklót a difiből... de én illetve mi nem így csináltuk. Mivel a difi kihajtási részén nem láttam folyást így nem igazán akartam molesztálni a tengelyt illetve a szimeringeket. Aláfeküdtem, leoldottam a belső csukló gumiharangjának a nagyobbik bilincsét, majd szépen széthúztam a belső csuklót. Óvatosan nehogy a csillagon lévő görgők leperegjenek (bár ahogy utána néztem nem is nagyon tudnak leesni... ettől függetlenül óvatosan kell vele bánni).
A csillagot egy zégergyűrű rögzíti a tengelyen. Ezt kiakasztva le lehet húzni a csillagot a tengelyről. Ügyeljünk arra hogy melyik fele volt lefelé, melyik felfelé, és ugyanígy tegyük majd vissza is.
A csillag és a zégergyűrű |
A tengely difi felőli része |
Így már le tudjuk húzni a belső és a külső gumiharangot is. Ezután alaposan meg kell takarítani a csuklót.
A külső csukló |
Ha ez is megvan akkor mehet fel a külső majd a belső harang. Először a külső harangot húzzuk fel, nyomjuk bele a zsírt a csuklóba, illetve a harangba, majd tegyük a helyére a harangot, és a fenti bilinccsel rögzítsük azt. Az általam jobban favorizált bilincs előnye, hogy első körben amennyire tudjuk kézzel akasszuk össze a helyén, majd az U alakú hajlításnál csípőfogóval feszítsük rá a bilincset a harangra (ehhez is létezik direkt célszerszám, de a harapófogó is jó erre, nyilván ésszel kell vele dolgozni, mert nem az a célunk, hogy elcsípjük a lemezt).
A régi és az új harangok |
Tompika játszodik a féltengellyel!!! :oD |
Ha a külső harang a helyén, húzzuk rá a tengelyre a belső harangot, rakjuk a helyére a csillagot és a zégergyűrűt. Ezután kisebbik bilincset rakjuk a helyére, és húzzuk is meg. Ha ez megvan akkor nyomjunk zsírt a harangba, illetve nyomjunk zsírt a belső csukló váltóban maradt részébe is.
Ha ez megvan akkor fogjuk a tengelyünket és illesszük vissza a helyére a váltóba, illetve a csukló másik felébe. Ha a helyére kerül a csillag akkor húzzuk fel a helyére a gumiharangot, előtte a gumiharang helyét töröljük meg a zsírtól. Ha a tengely és a harang a helyén akkor néhányszor lassan forgassuk körbe a tengelyt, majd ha úgy érezzük, hogy valóban a helyén van, mehet fel rá a bilincs. Adott esetben igazítsuk meg újra a harangot a bilincs felhelyezése előtt. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a bilincs megfelelően rögzíti a harangot, illetve, hogy a tengely továbbra is szabadon mozog minden irányban. Ha minden ok, akkor a külső csukló tengelycsonkját vissza kell illeszteni a helyére, és az alátétet illetve a hajtótengely anyát is rá kell tenni. Nem kell még izomból meghúzni, csak kézzel amennyire lehet.
Ezt követően a talpas gömbfej csonkját illetve csavarját tegyük vissza a helyére, ügyelve arra, hogy teljesen a helyén legyen a csonk. Ezt a csavart 50-70 Nm nyomatékkal kell meghúzni. A nyomtávrúd gömbfejének csonkja kúpos, a koronás anya meghúzásakor gyakorlatilag ez "tart ellen", így ez ne legyen zsíros, mert különben csak elforog. A koronás anyát 30-55 Nm nyomatékkal kell meghúzni... illetve addig kell húzni, ami a sasszeget vissza nem tudod rakni a helyére az adott nyomatéktartománynál.
Ha ezen is túl vagyunk, akkor rakjuk újra alá az emelőt, emeljük le a bakról az autót, és rakjuk fel a kereket, ha ez is megvan akkor eresszük le az autót, és húzzuk meg a középső nagy hajtótengely anyát 150-200 Nm nyomatékkal, majd egy nagy csavarhúzó és egy kalapács segítségével üssük rá a biztosító peremet a tengelyre.
Ezután jöhet a próbakör. Lassan, óvatosan, lehetőleg ne a legnagyobb forgalomban próbáljuk ki az autót. Ha valami rendellenes zajt tapasztalunk akkor azonnal álljunk meg és nézzük meg mi lehet a zaj forrása. Nálam semmi ilyen nem volt. Minden a helyén. Most már csak a másik oldalt kell majd ugyanezt megcsinálnom. Ott még nincs ugyan kiszakadva, de ott is elég gatya a külső csukló harangja.
Az írás ugyan nem mai,de én sokat tanultam belőle és köszönöm,mert lassan nekem is időszerű lesz a csere.Csak annyit fűznék hozzá,hogy annak idején a Wartburg csillagon nem volt seeger gyűrű és egy nap kerestem a garázsban,(csonkon ként) 32 db volt belőle és azonnal széthullott
VálaszTörlés,de a jó pap is...!
Üdv;ha még ennyi idő után olvassa valaki;Sz.János
Persze, hogy olvassuk! :) csak Kredeb nem jelentkezik új bejegyzéssel! :(
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésPersze, hogy olvassuk! :) csak Kredeb nem jelentkezik új bejegyzéssel! :(
VálaszTörlésMost lettünk kész, sokat segített az írás 😉😉😉
VálaszTörlésIgen 2018-ban is igen hasznos jövő héten cserélek külső féltengelyt köszi a segítséget üdv zsolt
VálaszTörlésJó írás, gratulálok.Tervezem a gumiharangok cseréjét, csináld magad módon.
VálaszTörlésTervezzük a cserét ,és azért kerestem rá ,de hasznos volt nagyon ,vagy is lessz nagyon köszi !!!
VálaszTörlés