2013. november 24., vasárnap

Féltengelycsukló gumiharang cseréje - "A sötét oldal"

A legutóbbi bejegyzésemben a bal oldali féltengely gumiharangjainak a cseréjéről írtam, de a jobb oldaliak is cserére érettek voltak már csak akkor arra nem volt hely s idő. De a külső harang állapotából látszott, hogy a jobb oldali cserét sem lehet már sokáig elodázni. Szombat reggel megsasoltam hát az időjárás előrejelzést, és mivel nem jósoltak esőt, így levonszoltam magam a parkolóba, hogy a héten tanultakat újra, de már egyedül újra véghezvigyem.

A bal oldalhoz képest itt csak annyi a különbség, hogy itt a féltengely nem a váltóba, illetve a differenciálműbe csatlakozik, hanem egy segédtengelye keresztül van meghajtva. Nekem ezzel a tengellyel semmi gondom, dolgom. Itt is csak annyit tettem, hogy a belső csukló harangját leszedtem, és kihúztam a csillagot. Hogy ide eljussak ugyanazt kell megcsinálni, mint a másik oldalon. Vagyis a hajtótengely anyáját kell levenni, aztán a kereket, majd kikötni a nyomtávrúd gömbfejét, és lekötni a talpas gömbfejet a gólyalábról.

 Mivel most a parkolóban csináltam, és a körülmények koránt sem voltak annyira "sterilek" így a kiszerelt féltengely felvittem a lakásba, hogy ott tisztítsam meg és tegyem fel rá az új harangokat.



A külső harang az Maruichi márkájú (japán gumiharang, a Meteorban ezt ajánlották. Állítólag a saját céges Swiftjeiken is ezeket használják, és ezek váltak be a leginkább). Sajnos a belső harang már csak Gomet márkájú volt. Anyagát tekintve a Maruichi számomra sokkal meggyőzőbbnek tűnt, de majd kiderül, hogy melyik meddig bírja. A belső harang amúgy sincs akkora igénybevételnek kitéve, a külső az ami sokkal többet van "nyúzva".

Szóval a régi harangok leszedéséhez le kell szedni a belső csukló csillagját. Itt kell még elmondanom, hogy a csillagot tartó zégergyűrűt nagyon óvatosan kell leszedni. Mivel nekem úgy kipattant a helyéről, hogy azt hittem sosem fogom megtalálni. Az ilyen műveletek idejére érdemes egy átlátszó zacskót húzni az alkatrészre, és abban szerelni, mert így ha el is pattan akkor sem jut ki a zacsiból. Tudom kicsit idétlennek hathat... de sokkal jobb mint egy fontos alkatrészt keresgélni fél napon keresztül.

A féltengely az új harangokkal

A zéger és az új gumiharang a helyén
Minden flottul ment, szinte már túl könnyen. Ilyenkor szokott beütni a szar. Általában mindig ez van. Vagy az elején szív az ember, és aztán minden megy könnyedén, vagy minden megy szépen simán, aztán üt be valami szörnyűség. Nos velem az utóbbi történt. Helyére raktam a tengelyt, rögzítettem a gumiharangot, visszakötöttem a kerékagyba, visszaraktam a nyomtávrúd gömbfejét, visszaraktam a sasszeget is (2,5x30-as sasszeg kell bele). 

2,5x30-as sasszeg


Egyedül sikerült visszatennem a talpas gömbfej csonkját is a csonkállványba (ilyenkor érdemes megnézni a talpast, nincs egy kotyogása. Ha kotyog, akkor hamarosan cserés lesz). Eddig minden simán ment. Innentől jött a fekete leves. A talpas csonkját rögzítő csavart visszaraktam a helyére, elkezdtem meghúzni a csavart, majd elővettem a nyomatékkulcsot, és 70 Nm-re állítva meg akartam húzni... és ekkor elszakadt a menet. Gyanús volt, hogy csak tekerem, tekerem, és mindig ugyanolyan erővel, és a nyomatékkulcs sem akar kattanni. Na ekkor lett gyanús a dolog. Szerencsémre még sikerült letekerni az anyát. A menet ahogy kell megszakadt. És persze szombat délután hol az anyámban találok ilyen csavart.


Felhívtam a helyi bontót, nem mondta biztosra, hogy van, de menjek el, vigyem a mintát, és talán találunk. Kb 5 nagy láda csavart borítottunk ki a földre, és kezdtem a keresést. Szerencsém volt, találtam, 3-at is, ebből 1 tökéletes állapotút. Egyébként ez egy M10x1,25-ös menetű csavar, ami 50 mm hosszú és 20 mm hosszan van rajta menet.

Végül mind a két oldalon ki lett cserélve a külső és a belső harang is, így most remélem néhány évig nem lesz rá gondom, de legalábbis ennek a télnek nyugodt szívvel vágok neki.

2 megjegyzés:

  1. Sajnos nekem is van tapasztalatom féltengely gumiharang cserét illetően. A környezet szennyező "ipari hulladék" kategóriájú után gyártott gumiharangoknak köszönhetően már 10-12 szer cseréltem gumiharangot. Volt amelyik 3 hónap után szétmállott. Teljesen jó a leírásod a munka menetet illetően. Azonban lehet egyszerűbben is csinálni. Én kihagyom a nyomtávrúd gömbfej kikötését ugyanis nincs szükség a lekötésére. Ha a talpasgömbfejet lekötötted, a kormányt át kell tekerni ütközésig az ellenkező irányba, így a tolórúd annyit enged, hogy a féltengelyt kilehet húzni a váltó oldalából. Utána már az agyból is. Van még egy fontos mozzanat ami hasznos lehet: ha a váltó felől kihúztam 3 ágú csuklórész nagyjából megtisztítom a zsírtól és szigetelő szalaggal betekerem, hogy ne essen le a külső rész mert akkor széthullanak a tűgörgők, azt nagyon macerás megtisztítani, és összerakni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Köszönöm a tanácsokat!

      Sajnos úgy tűnik tavasszal csuklót is kell cserélnem újra. A bal oldali megint kezd ropogni, szóval lesz alkalmam a gyakorlatban kipróbálni a tanácsaidat :(

      Nekem ezek a Maruichi harangok most úgy tűnik elég jól bírják. Épp két éve cseréltem őket, és még nem láttam, hogy gond lenne vele. Ellenben a csukló úgy tűnik megadta magát. :( De tavaszig már muszáj lesz kibírnia.

      Üdv
      kredeb

      Törlés