A következő történet nem velem történt meg, hanem egy ismerősömmel. Legyen az Ő neve Béla.
Bélának van egy 2000-es évjáratú 1.0-es 5 ajtós Suzuki Swiftje, ami a tavalyi év végén, kb. 220 ezer megtett km után elkezdett rendetlenkedni. Hidegen indult rendesen, de aztán ha bemelegedett és leállították, nem indult el, illetve menet közben is hajlamos volt a torpanásra, de nem egyszer le is állt. Sajnos a hiba egyre gyakrabban jött elő. Bélával való beszélgetéseink során szóba is került néhányszor a dolog. Én mondtam neki, hogy bár nem értek hozzá, de ez az én általam eddig olvasottak alapján vagy üzemanyagpumpa, vagy injektor hiba lesz. Valószínűbb az injektor.
Mondtam neki, hogy amikor rendesen indul az autó vegye ki a légszűrőt és nézzen bele a torokba, hogy hogyan és mennyi üzemanyagok fecskendez be az injektor, illetve tegye meg ugyanezt akkor is amikor nem indul az autó. Ezen már el lehetne indulni, illetve ha teheti ugyanígy nézze meg az üzemanyagnyomást is. Béla nem hallgatott rám (na nem mintha én tévedhetetlen guru lennék, de ezek a dolgok szinte semmibe sem kerültek volna, csak néhány percet kellett volna rászánni).
Bélának ajánlottak egy szerelőt, egy idős szakit, aki állítólag jól dolgozik. Mikor legutoljára megállt alatta a kis ezredes, hívta is a szerelőt, aki be is vontatta a műhelyébe. Ment a hümmögés, fejvakarás. Kicserélte az üzemanyagszivattyú reléjét, majd miután a hiba továbbra is megvolt megszületett a diagnózis... AC pumpa. Biztos az a rossz. De ha már ott van az autó akkor jó lenne kicserélni a váltóolajat is, meg kicsit csapágyas már a generátor is... meg a vezérlést is ki kellene már cserélni. Hát Béla megbízta a szakit... cserélje ki ezeket is egy füst alatt. Darab idő után szólt is neki a szaki, hogy mehet az autóért. Szakit kifizette (az csak egy kis mellékinfó, hogy a szakinak elég vastagon fogott a ceruzája). Autó indít, majd néhány 10-100 méter után konstatálja Béla, hogy valami fura kattogó hang jön a futómű felől. Nos azzal a lendülettel vissza is ment a műhelybe, ahol a tünetek elregélése után a szaki újabb fejvakarászásba kezdett, majd megvizslatta jobbról balról a kocsit, eltűnt, majd visszatért egy kerékkulcsal. A "jó öreg szaki" elfelejtette meghúzni a kerékcsavarokat. Hát guttenmorgen... még jó hogy el nem hagyta Béla a kerekeit. Mondhatnánk, hogy bárkivel előfordulhat... de nem mondjuk!!!
Béla elindult hát haza, azzal a tudattal, hogy az autó meg lett javítva. Ki lett cserélve a pumpa, a váltóolaj, a vezérlés, stb, stb. Nos néhány km megtétele után az autó újra megmakacsolta magát és megállt. Mégse a pumpa volt a ludas. Persze a szerelő a pénzt már legombolta Béláról, akinek érthető módon igencsak megcsappant a bizodalma a szakiban.
Mint később kiderült a szaki marhára nem nézett benzinnyomást, csak fülre mondta, hogy benzinpumpa csere lesz. Nem értem a koncepciót, mivel a Swiftnél nem olyan egyszerű kicserélni a pumpát, mint néhány más autón. (Az általam ismert néhány típusnál ugyanis a hátsó ülés alatt van egy kis "szerelőnyílás", ott lehet hozzáférni a pumpához). A Swiftnél azonban le kell venni a komplett tankot, és csak úgy lehet hozzáférni a szivattyúhoz. Nem értem... nem lett volna egyszerűbb mérni egy üzemanyagnyomást, és ha a mérés igazolja a gyanút akkor nekiesni a cserének? Vagy ennek a szerelőnek a tankleszerelés a fétise?
Szóval ezek után kizárásos alapon már nem volt más csak a befecskendezőfej. Elment hát Béla egy másik ajánlott szerelőhöz, aki egyből ráijesztett, hogy ez 40-50 ezer lesz... és ez még csak az alkatrész.
Befecskenedzőfej |
Szerencsére Béla talált bontottan egyet igen jutányos áron. Az új ajánlott szerelő beszerelte, és azóta minden rendben.
Aztán, hogy jó legyen, jöttem én és mondtam... hogy ugye megmondtam, hogy a befecskenedőszelep lesz a ludas. Nem örültem, hogy "igazam" lett. Azt sajnáltam, hogy Béla kidobott az ablakon egy csomó pénzt és időt, pedig csak néhány percet kellett volna rászánni, hogy "diagnosztizálja" hibát. Akit igazán nem értek az a szerelő. Miért nem néz benzinnyomást? Miért nem bizonyosodik meg róla, hogy az injektor hogyan működik akkor amikor a hibát produkálja az autó. Saját magának is megspórolhatta volna a tank leszerelését és a szivattyú cseréjét... jaaaaa vagy, igazából ki sem cserélte a szivattyút. Áhhh az nem lehet, olyan szerelő nincs aki átveri a kedves kuncsaftokat. És aki mást mond hazudik.
A fent leírtakkal való bárminemű egyezés csupán a véletlen műve. Én csak remélem, hogy vannak még a világon rendes, jó szaktudással rendelkező, becsületes, lelkiismeretes szerelők, akik talán még le sem akarnak húzni. Bár személy szerint már annak is örülnék ha lelkiismeretes, jó szaktudású szerelőt találnék, aki mégha néha le is húz egy kis pénzzel, legalább jól megcsinálja az autót.
Ismerős:-))) (nálam a lehörgéses beírások.....)
VálaszTörlésBár Én épp ezért addig nem megyek sehova, míg a Szaki azt nem mondja: ez a hiba, ennyi lesz. Én ekkor közlöm vele, hogy tartsunk rá 10%-ot, de a többit Ő fizeti. Természetesen ez nem alapjáraton...... Elsőre nekem is bepróbálkozott, hogy hagyjam ott és majd telefonál. Öreg hiba aki ebbe beleesik:-) Mivel nem hagytam ott, így viszont kénytelen volt "dolgozni" - így viszont 20 perc alatt kiderítette a hibát. A befecskendező szelepnél nekem is a 1,5 Ohm helyet indítás, leállás után 2000 ohm volt..... Előtte megnézte a hibakódokat, gyertyát, elosztót, benzinnyomást....semmi. A dugaszokat átfújta kontaktsprayvel....semmi.... egyszer beindult, egyszer nem..... Végül légszűrő le és méricskélés.... Így került bele zsír új injektor, mert bár Ő is felajánlotta hogy szerez, nekem is felajánlotta hogy szerezzek....de ugye ki tudja, hogy a használt mikor adja be az unalmast. Sajnos ezek a tanulópénzek, amiket mindenki megfizet. ÉS ha talál egy tényleg jó, megbízható szerelőt?? Nagyon jól fogja meg és el ne engedje!!
Én nem találtam megbízható szerelőt. És kezdem azt hinni, hogy nem is létezik ilyen, csak a mesében.
Törlésugyan ezek a hibatünetek voltak nálam is.. kétszer vontattak be.. először gyújtáselosztó csere - mert időközben beindult... majd totál leállás és bemérés gyertyák gyujtáselosztó... után végül a második lépésként megnéztük vajon van e üzemanyag nyomás.. hát az volt csak hozz az injektornak nincs kedve befecskendezni.. így hát sajnos most nem tudom mit tegyek mert az új 42 ezer ft + szerelés
VálaszTörlésGyárival megegyező minőségű, új utángyártott injektor 12.000Ft. Ha ez segítséget jelent valakinek, akkor keressen bátran. rcfan911 kukac gmail.com
VálaszTörlésSziasztok! Az én '98-as 1.0-s Swiftem indul, majd minden előjel nélkül leáll, mintha nem lenne üzemanyag. Félregurulok, indítom, indul. Majd újra megismétlődik...de lehet, hogy 2 hónapig nem...benzinszűrőt már cseréltem. Ez is vagy benzinpumpa vagy injektor lehet?
VálaszTörlésHogyan lehet benzinnyomást mérni?
Válaszotokat köszönöm!