2013. május 12., vasárnap

Jobb hátsó fékmunkahenger cseréje

Jó ideje már, hogy feltűnt, hogy fogyogat a fékfolyadék a tartályból. Először nem tulajdonítottam neki akkora jelentőséget, mivel a betétet kopásából adódóan is csökken a folyadék szint. De aztán néhány hete, egy-egy izmosabb fékezéskor -mikor az autó bebólintott- fel-felvillant a visszajelző a műszerfalon. Félre is álltam, és szomorúan konstatáltam, hogy a folyadékszint bizony épp csak a minimum szint felett van. Mivel alig egy héttel korábban töltöttem fel maximumig, így már nyilvánvaló volt, hogy valahol ereszt a rendszer.

Újra feltöltöttem, és alaposan körbevizslattam az autót. A főfékhengernél illetve a motortérben sehol nem láttam szivárgást. Mivel egyébként is ideje volt már a téli-nyári kerékcserének, így összekötve a hasznosat a kötelezővel körbevizslattam a fékmunkahengereket is. Kezdtem a bal hátsónál... és persze mivel Fekete Péter hozzám képest a szerencse fia, így nyilván az utolsó keréknél, vagyis a jobb hátsónál meg is találtam a bűnöst. A dobból nem nagyon, de azért jól láthatóan csöpögött a fékfolyadék.
Mivel a nyári felni festését nem akartam tönkre tenni a fékfolyadékkal, így visszatettem a télieket, legalábbis a hátsó tengelyre.

Mivel sok minden nem ereszthet a hátsó féknél így egyértelmű volt, hogy a kerékfékhenger adta meg magát. Sokáig tanakodtam, hogy felújító készletet vegyek, vagy komplett munkahengert... végül mindkettő mellett döntöttem... és milyen jól tettem.

Sajnos a hátsó munkahenger kérdése nem olyan egyszerű, mint azt először gondoltam. Először is minimum 3 féle munkahenger létezik. Van az ABS nélküli, és van 2 féle ABS-es. Mivel az én járgányom ABS-es, így már csak kettőből kellett választani.


ABS nélküli hátsó fékmunkahenger
 Azonban nem minden boltban vannak tisztában vele, melyik alvázszámú autóba melyik munkahenger való, illetve eleve rosszul hozza nekik a rendszer. Legalábbis kettőből két boltban is először a rosszat akarták adni.
Mivel a 320340-as alvázszámtól felfelé már egy újabb Bosch rendszerű munkahengerrel szerelték az ABS-es Swifteket. Az ez alattiakba más a munkahenger, és olcsóbb is... nyilván nekem a Bosch kellett.


320399-ig ilyen munkahengerrel szerelték az ABS-es swifteket.
Szóval még mielőtt a boltban megvettem volna, kicsit utána néztem a neten, hogy milyen alkatrészre is lenne szükségem. Nyilván sokkal egyszerűbb lett volna ha konkrétan megnézem milyen is van az enyémben... de mivel panelban lakom, így ha már szét van kapva az autó, akkor nem hagyhatom csak úgy ott az utcán. 
Így aztán kockáztattam egy kicsit. A Bárdinál megvettem a munkahengert (persze először ők is rosszat akartak adni, de aztán kicsit erősködtem, hogy de csak ez az egyféle van??? És akkor mutatta a másikat... na mondom nekem szerintem az kell. Persze mondanom sem kell, hogy az eladó tekintete milyen volt. Nyilván gyakran találkozik okoskodó vevőkkel... :o) És mivel a felújító készlet csak 1500 Ft így még kértem azt is egyet... hátha! (persze aztán később kiderült, hogy a felújító készlet sem ehhez a munkahengerhez való, az már csak hab a tortán, hogy valószínűleg egyébként sem segített volna a felújító készlet)
Zsebemben az új munkahengerrel (közel 7000 Ft... persze a régebbi féle már lett volna 3700 Ft-ért is), és a felújítókészlettel elindultam haza.










AZ ITT LEÍRTAKAT MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE VÉGEZZE! A FÉK NEM JÁTÉK, HA BIZONYTALAN VAGY MAGADBAN AKKOR INKÁBB BÍZD SZERELŐRE A DOLGOT... 

 
Másnap délután fogtam neki a műveletnek, leszaladtam a parkolóba, kerestem egy olyan helyet, ahol senkit nem zavarok, és még aránylag vízszintes is az aszfalt. Az autót alaposan ki kell ékelni, sebességbe rakni majd emelő alá, kerék le -eddig nem is volt semmi ismeretlen folyamat- de ugye most le kellene venni a fékdobot is. Ehhez a szervíz leírás szerint kicsit meg kell lazítani a kézifék bowdent. A kézifék burkolatát le kell venni, majd a kézifékkar tövében van egy 6-os anya, azt kell meglazítani.
Ezt követően egy lapos csavarhúzóval le kell feszíteni az agyról a porvédő kupakot. Óvatosan több oldalról megkocogtatva, ügyelve arra, hogy ne deformálódjon el! Ha ez megvan, akkor láthatóvá válik a tengely csonk anya (természetesen ebből is többféle van, mivel nem biztos, hogy sikerül egyben leszedni a biztosítós anyát, így érdemes ebből is venni egyet.(gyári cikkszám 09159-18013))


Ha ezt levettük, akkor már csak a dobot kell kicsit megmozgatva magunk felé lehúzni, persze a kézifék ne legyen behúzva, mert akkor az Istennek nem fog lejönni.. tudom, próbáltam :OD



Ekkor a fenti képen látható siralmas látvány tárult elém. Minden csupa fékfolyadék, és fokpor keveréke.
A fékpofákat középen két kis rugós retesz tartja a helyén, a kis lemezeket kell 90 fokkal elfordítani, ekkor a lemez a rugóval együtt levehető, és így a fékpofa is kiszerelhető. A rugókat amik a fékpofákat húzzák össze én nem bántottam, a két fékpofát a rugókkal együtt vettem ki, és később ugyanígy tettem őket vissza.

Ezután hátulról kikötöttem a fékcsövet a munkahengerből, az így szabaddá való fékcső végére rátettem a légtelenítő csavar gumi kupakját, hogy ne csöpögjön fölöslegesen a fékfolyadék. 
A munkahenger két csavar rögzíti a fék hátlapjához, ezeket kiszedve azonban még mindig meg sem moccant a munkahenger. Alaposan be volt gyógyulva így aztán egy fadarabon keresztül egy kalapáccsal bírtam jobb belátásra.
Nyilván még mielőtt teljesen szétborítottam volna az egész féket, meggyőződtem arról, hogy valóban jó munkahengert vettem, mert ha nem, innen még aránylag könnyen vissza lehetett volna pakolni mindent. Szerencsére jól tettem, hogy erősködtem kicsit a boltban, mert pontosan ez a munkahenger kellett nekem.

Szóval a régi munkahengert kiszereltem. Itt következett a munka kevésbé kellemes része. Meg kellett pucolnom az egészet. Ehhez a jó öreg Birgéciolhoz fordultam. Alaposan befújtam, majd hagytam állni kicsit. Ezután egy öreg kiszolgált fogkefével átdörzsöltem az egészet. Ezt még párszor meg kellett ismételnem.
Amíg ez száradt addig a dobot és a betéteket sikáltam át féktisztítóval. Volt mit pucolni ott is.



Mire ezzel kész lettem, a többi rész is megszáradt, mehetett fel az új fékmunkahenger. Elég nehezen tudtam a fékcső hollanderét belekapatni a munkahengerbe, ezért kitekertem a légtelenítő csavart -mivel az útban volt ennél a műveletnél- és nem a hollandert forgattam, hanem a munkahengert. Miután sikerült bekapatni a helyére, a munkahengert a két csavarral visszarögzítettem a helyére illetve visszatekertem a légtelenítő csavart is.
Ezt követően visszaszereltem a fékpofákat, majd a dobot a helyére illesztettem és az alátétet és az anyát is visszaszereltem. Majd a szervízkönyv által előírt 80-120Nm-es nyomatékkal meghúztam, és a biztosító részt is ráütöttem.
Ekkor jött a két emberes meló, légteleníteni kellett a rendszert. Kerék vissza a helyére, a kézifék bowdent újra meg kellett feszíteni, és már csak a próbakör volt hátra.

Azóta is rendszeresen figyelem, és egy csepp folyadék sem fogyott azóta a tartályból.

A következő projekt az első féktárcsák, fékbetétek, illetve a fékfolyadék cseréje lesz. Erről illetve a fékrendszer légtelenítéséről majd egy későbbi bejegyzésemben fogok írni.

Szükséges eszközök:

- a megfelelő fékmunkahenger (esetemben S53401-80EC0)
- tengelycsonk anya (esetemben 09159-18013)
- DOT4-es fékfolyadék
- fékcsőkulcs
- crowa készlet
- nyomatékkulcs
- emelő
- kalapács
- átlátszó cső a légtelenítéshez

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése