2014. június 6., péntek

Első lökhárító le-, illetve felszerelése

Tavaly ősszel sikerült kicsit összekócolnom az autó bal elejét, aminek az eredményeképp, egy fényszórót, egy indexbúrát ki kellett cserélnem, illetve néhány elemet helyre kellett tenni. Erről a Nagy gáz, kis szerencse... c. írásomban szóltam is pár szót.



Akkor mindent nem tudtam rögtön kicserélni, de erre azóta sort kerítettem. Vettem új fényszórókat (TYC), illetve sikerült vennem egy komplett első lökhárítót, tartóvassal. A lökhárítónak a felső része volt némileg sérült, az egyik rögzítési pontnál részben elrepedt, így ott kissé kiállt az autó síkjából. Illetve a festés is jócskán megkarcolódott rajta.

Sajnos a bontott lökhárító zöld színű volt. Kevertettem sprayt az autó színével (Z1Y), és lefújtam. Ehhez előbb alaposan lemostam a lökhárító felső részét, majd 400-as polírpapírral átcsiszoltam, majd újabb alapos tisztítás és zsírtalanítást követően lefújtam kékre. A bontott tartóvasat pedig a rozsdától megszabadítottam, és az is kapott egy réteg festéket. Na persze ez már csak valami sima kommersz színt kapott, otthon épp ezüst színű maradt még a dísztárcsa festésből.
Ezután már csak az kellett, hogy valahogy rávegyem magam, hogy ki is cseréljem. Múlt héten ez is megtörtént. Lecuccoltam a parkolóba, ahol hozzá is láttam a dologhoz. Célszerű az egész lökhárítót tartóvassal együtt leszedni. Egyrészt mert a felső részt csak úgy lehet normálisan felszerelni az alsóra, ha nincs fent az autón, másrészt így nem kell a fényszórókat is kiszerelni. Mert a fényszóró alatt is van néhány patent ami a tartóvashoz rögzíti a felső részt.

A tartóvasat 4 anya rögzíti az autó elejéhez, célszerű ezekkel kezdeni. Az alábbi képen a 9-es számmal van jelölve.





A lökhárító alsó részét középen alulról rögzíti egy csavar, lásd a következő képen.



Ezután mind a két oldalon meg kell bontani a kerékjáratban a dobbetétet. Elég csak az elejét, mert akkor már annyira ki lehet fordítani, hogy hozzáférjünk a szükséges csavarokhoz, anyákhoz. Ehhez elöl három patentet kell kiszedni a dobbetétből, illetve egy csavart a sárvédőből. Ekkor láthatóvá válik a 18-as illetve a 12-es rögzítő elem. Ezután már csak alul két oldalt a 14-es csavart kell eltávolítani, és akkor már le lehet emelni a komplett lökhárítót tartóvassal együtt.

Sajnos egy-két kötőelem hajlamos a berohadásra. Különösen igaz ez a 13-as illetve a 11-es elemekre. A Sumo Suzukinál ezeket 2-300 forintért lehet kapni.

Ha levettük a komplett lökhárítót, akkor a felső részén található patenteket kell eltávolítani. Ezek rögzítik a felső részt a tartóvashoz, illetve az alsó rész tetejét szintén a tartóvashoz. Persze az évek során már lehet, hogy néhány patent eltűnt, eltört, stb. Ezeket is be lehet szerezni, akár a helyi autósboltokban is. Bár az áruk igencsak borsos, ahhoz képest, hogy csak egy kis darab műanyagról van szó.

A tartóvasat alul még két csavar rögzíti a lökhárító alsó részéhez, ha ezeket is eltávolítottuk akkor a tartóvasat kivehetjük a lökhárítóból.

A felső részt apró kis horgos fülek rögzítik az alsó részhez. Én úgy szedtem le a helyéről, hogy kesztyűben az egyik végétől elkezdtem szétfeszíteni, majd a kezemet a résbe feszítve szépen végighúztam a kezem egyik fültől a következőig. Ilyenkor szépen szétpattan (ezt célszerű nem hideg időben csinálni, mert olyankor a műanyagok hajlamosak a törésre.).

A felső rész visszaszerelése már kicsit trükkösebb, főleg ha nem akarjuk, hogy megsérüljön a friss festés.
Én a középső fülnél fogva összeillesztettem az alsó és a felső felet, majd orral a földre helyeztem, padlószőnyegre (igen, a nappaliban csináltam :oD ) majd a kalapács nyelével a kis füleknél az alsó részt rányomtam, rápattintottam a felsőre. Kicsit bonyolult így leírva, de nekem ez a módszer vált be a legjobban. Szépen sorban megcsináltam az összes fülnél, és innentől már csak a fent leírtakat kell fordított sorrendben elvégezni. Visszaszerelni a tartóvasat a lökhárítóra, majd az egészet vissza az autóra. Ilyenkor célszerű a csavarokat, anyákat megpucolni, és rézsprayvel befújni, még a felszerelés előtt. Így kevésbe fog berohadni. Na nem mintha szeretném újra megbontani az elejét. 


És a végeredmény, szép, frissen festett lökhárító. Már csak a sárvédővel kellene kezdeni valamit... na az majd egy következő bejegyzés lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése