Körülbelül 2 hete észleltem először, hogy annak ellenére, hogy beriasztottam az autót, mégsem zárta le az ajtókat. Mindig meg szoktam bizonyosodni róla, hogy be van-e zárva, most viszont majdnem hanyatt estem, mert nem számítottam rá, hogy az ajtó nyitva maradt. Kulccsal, illetve belülről a kilinccsel kinyílt és bezáródott, sőt a távirányítóval is ki tudtam nyitni, de bezáródni nem volt hajlandó. Mivel már késő délután volt, nem nagyon volt kedvem hozzálátni a szerelgetéséhez.
Aztán másnap reggel, láss csodát újra rendesen működött. Néhány nap elteltével megint elkezdte. Reggel működött, délután már nem, aztán este mikor megint enyhült az idő, akkor újra helyreállt.
Az ajtóba menő vezetékköteget nem régen cseréltem, így kizárt, hogy a vezeték tört volna el (általában ez az egyik leggyakoribb oka, annak ha nem működik a központi). Sok minden nem lehet, így aztán csak a központi zár motorjára tippeltem. A helyi bontóba nem szívesen járok, így inkább a neten néztem szét. A vaterán találtam is bontott központi zár motort. 1000 Ft volt, meg persze a postaktg.
A motor csatlakozója |
Néhány nap múlva meg is érkezett. Most már csak a lustaságomat kellett legyőznöm. Annál is inkább, mert a belső kilincset is sikerült eltörnöm néhány hete, így két legyet ütök egy csapásra. Ha már úgyis leveszem a kárpitot, akkor kicserélem az egyiket is és a másikat is.
A kárpit leszereléséhez először is le kell pattintani a háromszög alakú műanyag takaróelemet ami a visszapillantó tükör csavarjait takarja. Aztán a belső kilincs körül található műanyag burkolatot kell lepattintani. Ehhez kell egy kisebb lapos csavarhúzó. A burkolatot négy műanyag fül rögzíti a kilincshez, ezeket kell óvatosan kipattintani a helyükről.
Ha ezzel megvagyunk akkor a kapaszkodót kell leszerelni, ezt típustól függően 2 vagy 3 csavar rögzíti. Nekem csak két elektromos ablakom van, így ezután már le lehet pattintani a kárpitot a helyéről. Alulról felfelé haladva óvatosan magunk felé húzva le kell pattintani a kárpitot. Ahhoz, hogy le tudjuk emelni, az ablakot le kell engedni teljesen, majd a kárpit alját magunk felé húzva, felfelé kell leemelni az ajtóról.
A manuális ablakemelős modelleknél a tekerő kart egy kis omega rugó rögzíti a tengelyre. Ezt legegyszerűbben egy textil szalaggal lehet eltávolítani.
A négy elektromos ablakemelős modelleknél pedig az ajtóbehúzó mélyedésben van egy csavar, azt kell kivenni, illetve az ablakemelő kapcsolókat tartalmazó egységet kell felfelé emelve óvatosan kipattintani.
Már nem gyári a fólia :) |
Ha lekerült a kárpit, akkor az ajtón lévő fólia borítást kell lefejteni az ajtóról. Esetünkben elég csak a bal oldalról. Ha nem akar majd visszaragadni a helyére, akkor kétoldalas ragasztószalaggal lehet a fóliát visszaragasztani.
A belső kilincs cseréjéhez a kilincs alatt található egyetlen csavart kell kivenni, majd a kilincset jobb oldalra lecsúsztatni a fém tartó konzolról. Ezután a rudakat kell kiakasztani. Ehhez a fehér műanyag elemet kell elfordítani, ezután a rudazat már kiakasztható a kilincsből. Kicsit rodolfózni kell vele, de megoldható.
Ha a rudazat ki van akasztva, akkor fogjuk az új kilincset, és próbáljuk fel a helyére. Sajnos az utángyártott alkatrészek nem mindig illeszkednek pontosan, így előfordulhat, hogy itt, ott faragni, reszelni kell belőle. Ha rendesen illeszkedik a helyére, akkor be kell akasztani a rudazatot, és visszapattintani a kis műanyag elemeket. Ezután vissza kell húzni a konzolra, majd a csavarral rögzíteni. Ezzel ez a rész kész is van.
Most jön a motor csere. Sokkal egyszerűbb, mint gondoltam. Először is az ablakot fel kell húzni, majd az ablakemelő sínt tartó két csavart kicsavarni. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a motort sem tudjuk majd kiszerelni. Ezután a motorhoz tartozó rudazatokat kell kiakasztani. Ebből összesen 4 db van. Kettő a külső, kettő a belső kilincshez csatlakozik. A külső kilincshez tartozó rudazatot a kilincsből, a belsőhöz tartozót a motorból kell kiakasztani. Ezek ugyanolyan elven működnek, mint a fent leírtak a belső kilincs esetében.
Mielőtt azonban kiszerelnénk a motort, célszerű a bontott motor megfelelő működéséről megbizonyosodni. Így spórolva meg a felesleges munkát. Ehhez más nem kell tennünk, mint a régi motor csatlakozóit kihúzni, és csatlakoztatni az újat. Ha ezzel megvagyunk akkor csak ki kell próbálni, hogy nyit-e, zár-e rendesen.
A belső kilincshez tartozó rudazat |
A külső kilincshez tartozó rudazat 1. |
A külső kilincshez tartozó rudazat 2. |
A zöld és a fehér műanyag elemek a belső kilincshez menő rudazatokat rögzítik. A sárga és a piros elemek a külső kilincsnél rögzítik a rudazatot a kilincshez. Ezeket is egyszerűen le kell fordítani a helyükről, ekkor lehet a rudat kiakasztani.
Ha kiakasztottuk a rudakat, akkor már csak a motort rögzítő három csavart kell eltávolítani, és már ki is forgathatjuk a motort a helyéről. Ezután még a csatlakozókat kell kiakasztani a tartókonzolból, és a motort ki is szereltük az ajtóból.
Amint ezzel is megvagyunk, tegyük egymás mellé a régi és a bontott új motort, és a kilincshez futó vastag rudazat végén levő kis diót tekerjük abba a pozícióba a bontott motoron mint a régin.
Ha ez is megvan, akkor rakjuk be a bontott motort, csavarozzuk be a helyére, kössük vissza a rudazatokat, kössük be az elektromos csatlakozókat, csavarjuk vissza a helyére az ablaksínt tartó két csavart, és készen is vagyunk. Mielőtt a kárpitot visszaszerelnénk bizonyosodjunk meg róla, hogy az összes csavart meghúztuk, illetve, hogy a rudazatokat rögzítő kis műanyag elemeket visszapattintottuk-e a helyükre. Ezt követően már csak ki kell próbálni, hogy minden működik-e, és mehet vissza a kárpit a helyére.
Nekem ugyan nem kellett most a külső kilincset cserélnem, de ha már ennyire szétkaptam az ajtót, akkor erről is írok pár mondatot.
A külső kilincs cseréjéhez csak a két rudazatot kell kiakasztani (piros és sárga), majd a kilincset tartó két csavart kell kicsavarni, és a külső kilincs már kint is van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése