2013. november 10., vasárnap

Tükörfűtés

A következő bejegyzésemben egy újabb szintén jó ideje húzódó projektemet ismertetem. Még valamikor év elején fogtam bele a dologba, aztán most hogy újra közeleg a tél, vettem rá magam, hogy befejezzem. Ez a projekt nem más mint a tükörfűtés. Az esős nyálkás idő, illetve a téli fagyok alkalmával ez egy igen hasznos extra.





Ehhez vásároltam a neten egy pár ún. fűtőfóliát. A külső visszapillantó tükröknek két fajtája van a régi Swiftek esetében. Az egyiknél egy műanyag bölcsőbe van belepattintva a tükörlap (ha jól tudom ez a fajta tükör volt 96-ig, ezt követően már másképp oldották meg tükörlap rögzítését, illetve a tükör külsőleg is teljesen más volt). Nekem 96 előtti tükreim vannak, mivel ilyeneket sikerült szereznem. Sajnos az előző tulajnak egy koccanás során a jobb oldali tükre letört, és ő is csak 96 előttit tudott szerezni, így sokáig felemás volt a tükör.

A fólia felszereléséhez a tükörlapot ki kell szedni a műanyag bölcsőből. Ehhez hajszárítóval némileg meg kell melegíteni a bölcső peremét, és egy lapos műanyag lappal (én pl az ajtókárpit patentját használtam hozzá), körbe le kell fejteni a tükörlapról a műanyagot. Óvatosan kell, milliméterről milliméterre haladni. A tükörlap középen bele is van ragasztva a bölcsőbe. Én egy damilt húztam át a tükörlap alatt, ezzel vágtam át a ragasztót.

Ezt követően óvatosan megtakarítottam a tükör hátlapját (a foncsor elég kényes dolog, óvatosan kell vele bánni, ha nem akarjuk, hogy "megvakuljon" a tükör.) Ha ezzel megvagyunk akkor már csak rá kell ragasztani a fóliát a tükör hátlapjára.


A műanyag bölcső, és a vezeték kivágásának jelölése

A fólia vezetékének ki kell vágni a helyét a műanyag bölcsőn. Ezután vissza kell ragasztani, illetve pattintani a tükörlapot a bölcsőbe, majd az egészet visszapattintani a mozgató mechanikára.





A fűtőfólia vezetékét behúztam egy zsugorcsőbe, illetve a vezetékek végére tettem egy-egy csúszósarut.
Ezután mehetett be az autóba az egész. Ehhez az alábbi kapcsolást alkalmaztam.



Az egésznek annyi a lényege, hogy a fóliát közvetlenül az akkuról hajtom meg amit egy kapcsolóval illetve egy, a szivargyújtóra kötött relével vezérlek. Így csak akkor tudom bekapcsolni, ha a gyújtás rajta van, így nem maradhat véletlenül bekapcsolva és nem szívja le az akkut. Köthettem volna a hátsó ablak fűtésére is... de a külön kapcsolót jobbnak ítéltem. Ez egészhez 2,5-es sodrott rézvezetéket használtam, amit bandázsszalaggal ragasztottam össze. Az akkuhoz lehető legközelebb tettem egy biztosítékot a pozitív ágba.
Kapcsolónak egy ugyanolyan kapcsolót használtam mint amivel az ablakfűtést kapcsolja. Így teljesen beleillik a belső térbe, nem típusidegen.

Hozzávalók:
- 1 pár fűtőfólia
- 1 db relé + foglalat
- 1 db biztosítékfoglalat (szigetelt)
- pár darab csúszósaru
- néhány méter 2,5-es sodrott réz vezeték.

3 megjegyzés:

  1. Hali, már írtam neked a lökhárítós topikban.
    Most az lenne a kérdésem, hogy szert tettünk egy elektromos tükör párra (eredetileg is az volt benne, de ugyebár használtként vettük a Szuszkát és kiderült róla, hogy amik rajta vannak csak a kívülről a tükörlap mozgatásával lehet állítani, a tükörállító kapcsoló érintkezője pedig valamilyen oknál fogva le lett vágva a tükrök pedig le lettek cserélve.... Vettem csatlakozót, felforrasztottam nagy nehezen egymásra a szálakat) Ahogy próbáltam volna most a tükröket semmi sem történt, egyik irányba sem.
    Mi lehet a baj vajon?
    Kerestem volna a biztosítékot is, de azt meg nem találtam sehol se, hogy pontosan hol is keressem.
    Ha van valamilyen tipped annak nagyon örülnék.
    Robi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Biztosítékdoboz két helyen van, az egyik a motortérben az akku környékén, és egy másik a kormány alatt a bal oldalon egy kis barna fedeles doboz. A motortérben csak a nagyobb fogyasztók biztosítékai vannak, így én az utastérben lévőt nézném át. Szerintem az ilyen dolognak mint a tükörmozgatás nincs külön biztosítéka, az valamilyen más fogyasztókkal együtt van. Sajnos, hogy miért nem működik az jó kérdés, az ilyen összegányolt dolgokat elég nehéz aztán kideríteni. Nekem ugyanez volt a fejegységgel. A gyári csatlakozó le volt vágva a kábelkötegről, és valami förmedvény volt rákókányolva. Öröm volt utána kiméregetni, hogy ki kihez tartozik.
      De így látatlanban csak azt tudom mondani, hogy nézd meg a biztosítékokat, hátha.
      Nem tudom hányan használjátok az autót, de amúgy az elektromos tükörnek csak akkor van igazán értelme, ha többen. Mert ha az esetek 99%-ban maga használja az ember az autót, akkor úgyis csak egyszer kell beállítani a tükröket, és kész.

      üdv
      I.

      Törlés
    2. Köszi a választ, a motortérben lévő biztosítékoknál gondoltam hogy nem lehet, az utastérit átnéztem, de elvileg azok jók.... igazából ketten használjuk a kocsit öcsém (aki kisebb nálam kb. 15 centivel) és én, hát igen a gányolások..... nagy az Isten állatkertje, ahogy tartja a mondás. Szerencsére lesz aki megnézze, öcsém munkatársa, ő elektromos szaki és neki is GLX-es Suzukija van. Ma a nyári felniket tettem rendbe, lefestettem őket!
      Robi

      Törlés