A következő bejegyzésemben egy újabb szintén jó ideje húzódó projektemet ismertetem. Még valamikor év elején fogtam bele a dologba, aztán most hogy újra közeleg a tél, vettem rá magam, hogy befejezzem. Ez a projekt nem más mint a tükörfűtés. Az esős nyálkás idő, illetve a téli fagyok alkalmával ez egy igen hasznos extra.
Ehhez vásároltam a neten egy pár ún. fűtőfóliát. A külső visszapillantó tükröknek két fajtája van a régi Swiftek esetében. Az egyiknél egy műanyag bölcsőbe van belepattintva a tükörlap (ha jól tudom ez a fajta tükör volt 96-ig, ezt követően már másképp oldották meg tükörlap rögzítését, illetve a tükör külsőleg is teljesen más volt). Nekem 96 előtti tükreim vannak, mivel ilyeneket sikerült szereznem. Sajnos az előző tulajnak egy koccanás során a jobb oldali tükre letört, és ő is csak 96 előttit tudott szerezni, így sokáig felemás volt a tükör.
A fólia felszereléséhez a tükörlapot ki kell szedni a műanyag bölcsőből. Ehhez hajszárítóval némileg meg kell melegíteni a bölcső peremét, és egy lapos műanyag lappal (én pl az ajtókárpit patentját használtam hozzá), körbe le kell fejteni a tükörlapról a műanyagot. Óvatosan kell, milliméterről milliméterre haladni. A tükörlap középen bele is van ragasztva a bölcsőbe. Én egy damilt húztam át a tükörlap alatt, ezzel vágtam át a ragasztót.
Ezt követően óvatosan megtakarítottam a tükör hátlapját (a foncsor elég kényes dolog, óvatosan kell vele bánni, ha nem akarjuk, hogy "megvakuljon" a tükör.) Ha ezzel megvagyunk akkor már csak rá kell ragasztani a fóliát a tükör hátlapjára.
A műanyag bölcső, és a vezeték kivágásának jelölése |
A fólia vezetékének ki kell vágni a helyét a műanyag bölcsőn. Ezután vissza kell ragasztani, illetve pattintani a tükörlapot a bölcsőbe, majd az egészet visszapattintani a mozgató mechanikára.
A fűtőfólia vezetékét behúztam egy zsugorcsőbe, illetve a vezetékek végére tettem egy-egy csúszósarut.
Ezután mehetett be az autóba az egész. Ehhez az alábbi kapcsolást alkalmaztam.
Az egésznek annyi a lényege, hogy a fóliát közvetlenül az akkuról hajtom meg amit egy kapcsolóval illetve egy, a szivargyújtóra kötött relével vezérlek. Így csak akkor tudom bekapcsolni, ha a gyújtás rajta van, így nem maradhat véletlenül bekapcsolva és nem szívja le az akkut. Köthettem volna a hátsó ablak fűtésére is... de a külön kapcsolót jobbnak ítéltem. Ez egészhez 2,5-es sodrott rézvezetéket használtam, amit bandázsszalaggal ragasztottam össze. Az akkuhoz lehető legközelebb tettem egy biztosítékot a pozitív ágba.
Kapcsolónak egy ugyanolyan kapcsolót használtam mint amivel az ablakfűtést kapcsolja. Így teljesen beleillik a belső térbe, nem típusidegen.
Hozzávalók:
- 1 pár fűtőfólia
- 1 db relé + foglalat
- 1 db biztosítékfoglalat (szigetelt)
- pár darab csúszósaru
- néhány méter 2,5-es sodrott réz vezeték.
Hali, már írtam neked a lökhárítós topikban.
VálaszTörlésMost az lenne a kérdésem, hogy szert tettünk egy elektromos tükör párra (eredetileg is az volt benne, de ugyebár használtként vettük a Szuszkát és kiderült róla, hogy amik rajta vannak csak a kívülről a tükörlap mozgatásával lehet állítani, a tükörállító kapcsoló érintkezője pedig valamilyen oknál fogva le lett vágva a tükrök pedig le lettek cserélve.... Vettem csatlakozót, felforrasztottam nagy nehezen egymásra a szálakat) Ahogy próbáltam volna most a tükröket semmi sem történt, egyik irányba sem.
Mi lehet a baj vajon?
Kerestem volna a biztosítékot is, de azt meg nem találtam sehol se, hogy pontosan hol is keressem.
Ha van valamilyen tipped annak nagyon örülnék.
Robi
Hello!
TörlésBiztosítékdoboz két helyen van, az egyik a motortérben az akku környékén, és egy másik a kormány alatt a bal oldalon egy kis barna fedeles doboz. A motortérben csak a nagyobb fogyasztók biztosítékai vannak, így én az utastérben lévőt nézném át. Szerintem az ilyen dolognak mint a tükörmozgatás nincs külön biztosítéka, az valamilyen más fogyasztókkal együtt van. Sajnos, hogy miért nem működik az jó kérdés, az ilyen összegányolt dolgokat elég nehéz aztán kideríteni. Nekem ugyanez volt a fejegységgel. A gyári csatlakozó le volt vágva a kábelkötegről, és valami förmedvény volt rákókányolva. Öröm volt utána kiméregetni, hogy ki kihez tartozik.
De így látatlanban csak azt tudom mondani, hogy nézd meg a biztosítékokat, hátha.
Nem tudom hányan használjátok az autót, de amúgy az elektromos tükörnek csak akkor van igazán értelme, ha többen. Mert ha az esetek 99%-ban maga használja az ember az autót, akkor úgyis csak egyszer kell beállítani a tükröket, és kész.
üdv
I.
Köszi a választ, a motortérben lévő biztosítékoknál gondoltam hogy nem lehet, az utastérit átnéztem, de elvileg azok jók.... igazából ketten használjuk a kocsit öcsém (aki kisebb nálam kb. 15 centivel) és én, hát igen a gányolások..... nagy az Isten állatkertje, ahogy tartja a mondás. Szerencsére lesz aki megnézze, öcsém munkatársa, ő elektromos szaki és neki is GLX-es Suzukija van. Ma a nyári felniket tettem rendbe, lefestettem őket!
TörlésRobi