2012. október 23., kedd

A "bicskával" faragott kiemelőkeret története

A gyári hangszórók már jó ideje nem elégítették ki az igényeimet, már ami az autó hifit illeti. Kb két éve már, hogy vettem a vaterán egy 16-os MAC hangszórópárt, de a kiemelő keret legyártását csak halogattam. Egészen két héttel ezelőttig.

Dekopírfűrészt ragadtam, és az előre megrajzolt sablon alapján kivágtam a kiemelőkereteket. A terv annyiban változott, hogy nem a MAC hangszóról kerültek be, hanem egy pár Pioneer TS-G1711I. Illetve mivel az ezekhez kapott rácsok túl magasak lettek volna, ezért a külön vásárolt MAC rácsok kerültek rá.

Maga a kiemelőkeret gyártás nem egy nagy kaland, szükség van hozzá némi MDF lapra, ami egészen finom fűrészporból van összepréselve, így a formázása során egész sima felület is elérhető, szemben a sima pozdorjával. Kartonpapírra megrajzoltam a sablont, majd kivágtam, ennek a kontúrját másoltam át az MDF lapra, majd ezen kontúr mentén vágtam ki dekopírral a végleges formára.





Mivel a kárpitot nem akartam kivágni, így a hangszóró magasságából adódóan kb. 6cm kiemelésre volt szükség. Ezt 3 db 2cm vastag lap összeragasztásával értem el. Általában csak sima kör alakú keretet szoktak készíteni, de az annyira elüt, hogy én valami kevésbé kommersz formát akartam. Valamit ami nem üt el annyira a többi elemtől. Aztán, hogy ez mennyire sikerült döntse el mindenki maga....

Szóval kivágtam az összesen 6db lapot, majd ezeket összeragasztottam Palma Fa Expressz ragasztóval. Mivel a két kiemelő keretet párhuzamosan csináltam, és nem volt elegendő pillanatszorítóm a feladathoz, így az otthon talált bútorösszehúzó csavarokat használtam erre a célra. Ehhez ki kellett fúrnom alapokat, de ezek a furatok a kárpitozást követően nem okoznak semmilyen problémát.







 Miután a ragasztó is megszáradt a 3 réteget egybe csiszoltam, amennyiben az ember szebben dolgozik a fűrésszel, akkor erre a csiszolásra kevésbé van szükség.





Az összecsiszolást követően megjelöltem a hangszórórács pontos helyét, mivel az ezen kívül eső területre egyfajta "letörést" terveztem készíteni.








Ezt a letörést egy sima egyszerű késsel faragtam ki, legalábbis a nagyolást ezzel végeztem. Személy szerint én egy Bahco márkájú kést alkalmaztam, ami 30°-os élszöge révén könnyedén szelte az MDF anyagot.




Végül aztán a felület finomabb kidolgozásához használtam ráspolyt, majd reszelőt.








Szerencsére az első félkész kiemelőt levittem a kocsiba is, egy próbára, ekkor döbbentem rá, hogy a műszerfal alsó ívét nem vettem számításba, így a felső sarkot még le kellett vágnom. Ezután a belső feléből felsőmaróval még eltávolítottam némi felesleges anyagot, ezzel is kikönnyítve valamelyest a keretet.
Ezt követően a keret készen állt a kárpitozásra.





Találtam otthon még két flakon akril lakkot, ezzel kezeltem le a felületet, az esetleges nedvesség ellen.





A helyi méteráru boltban vásároltam 1m fekete polár szövetet (ez bőven több, mint elég, mivel a szövet 1,5m széles). A kárpitozáshoz Pattex Palmatex ragasztót használtam. Ecsettel vékony rétegben felhordtam a felületre, majd 5-10 perc várakozás után az előre leszabott szövetet ráhúztam a felületre, ügyelve arra, hogy sehol ne vessen ráncot az anyag. Fontos, hogy várjunk egy kicsit, mert ha rögtön felrakjuk a szövetet a friss ragasztóra, akkor az esetleg átüthet a szövet szálai között.








Miután megszáradt, a hangszóró helyét kellett kivágni, és a szövetet befelé visszahajtani. Illetve ugyanezt a hátulján is meg kellett tenni. Itt már nem molyoltam a ragasztóval, kárpitos tűzőgépet használtam, azzal rögzítettem az anyagot, majd a felesleget levágtam.










A munka ezen részének befejeztével rá kellett jönnöm, hogy így még mindig nem lesz túl esztétikus. Egyrészt kissé elüt a fekete kárpitozás, illetve ami a nagyobb problémám volt, hogy a leszerelt térképzseb helye, és furatai látszódtak az eredeti kárpiton.
Mivel a polár anyag alig 1300 Ft/m áron kapható, ezért vásároltam még 2m-t (igazából összesen 2m is elegendő lett volna), és az egész kárpitot áthúztam ezzel. Ehhez semmi másra nem volt még szükség, csak 4mm magas tűzőgépkapcsokra.

Ilyenek voltak a kárpitok korábban:






És ilyenek most, a beépített hangszórókkal:
















Mit mondjak... valóban felesleges a gyári 10-es rendszer fejlesztésére a pénzt pocsékolni. Venni kell egy alap 16-os szettet, és rászánni egy kis időt. Végre vannak normális mély hangok is!!! :)

Nyilván többet is ki lehetne még hozni ebből, de én már ennyivel is megelégszem.

15 megjegyzés:

  1. Szia.Simán a kérpithoz rögzíted vagy a lemezhez is csavaroztad?

    üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Csak a kárpithoz rögzítettem, bár az igazi hifisek szerint a lemezhez kellett volna. Mindenesetre eddig még nem éreztem hiányát a dolognak.

      Törlés
    2. Szia.Nagyon köszönöm válaszodat!! :D

      Törlés
  2. Szia!

    Hasonló műveletre készülök egy 2002-es, ötajtóson. Tudnál adni egy e-mail címet, ahol tudnék kérdezni esetleg részletesebben?

    Előre is köszönöm!

    Üdvözlettel:

    Nagy Máté

    VálaszTörlés
  3. Nagyszerű leírás:) Itthon talált anyagokból csináltam egy nagyon hasonlót, így könnyebb volt, tudtam innen puskázni:D Kárpitozás meg hangszórók még hátravannak:D

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Szia
    Egy 96-os 5 ajtós Swift-em van. Milyen és mekkora hangszóró kell a hátsó gyári helyre?? kerestem már de sehol nem találok.
    Köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Bár az enyém sedan, de ha jól tudom akkor 10 cm átmérőjűek vannak az összesben, mind elől, mind hátul.

      üdv
      I.

      Törlés
  6. Szia! Jól működik a keret? Hangszóró birja?

    VálaszTörlés
  7. Szia! Jól működik a keret? Hangszóró birja?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Jól működik. A jobb oldali hangszóró rendetlenkedik mostanában... de annak valami más oka van, nem gondolnám, hogy a keret az oka.

      Törlés
  8. Hello.
    Mennyiert vallalnal egy ilyen muveletet?
    Johet emailben is: tibidanny kukac gmail pont kom
    Köszönöm

    VálaszTörlés
  9. Hello.
    Mennyiert vallalnal egy ilyen muveletet?
    Johet emailben is: tibidanny kukac gmail pont kom
    Köszönöm

    VálaszTörlés
  10. Helló!A kábelezést,hogy oldottad meg?Hol vezetted el,ha nem vágtad ki a kárpitot?

    VálaszTörlés