2012. november 3., szombat

Felkészülés a télre

Eddig az alábbiakat végeztem el:

  1. felkerültek a téli kerek
  2. lecseréltem a szélvédőmosó folyadékot télire
  3. leellenőriztem a fagyállót
  4. megnéztem az akkuban a folyadékszintet


1. Kerékcsere

A téli gumi is egy olyan téma, ami megosztja az autós társadalmat. Vannak akik szerint csak átverés az egész, és felesleges, vannak akik szerint kell a téli gumi, de nem baj, ha öregecske, csak legyen rajta megfelelő profilmélység.... Mindenki a saját pénztárcája és ép esze szerint dönt. Felesleges győzködni a másikat... akinek szent meggyőződése, hogy az a jó amit ő csinál azt úgy sem lehet meggyőzni. (hisz engem sem tudnak azok meggyőzni akik szerint egész évben jó a nyári gumi... meg a négy évszakos :) )

Én személy szerint nem sajnálom a pénzt a friss téli gumira. Ez nem azt jelenti, hogy ezzel lehet ész nélkül száguldozni, csak így télen is lehet normálisan elindulni, közlekedni, megállni. Nem egy olyan esetet láttam, ahol a nyári gumival közlekedő csúszkált össze-vissza irányíthatatlanul, én pedig a téli gumikkal simán haladtam.

Tavaly ősszel vettem a Metroban 7990 Ft-os darab áron a jelenlegi téli gumijaimat, Debica Frigo, 155/70R13-as méretben, aránylag friss gyártásúak voltak, 2011-esek. Épp tegnap láttam az Auchanban egy rakás téligumit, szintén Debica Frigot, 8990 Ft-os áron volt ez a méret, és 3212-es DOT számúak voltak.

A héten raktam fel a téli kerekeket, annyi csavar volt a dologban, hogy a lemezfelnihez való kerékanyáim már elég gatya állapotban voltak. Azt gondoltam a lemezfelnihez való anya beszerzése, nem lesz nagy feladat tekintve, hogy egy megyeszékhelyen lakom. Felhívtam két autósboltot, és egy gumist, sehol nem volt. Végül csak a Bárdinál sikerült venni, de ott is csak rendelésre tudtak hozni. Igaz délelőtt telefonon rákérdeztem, és délután 3-ra már meg is érkezett. Aki esetleg nem tudja M12x1,25-ös a menet. 244 Ft volt darabja.

A tőcsavarok meneteit is kitakarítottam, ehhez vettem egy flakon féktisztítót (A Bárdi saját márkás féktisztítója meglepően jó, és olcsó is, 650 Ft volt egy flakon), illetve egy M12x1,25-ös menetmetszőt. Ezt csak simán kézzel átforgattam minden tőcsavaron. Volt olyan ahol elég sok dzsuva jött ki a menetek közül. Ezután még féktisztítóval befújtam, és alaposan megtöröltem. Majd zsírsprayvel befújtam a menetet, és a felni felfekvő felületét - így tutira nem rohad rá - és mehettek fel a szép új kerékanyák. Még tavaly az Aldiban vettem 5000 forintért nyomatékkulcsot. Azóta csak azzal húzok meg minden olyan csavart, ahol tudom, hogy milyen nyomatékértéket kell használni. A kerékanyák esetében ez olyan 110Nm. Sajnos hajlamos vagyok túlságosan is megtépni a csavarokat, ami nem egy esetben vezetett már oda, hogy elnyalta a menetet, vagy eltörtem a csavart... Meglepő, hogy a 110Nm milyen "kevés"... és mégis bőven elegendő. Aztán kb 50km megtétele után újból ráhúzok még az anyákra. Eddig még nem igen tapasztaltam meglazulást, ezalatt az 50 km alatt, de biztos ami biztos.

A kerékcsere után a következő utam a kútra vezetett, megnéztem a guminyomást, természetesen mind a 4-be kellett valamennyit nyomni. Mind a 4 kerék megkapta a 2,2 bar-os nyomást... ez a része letudva a téli felkészítésnek.

2. Szélvédőmosó folyadék csere

Sok szót nem érdemes rá pocsékolni. A nyári folyadék belefagyna a tartályba, ezért kell télire váltani, ezekben általában valamilyen alkoholszármazék van. Több félét kipróbáltam, nekem a Lidlben kapható folyadék vált be a legjobban. Egyrészt tényleg nem fagy meg, másrészt nem olyan büdös, mint a többi, olcsó lötty.

3. Fagyálló ellenőrzése

Ehhez az ebay-ről szereztem be egy rekfraktométert, ez egy optikai elven működő fagyállómérő. Ugyanilyen elven működő fokoló, stb.. kapható még. Ez pontosabb eredményt ad, mint a boltokban kapható merülős fagyállómérő. Rekfraktométer idehaza is kapható... de jóval 10 ezer Ft feletti áron, az ebay-ről pedig már 5-6ezer körüli áron beszerezhető. Lehet, hogy egyesek szerint felesleges pénzkidobás... lehet.
A benzinkúton is megmérik a fagyállót, de nem egy alkalommal tapasztaltam, hogy vagy nem tudják használni, vagy szándékosan, de rossz értéket mondanak. Az egyik kollégámnak pl -15 C°-ra mérték a fagyállóját, és leellenőriztem a sajátommal, és egy másik, de régebbi gyártású rekftaktométerrel is, és mindkét eszközzel -35C° körüli értéket mértem.




A használata roppant egyszerű, a kütyü mellé kapott pipettával ki kell szippantani némi folyadékot a hűtőből, és rá kell csöppenteni a kék prizmára, és szét kell "kenni" a felületen, majd rá kell zárni a műanyag takarólemezt. Ezután fény felé fordítva bele kell nézni a lencsébe.






Ekkor ezeket a skálákat kell látnunk.




Mivel a fagyálló etilén-glikol alapú így a középső skálát kell nézni, és azt az értéket kell leolvasni ahol a kék sáv kezdődik.



Ugyanezt a mérést elvégeztem a kiegyenlítőtartályból vett folyadékkal is.


4. Akku


Annak ellenére, hogy a mostani akkukat gondozásmentesként árusítják, ebben én annyira nem hiszek. Nekem egy Exide Exell EB442 teljesít lassan harmadik éve szolgálatot. Még tavaly ősszel vettem észre, hogy a varázsszem nem zöld. Mivel garancia már úgysem volt rá, így lekaptam a cellák zárófedelét, és szomorúan konstatáltam, hogy az egyes cellákban a folyadékszint teljesen különböző. Valamelyikben jó volt, valamelyikben viszont már jócskán alacsony volt a színt. Ezt töltöttem fel ioncserélt vízzel, majd visszazártam a fedelet. Ettől függetlenül a varázsszem nem javult meg, annak ellenére, hogy az akku töltöttsége megfelelő, illetve az autó töltése is jó.

Ezen kívül lefújtam az összes gumikédert szilikonsprayvel, illetve befújtam az ajtózárakat is zárolajozóval.

Amit még ki fogok próbálni az a páramentesítő sprayk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése