2013. június 27., csütörtök

Váltórudazat felújítása

Az évek és a sok ezer kilométer még egy japán váltón is megmutatkozik, a váltórudazat perselyei megadják magukat.
Nálam még csak tervben van ezeknek a perselyeknek a cseréje, de már az anyagok beszerzése folyamatban van.
A regiswift.hu fórumozóinak ajánlása alapján az alábbi alkatrészeket kell 1 rudazat esetében ilyen darabszámban beszerezni:

19. alkatrész 28231-60B10 4 db (kb. 380-400 Ft/db)
22. alkatrész 09320-14018 2 db (kb. 350 Ft/db)
23. alkatrész 09306-12009 2 db (kb. 125 Ft/db)
29. alkatrész 09305-14006 1 db (kb. 300 Ft/db)


Az árak a Sumo Suzukis beszerzésre vonatkoznak.

A váltórudazat robbantott ábrája



19. alkatrész 28231-60B10


19. alkatrész 28231-60B10

19. alkatrész 28231-60B10

22. alkatrész 09320-14018

22. alkatrész 09320-14018

22. alkatrész 09320-14018

29. alkatrész 09305-14006

29. alkatrész 09305-14006

A 23-as alkatrész még beszerzés alatt


 A 23-as alkatrész még beszerzés alatt van, ha az is megvan akkor nekilátok a felújításnak. Természetesen az ott szerzett tapasztalatokat itt is leírom majd. Illetve ezen bejegyzésemet kibővítem majd.
Pénteken meg is érkezett a kis csomag a Sumo Suzukitól, benne többek között a bizonyos 23-as alkatrész.
 
23. alkatrész 09306-12009


23. alkatrész 09306-12009

23. alkatrész 09306-12009
 
A cseréhez az alábbi eszközökre van szükség:
- a fent felsorolt alkatrészek (perselyek)
- 12-es és 14-es villáskulcs
- szilikonzsír
- asztalos párhuzamoszorító
- egy nagyobb kombinált fogó
- 100-as és 500-as csiszolópapír
- féktisztító
- csavarlazító
- rámpa, vagy szerelőakna
- esetleg még egy gumikalapács jó ha kéznél van



Szombat reggel lecuccoltam a parkolóba, és hozzáláttam a művelethez, mivel előtte közlekedtem az autóval, így a katalizátor még forró volt. Épp ezért úgy döntöttem, hogy előbb a váltó kar perselyével kezdem a cserét. Visszagondolva ez több szempontból is jó ötletnek bizonyult... illetve mikor már belefogtam fülemben hallottam csengeni a következő mondatot: "Ami nem romlott el, ne javítsd meg!"




A fenti mondtad csak azért jutott eszembe, mert ezen persely cseréje sokkal nehezebben ment, mint azt először gondoltam. Hiszen elviekben csak annyiról van szó, hogy a 12-es és 14-es kulcs segítségével kilazítom azt a csapot ami a perselyekben van, azt kiveszem, kiveszem a régi perselyeket, beteszem az újakat, és visszarakom a csapot a helyére.... Na ez nekem nem ment egyszerűen.
Az anya még nem is volt nagyon rárohadva, de a csapot kiszedni sem volt egyszerű, aztán a régi perselyeket is elég nehezen tudtam kiszedni. Közben persze nem árt óvatosnak lenni, mert a katalizátor és a kipufogó még forró.
Kiszenvedtem a csapot és a régi perselyeket, ám ekkor az újak az Istennek se akartak a helyükre menni.... 
Ezért kell a csiszolóvászon, és a párhuzamszorító. A durvább majd a finomabb vászonnal alaposan tisztítsuk meg a persely helyét, és a csapot is. Nekem legalábbis mind a kettő rozsdás volt. Majd a perselyeket illesszük a helyükre, és a párhuzamszorítóval nyomjuk be őket.

 
Asztalos párhuzamszorító

 Mivel a váltókar ezen része a kipufogócső felett található, így elég nehéz hozzáférni. Ezért jó ha kéznél van egy párhuzamszorító. Ha bekerültek a perselyek, akkor a váltórudazatot is vissza lehet tenni a helyére, majd a finom csiszolópapírral megdolgozott csapot meg kell tisztítani, majd szilikonzsírral bekenni, és visszarakni a helyére. Itt szintén segítségünkre lehet a párhuzamszorító,mivel az új persely furata sokkal feszesebb, így nem megy olyan egyszerűen bele a csap. Ha minden visszakerült a helyére, akkor az anyát 20Nm nyomatékkal kell meghúzni.



Nekem az első persely cseréje majd egy óra szenvedés volt, közben már a "mi a fasznak nyúltam én ehhez hozzá" mondatok is elhagyták a számat...mivel előbb a perselyek, később a csap, az Istennek nem akart a helyére menni, és persze párhuzamszorító nem volt nálam. Ekkor hívtam fel az egyik cimborám, hogy szaladjon már el hozzám ezzel a szerszámmal... mert ugye kikötött váltókarral az én autóm nem nagyon ment sehová...

Szóval amíg ezzel szenvedtem addig a katalizátornak is volt ideje kihűlni... így hozzáfoghattam a maradék perselyek cseréjéhez. Persze ezt -miután 1 persely cseréjével is majd egy órát szívtam- alaposan átgondoltam. De ha már ott volt minden akkor azt gondoltam hajrá Marinéni... ezt már meg kell csinálni.

Furcsa módon... vagy talán az 1 óra alatt szerzett tapasztalattal a többi persely cseréje már ment gyorsan... igaz ezek jóval egyszerűbben hozzáférhetőek.
Ugyanezek a szerszámok kellenek hozzá, és ugyanilyen módszerrel kell ki és beszerelni a dolgokat.

Az egyetlen dolog ami kellemetlenül érintett, hogy a 22-es és 23-as alkatrészeket egymásba illesztve kell beszerelni. Azonban a Sumo Suzukinál frissen vásárolt perselyekben sokkal jobban lötyögött a csap, mint a régi 15 évesben. Így aztán nem sokat vaciláltam, megpucoltam alaposan a régit, bezsíroztam és már ment is vissza a helyére.

A 29-es alkatrészt végül nem cseréltem ki, mert nem láttam szükségesnek. Egyébként ezt a cserekor nem kell megzsírozni.

Már az első pár persely cseréje után (ami a váltókarban van) kipróbáltam a váltót.... nos az eredmény már akkor is meggyőző volt.

Konklúzió: Érdemes megcsinálni, mert ha nem is kapjuk azt az érzést amit egy null kilométeres japán váltó ad, de néhány ezer forinttal és néhány óra munkával sokat javíthatunk a kapcsolási érzeten. Most úgy tűnik mintha legalább másfélszer annyi anyag lenne a váltóban, és sokkal precízebbnek tűnik. Nyilván ettől még 15 év és több mint 180ezer kilométer van már a váltó háta mögött.


3 megjegyzés:

  1. Hello!
    Ajtohataroloval vannak tapasztalataim, ha erdekel, irj a beka6@citromail.hu-ra!
    Zsolt

    VálaszTörlés
  2. Szia! Sajnos a képek amiket mellékeltél valamiert nem nyitható meg! :(

    VálaszTörlés
  3. szia képek nem nyithatok esetleg emalbe?! vegyimosi@gmail.com köszönöm

    VálaszTörlés