2012. június 18., hétfő

Benzinlopás ellen.

Egy korábbi bejegyzésemben már leírtam hogyan kell elfektetni az üzemanyagszint jelző mutatóját. Működik... nagyon jó, de ettől még meg lehet csapolni a tankot. 

Pár hete az egyik hírportálon volt egy cikk, hogy egyre több régi Swiftet néznek bizonyos emberek önkiszolgáló benzinkútnak. A cikk említett egy megoldást, ahol valamilyen vízvezetékcsővel burkolta le a szemfüles tulaj az autója üzemanyag csövét. Ugyanis a tolvajok technológiája azon kevéssé kifinomult ám annál hatásosabb módszeren alapszik, hogy a betöltőcsövet (fém) a tankkal összekötő gumi csövet vágják ki pl. egy késsel, így máris egyszerűen hozzáférhető a tank tartalma. A módszer alattomossága igazából abban rejlik, hogy a tulajdonos rosszabb esetben csak akkor veszi észre a dolgot amikor elmegy tankolni, és a flaszterre csorgatja a drága benzint.
Szóval az említett cikk mentén elindultam keresgélni. Kb. 2 perc keresgélés után kiderült, hogy a cikkben említett vízvezetékcsöves megoldást egy 2005 után Swiftnél alkalmazták.

Tovább keresgéltem. Első körben valami fémszövetes megoldást próbáltam meg keresni. Sajnos a flexi vízvezetékcsövek, amik ilyen fémhálóval vannak ellátva azok csak 1"-ig esetleg 5/4"-ig vannak. Ennél nagyobb méretűt csak ipari kivitelben lehet kapni, ami kiscsillió forintba kerül. Nekem meg minimum 2"-os kellene!!!!
Második ötlet, a kipufogóknál használt rezonancia cső. Elfáradtam hát egy pár autós boltba, ahol aztán szembesülnöm kellett a ténnyel, hogy egyrészt nem nagyon van olyan cső raktáron ami elég hosszú lenne (kb. 45-50cm), másrészt ahol van is rendelésre, ott is 13-15 ezer forint körüli árat mondtak. OK egy tank benzin többe fáj... és ha biztos lettem volna az elgondolás sikerességében, akkor még meg is rendeltem volna... de így inkább passzoltam a dolgot. A legutolsó autósboltban még azt ajánlották, hogy nézzek szét egy kamionos boltban, hátha ott találok valami hasonló tömlőt amire nekem szükségem lenne.

Párhuzamosan ezzel a regiswift.hu fórumozóitól is segítséget kértem ezügyben. Volt aki villanyszerelésnél használt gégecsövet ajánlott, volt aki egy darab bádoggal burkolta le (na de nem lövöm le a poént).

Egyszerre több vonalon indítottam el a beszerzéseket.... valamelyik csak összejön.
Szóval első körben beszereztem egy új üzemanyagcsövet, mert így egyszerűbb lesz a megfelelő védőburkolat megtalálása, kiválasztása. Mivel a legtöbb helyen vagy el sem tudták képzelni mit szeretnék, vagy ha meg is értették, hogy mit szeretnék, akkor megpróbáltak lebeszélni, mondván, ha nem tudják leereszteni a benzinem, akkor majd bosszúból kiszúrják a gumim.... na vazze... ez ám a BULLSHIT.... ja meg aláaknázzák bosszúból.... vagy elátkozzák... ugyanmár.
Az új cső ára kb. 2600 Ft volt. Meg ugye a fene tudja milyen állapotban lesz a régi, közel 13 éves cső mikor leszedem... mi van ha visszatenni már nem tudom, mert szétporlad, kilyukad, mittomén.

Vettem villanyszerelésnél használatos gégecsövet (50mm), nem túl drága (kb 250-300 Ft métere). De sajnos ez nem valami strapabíró, legalábbis egy éles késnek nem akadály. A lépésálló, ne adj Isten fém gégecső meg csak rendelésre volt, de abból is minimum egy 25 méteres tekercset kellene megvenni. És mi a bánatot kezdek a maradék 24,5 méterrel?????

Jártamban keltemben ráakadtam egy Bádogos szaküzletre. Ahol hatalmas 480 forintos összegért beszereztem egy 20x50cm-es 0,8-as alulemezt.

Mivel a csövet rögzítő bilincsek is annyira be voltak rohadva, hogy csak roncsolással tudtam őket eltávolítani, így vennem kellett 40-60-as AWA bilincseket is, illetve vettem még 4db 50-70-es bilincset is (150Ft/db)

Végül eljutottam a kamionos boltba is, ahol rövid brainstorming után az eladónak volt egy zseniális ötlete... csak annyit mondott "KAPCSOSTÖMLŐ". Fogalmam sem volt, mi a bánat az a kapcsostömlő.






Ám amikor megláttam felcsillant a remény.... EZ LESZ A MEGOLDÁS A PROBLÉMÁMRA (persze mint mindig most is kiderült, hogy tévedtem :) ) Kicsit félve kérdeztem meg az árát, illetve, hogy mennyi a minimális mennyiség amit meg kell vennem. A válasz igencsak meglepő volt. Ha 10 centi kell akkor annyit ad... és kb. 4600 Ft métere. Ami az én esetemben azt jelenti, hogy kb 2300 Ft lesz. Vettem is egy fél métert a 60mm átmérőjű tömlőből, majd a csomagtartóba betéve azzal a gondolattal tértem haza, hogy igen... ezaz, megvan a megoldás. Ezt a tömlőt egyébként a teherautóknál használják, mint rezonanciacső a kipufogó rendszerben. Aránylag hajlékony és leginkább csak fémfűrésszel, esetleg flex-el lehet elvágni. Gyakorlatilag egy fém gégecső, de igen masszív kivitelben.

Múlt pénteken aztán elszántam magam, és délután legurultam a parkolóba, hogy megejtsem a műveletet, amire már jópár napja készülök. AWA bilincs, kapcsostömlő, szerszámok, rámpa, új üzemanyagcső és a csomagtartó alján maradt alulemez, aminek még lesz jelentősége.

Felálltam a nemrég a vaterán vásárolt rámpára, és nekiláttam a műveletnek.




A régi cső aránylag könnyen lejött, de innen jött a neheze...felfűztem a tömlőt, de az AWA bilincseknek helyet kell csinálni. 



OK, kivágtam a helyüket... még nem jó, mert túl hosszú, újabb fűrészelés, újabb próba. Lassan kezdett körvonalazódni a dolog. Ám ekkor jött a legkomolyabb bökkenő. Ugyanis ha ráhúztam a gumicsőre a fém gégecsővet, akkor már nem tudtam annyira hátramozdítani azt, hogy a végét ráhúzzam a csatlakozási pontra. Itt megakadtam. Először arra gondoltam próbáljuk meg hosszabban felsliccelni, és akkor majd hátra tudom annyira húzni a fém tömlőt, hogy a gumi csőnek elég helye legyen. Ez nem jött be. Aztán gondoltam hosszában felvágom a fém tömlőt, kissé szétnyitom, és úgy hajtom rá a gumicsőre... persze, meg ahogy Móricka azt elképzelte... Marhára nem bírtam szétnyitni a csövet. Kénytelen voltam feladni....

Már majdnem összepakoltam, amikor megláttam a csomagtartó alján az alu lemezt. Ok, hogy nem épp egy páncél... de azért arra bőven jó, hogy megakadályozza, hogy egy egyszerű késsel elvágják a gumicsövet.

A kapcsostömlőt (vagyis ami maradt belőle) formának használva hengert hajtottam az alulemezből, majd a megfelelő méretre vágva az 50-70-es AWA bilincsekkel ráaplikáltam a gumicsőre. Előtte a lemez sarkait lereszeltem, illetve az éleket sorjátlanítottam.

És íme képekben ugyanez.








Végül aztán majdnem az egyik legolcsóbb megoldás lett a legjobb.

A hozzávalók:
- 20x50cm-es 0,8-as vagy 1-es alu lemez (bádogos boltban kb. 4-500 Ft)
- 2 db 40-60-as AWA bilincs az üzemanyagcső rögzítéséhez  (kb 150-200 Ft/db)
- 4 db 50-70-es AWA bilincs a burkolat rögzítéséhez
- 1 db üzemanyagbetöltő-cső, feltéve, hogy csereérett (kb 2500-3000 Ft)
- türelem, kitartás, és kb 1 óra az életedből


Nem azt mondom, hogy ez az Ultima Ratio a benzinlopás elleni "harcban", de azért ezzel már nincs olyan könnyű dolguk!!!

1 megjegyzés:

  1. Szia,

    sajnos nekem is kilopták a benzint már háromszor az utóbbi 2 hétben, és eddig nem találtam épkézláb megoldást, de ez nagyon jónak tűnik.
    Meg tudnád adni az elérhetőségeidet, hogy felvegyem veled a kapcsolatot? Lenne pár kérdésem.
    mizsi3@freemail.hu-ra küldd lécci.
    Köszönöm szépen.

    mizsi3

    VálaszTörlés