2012. június 30., szombat

Hogyan csináljunk a ködlámpából féklámpát illetve helyzetjelzőt.


Az ötlet egy hondás barátomtól származik. Ő a saját egyik korábbi Civic sedanján már megcsinálta ezeket az átalakításokat. Aztán addig-addig mondogatta, hogy nekem is elültette a bogarat a fülembe.
Miért ne lehetne 2 vagy 3 féklámpa helyett 4 vagy 5 az autón? Illetve miért ne lehetne 4 helyzetjelzőm hátul.

Több előnye is van, először is úgyse egyszerre fog kiégni az összes, és még ha az oldalankénti 2-2 izzóból ki is égne valamelyik akkor se túl valószínű, hogy ugyanazon az oldalon egyszerre égnének ki az izzók, és így legalább nem néznek motorosnak éjszaka.

Másodszor, az esetemben 5 darab féklámpa sokkalta figyelemfelhívóbb.

Harmadszor ha valamelyik kedves audibmwmercis állampolgár 2 centire jön mögöttem, akkor elég csak megpöccinteni a fékpedált, és máris milliónyi foton ugrik bele a szemébe.... mert nyilván azért jön 2 centire mögöttem, mert nem látta, hogy épp előtte megyek.

Szóval. A féklámpás átalakításhoz szükség van egy 12 voltos (mondjuk legyen 16A-es, az már tuti elég) váltó érintkezős relére. Néhány darab csúszósarura, és pár méter 1,5-es vagy 2,5-es sodrott réz villanyvezetékre.


A relét a ködlámpa szálra kell rákötni, megszakítva annak a + tápját. Illetve a féklámpától kell egy + szálat behúzni a reléig. Így amennyiben a hátsó ködzár nincs bekapcsolva, akkor a relé érintkezőin keresztül a ködlámpa izzói megkapják a fék +-át. Ha a ködlámpát bekapcsolom, akkor a relé meghúz és így a ködlámpa "csak" ködlámpaként funkcionál. Egy kis letölthető leírás.


A visszaalakíthatóság kedvéért én csúszósarukkal oldottam meg a dolgot.









A relét melegragasztóval öntöttem ki, így biztosan védve van az esetleges nedvességtől.

A beépítés kb. 1-2 órát vesz igénybe. És a végeredmény. (Sajnos esti képeket még nem volt alkalmam csinálni)




A másik upgrade a hátsó ködfény helyzetjelzővé alakítása. Első körben ezt nem is akartam megcsinálni, egészen addig, amíg az M3-ason meg nem láttam egy Lexust, ahol a két hátsó lámpán kívül a csomagtér fedélen található prizma is tartalmazott 2 db helyzetjelzőt. Itt született meg az elhatározás... ilyen nekem is kell!!!

Igen ám, de a ködlámpa foglalata csak 1 szálas izzóhoz való....









Ezért aztán a helyi bontóból beszereztem 2 db normál hátsó lámpa foglalatot. A művelet roppant egyszerű. Szét kell szedni az eredeti foglalatot, és ki kell cserélni a belsejét a 2 pólusú foglalat belsejére.

Ehhez nem árt egy erős kéz, egy jó csőrösfogó és egy kis WD40. A foglalat belsejét ki kell húzni a fogóval a műanyag kupakból. Ebben segíthet a WD40-el való befújás.



















Ezt követően már csak annyi dolgunk van, hogy beszereljük az autóba. Ehhez újra szükség lesz pár darab csúszósarura és pár méter 1,5-es sodrott réz vezetékre. A 21W-os szálat illetve az ahhoz tartozó vezetéket a gyári csatira kell rákötni. Az 5W-os szálhoz tartozó vezeték végére pedig kell egy saru (apa). Majd a hátsó lámpa vezetékeiből meg kell keresni a helyzetjelző + szálát, és azt kell lepárhuzamosítani. Ezt a szálat kell elvezetni a ködlámpáig.

A kész mű:






És végül két esti kép...


Helyzetjelző

Féklámpa

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Én ezt egy 3ajtóson szeretném megcsinálni, tudnál adni nekem egy címet vagy relé nevet hogy milyet vegyek?:)

    Köszi!

    VálaszTörlés
  2. Hello!

    Például ez a relé is tökéletes erre a célra: http://maxalarm.hu/index.php?item=cikk&cikk_id=41

    És itt van hozzá a foglalat: http://maxalarm.hu/index.php?item=cikk&cikk_id=52

    Szerintem autós boltban is kapsz ilyet, a lényeg, hogy váltóérintkezős legyen, vagy 5 lábú.

    üdv

    VálaszTörlés