2012. június 30., szombat

Hogyan csináljunk a ködlámpából féklámpát illetve helyzetjelzőt.


Az ötlet egy hondás barátomtól származik. Ő a saját egyik korábbi Civic sedanján már megcsinálta ezeket az átalakításokat. Aztán addig-addig mondogatta, hogy nekem is elültette a bogarat a fülembe.
Miért ne lehetne 2 vagy 3 féklámpa helyett 4 vagy 5 az autón? Illetve miért ne lehetne 4 helyzetjelzőm hátul.

Több előnye is van, először is úgyse egyszerre fog kiégni az összes, és még ha az oldalankénti 2-2 izzóból ki is égne valamelyik akkor se túl valószínű, hogy ugyanazon az oldalon egyszerre égnének ki az izzók, és így legalább nem néznek motorosnak éjszaka.

Másodszor, az esetemben 5 darab féklámpa sokkalta figyelemfelhívóbb.

Harmadszor ha valamelyik kedves audibmwmercis állampolgár 2 centire jön mögöttem, akkor elég csak megpöccinteni a fékpedált, és máris milliónyi foton ugrik bele a szemébe.... mert nyilván azért jön 2 centire mögöttem, mert nem látta, hogy épp előtte megyek.

Szóval. A féklámpás átalakításhoz szükség van egy 12 voltos (mondjuk legyen 16A-es, az már tuti elég) váltó érintkezős relére. Néhány darab csúszósarura, és pár méter 1,5-es vagy 2,5-es sodrott réz villanyvezetékre.


A relét a ködlámpa szálra kell rákötni, megszakítva annak a + tápját. Illetve a féklámpától kell egy + szálat behúzni a reléig. Így amennyiben a hátsó ködzár nincs bekapcsolva, akkor a relé érintkezőin keresztül a ködlámpa izzói megkapják a fék +-át. Ha a ködlámpát bekapcsolom, akkor a relé meghúz és így a ködlámpa "csak" ködlámpaként funkcionál. Egy kis letölthető leírás.


A visszaalakíthatóság kedvéért én csúszósarukkal oldottam meg a dolgot.









A relét melegragasztóval öntöttem ki, így biztosan védve van az esetleges nedvességtől.

A beépítés kb. 1-2 órát vesz igénybe. És a végeredmény. (Sajnos esti képeket még nem volt alkalmam csinálni)




A másik upgrade a hátsó ködfény helyzetjelzővé alakítása. Első körben ezt nem is akartam megcsinálni, egészen addig, amíg az M3-ason meg nem láttam egy Lexust, ahol a két hátsó lámpán kívül a csomagtér fedélen található prizma is tartalmazott 2 db helyzetjelzőt. Itt született meg az elhatározás... ilyen nekem is kell!!!

Igen ám, de a ködlámpa foglalata csak 1 szálas izzóhoz való....









Ezért aztán a helyi bontóból beszereztem 2 db normál hátsó lámpa foglalatot. A művelet roppant egyszerű. Szét kell szedni az eredeti foglalatot, és ki kell cserélni a belsejét a 2 pólusú foglalat belsejére.

Ehhez nem árt egy erős kéz, egy jó csőrösfogó és egy kis WD40. A foglalat belsejét ki kell húzni a fogóval a műanyag kupakból. Ebben segíthet a WD40-el való befújás.



















Ezt követően már csak annyi dolgunk van, hogy beszereljük az autóba. Ehhez újra szükség lesz pár darab csúszósarura és pár méter 1,5-es sodrott réz vezetékre. A 21W-os szálat illetve az ahhoz tartozó vezetéket a gyári csatira kell rákötni. Az 5W-os szálhoz tartozó vezeték végére pedig kell egy saru (apa). Majd a hátsó lámpa vezetékeiből meg kell keresni a helyzetjelző + szálát, és azt kell lepárhuzamosítani. Ezt a szálat kell elvezetni a ködlámpáig.

A kész mű:






És végül két esti kép...


Helyzetjelző

Féklámpa

2012. június 18., hétfő

Benzinlopás ellen.

Egy korábbi bejegyzésemben már leírtam hogyan kell elfektetni az üzemanyagszint jelző mutatóját. Működik... nagyon jó, de ettől még meg lehet csapolni a tankot. 

Pár hete az egyik hírportálon volt egy cikk, hogy egyre több régi Swiftet néznek bizonyos emberek önkiszolgáló benzinkútnak. A cikk említett egy megoldást, ahol valamilyen vízvezetékcsővel burkolta le a szemfüles tulaj az autója üzemanyag csövét. Ugyanis a tolvajok technológiája azon kevéssé kifinomult ám annál hatásosabb módszeren alapszik, hogy a betöltőcsövet (fém) a tankkal összekötő gumi csövet vágják ki pl. egy késsel, így máris egyszerűen hozzáférhető a tank tartalma. A módszer alattomossága igazából abban rejlik, hogy a tulajdonos rosszabb esetben csak akkor veszi észre a dolgot amikor elmegy tankolni, és a flaszterre csorgatja a drága benzint.
Szóval az említett cikk mentén elindultam keresgélni. Kb. 2 perc keresgélés után kiderült, hogy a cikkben említett vízvezetékcsöves megoldást egy 2005 után Swiftnél alkalmazták.

Tovább keresgéltem. Első körben valami fémszövetes megoldást próbáltam meg keresni. Sajnos a flexi vízvezetékcsövek, amik ilyen fémhálóval vannak ellátva azok csak 1"-ig esetleg 5/4"-ig vannak. Ennél nagyobb méretűt csak ipari kivitelben lehet kapni, ami kiscsillió forintba kerül. Nekem meg minimum 2"-os kellene!!!!
Második ötlet, a kipufogóknál használt rezonancia cső. Elfáradtam hát egy pár autós boltba, ahol aztán szembesülnöm kellett a ténnyel, hogy egyrészt nem nagyon van olyan cső raktáron ami elég hosszú lenne (kb. 45-50cm), másrészt ahol van is rendelésre, ott is 13-15 ezer forint körüli árat mondtak. OK egy tank benzin többe fáj... és ha biztos lettem volna az elgondolás sikerességében, akkor még meg is rendeltem volna... de így inkább passzoltam a dolgot. A legutolsó autósboltban még azt ajánlották, hogy nézzek szét egy kamionos boltban, hátha ott találok valami hasonló tömlőt amire nekem szükségem lenne.

Párhuzamosan ezzel a regiswift.hu fórumozóitól is segítséget kértem ezügyben. Volt aki villanyszerelésnél használt gégecsövet ajánlott, volt aki egy darab bádoggal burkolta le (na de nem lövöm le a poént).

Egyszerre több vonalon indítottam el a beszerzéseket.... valamelyik csak összejön.
Szóval első körben beszereztem egy új üzemanyagcsövet, mert így egyszerűbb lesz a megfelelő védőburkolat megtalálása, kiválasztása. Mivel a legtöbb helyen vagy el sem tudták képzelni mit szeretnék, vagy ha meg is értették, hogy mit szeretnék, akkor megpróbáltak lebeszélni, mondván, ha nem tudják leereszteni a benzinem, akkor majd bosszúból kiszúrják a gumim.... na vazze... ez ám a BULLSHIT.... ja meg aláaknázzák bosszúból.... vagy elátkozzák... ugyanmár.
Az új cső ára kb. 2600 Ft volt. Meg ugye a fene tudja milyen állapotban lesz a régi, közel 13 éves cső mikor leszedem... mi van ha visszatenni már nem tudom, mert szétporlad, kilyukad, mittomén.

Vettem villanyszerelésnél használatos gégecsövet (50mm), nem túl drága (kb 250-300 Ft métere). De sajnos ez nem valami strapabíró, legalábbis egy éles késnek nem akadály. A lépésálló, ne adj Isten fém gégecső meg csak rendelésre volt, de abból is minimum egy 25 méteres tekercset kellene megvenni. És mi a bánatot kezdek a maradék 24,5 méterrel?????

Jártamban keltemben ráakadtam egy Bádogos szaküzletre. Ahol hatalmas 480 forintos összegért beszereztem egy 20x50cm-es 0,8-as alulemezt.

Mivel a csövet rögzítő bilincsek is annyira be voltak rohadva, hogy csak roncsolással tudtam őket eltávolítani, így vennem kellett 40-60-as AWA bilincseket is, illetve vettem még 4db 50-70-es bilincset is (150Ft/db)

Végül eljutottam a kamionos boltba is, ahol rövid brainstorming után az eladónak volt egy zseniális ötlete... csak annyit mondott "KAPCSOSTÖMLŐ". Fogalmam sem volt, mi a bánat az a kapcsostömlő.






Ám amikor megláttam felcsillant a remény.... EZ LESZ A MEGOLDÁS A PROBLÉMÁMRA (persze mint mindig most is kiderült, hogy tévedtem :) ) Kicsit félve kérdeztem meg az árát, illetve, hogy mennyi a minimális mennyiség amit meg kell vennem. A válasz igencsak meglepő volt. Ha 10 centi kell akkor annyit ad... és kb. 4600 Ft métere. Ami az én esetemben azt jelenti, hogy kb 2300 Ft lesz. Vettem is egy fél métert a 60mm átmérőjű tömlőből, majd a csomagtartóba betéve azzal a gondolattal tértem haza, hogy igen... ezaz, megvan a megoldás. Ezt a tömlőt egyébként a teherautóknál használják, mint rezonanciacső a kipufogó rendszerben. Aránylag hajlékony és leginkább csak fémfűrésszel, esetleg flex-el lehet elvágni. Gyakorlatilag egy fém gégecső, de igen masszív kivitelben.

Múlt pénteken aztán elszántam magam, és délután legurultam a parkolóba, hogy megejtsem a műveletet, amire már jópár napja készülök. AWA bilincs, kapcsostömlő, szerszámok, rámpa, új üzemanyagcső és a csomagtartó alján maradt alulemez, aminek még lesz jelentősége.

Felálltam a nemrég a vaterán vásárolt rámpára, és nekiláttam a műveletnek.




A régi cső aránylag könnyen lejött, de innen jött a neheze...felfűztem a tömlőt, de az AWA bilincseknek helyet kell csinálni. 



OK, kivágtam a helyüket... még nem jó, mert túl hosszú, újabb fűrészelés, újabb próba. Lassan kezdett körvonalazódni a dolog. Ám ekkor jött a legkomolyabb bökkenő. Ugyanis ha ráhúztam a gumicsőre a fém gégecsővet, akkor már nem tudtam annyira hátramozdítani azt, hogy a végét ráhúzzam a csatlakozási pontra. Itt megakadtam. Először arra gondoltam próbáljuk meg hosszabban felsliccelni, és akkor majd hátra tudom annyira húzni a fém tömlőt, hogy a gumi csőnek elég helye legyen. Ez nem jött be. Aztán gondoltam hosszában felvágom a fém tömlőt, kissé szétnyitom, és úgy hajtom rá a gumicsőre... persze, meg ahogy Móricka azt elképzelte... Marhára nem bírtam szétnyitni a csövet. Kénytelen voltam feladni....

Már majdnem összepakoltam, amikor megláttam a csomagtartó alján az alu lemezt. Ok, hogy nem épp egy páncél... de azért arra bőven jó, hogy megakadályozza, hogy egy egyszerű késsel elvágják a gumicsövet.

A kapcsostömlőt (vagyis ami maradt belőle) formának használva hengert hajtottam az alulemezből, majd a megfelelő méretre vágva az 50-70-es AWA bilincsekkel ráaplikáltam a gumicsőre. Előtte a lemez sarkait lereszeltem, illetve az éleket sorjátlanítottam.

És íme képekben ugyanez.








Végül aztán majdnem az egyik legolcsóbb megoldás lett a legjobb.

A hozzávalók:
- 20x50cm-es 0,8-as vagy 1-es alu lemez (bádogos boltban kb. 4-500 Ft)
- 2 db 40-60-as AWA bilincs az üzemanyagcső rögzítéséhez  (kb 150-200 Ft/db)
- 4 db 50-70-es AWA bilincs a burkolat rögzítéséhez
- 1 db üzemanyagbetöltő-cső, feltéve, hogy csereérett (kb 2500-3000 Ft)
- türelem, kitartás, és kb 1 óra az életedből


Nem azt mondom, hogy ez az Ultima Ratio a benzinlopás elleni "harcban", de azért ezzel már nincs olyan könnyű dolguk!!!

Fényszóró, ködlámpa tisztítás, javítás

Sajnos az egyik fényszóróm már a kezdetektől fogva párásodott, ezért miután megtaláltam, hogy hogyan is lehet szétborítani a fényszórót, egyik hétvégén végül elszántam magam, hogy szétkapjam.

A kiszerelés aránylag egyszerű, csak egy 10-es kulcs kell hozzá, és némi türelem. A műanyag bura leszedéséhez pedig egy hőlégfúvóra és egy kenőkésre van szükség.
Első körben érdemes alaposan megvizsgálni a burát nincs-e valahol elrepedve, mert akkor szvsz elég kockázatos szétfeszíteni. Mivel alapvetően arról van szó, hogy a hőlégfúvóval a gyári ragacsot kell meglágyítani, majd a kenőkéssel, vagy más feszítésre alkalmas eszközzel el kell kezdeni óvatosan szétfeszíteni a lámpatestet, a burától. 



Ezután a lámpatest nútjából ki kell kaparni a maradék ragasztót. Ezt követően alaposan megmostam a burát, illetve óvatosan kitisztítottam a foncsort is (ioncserélt vízzel és puha kendővel), majd a nútba kültéri színtelen sziloplasztot nyomva újra összeillesztettem a darabokat. A felesleges szilót körbe le kell húzni, és kész is.

Gyári ködlámpa felújítása.

A vaterán találtam rá erre a pár gyári kocka ködlámpára. Alapvetően egy nagyon precíz darab lenne, de hála valami barbárnak az egyik lámpatest szét volt vágva, ennek köszönhetően befolyt a víz, és szétbarmolta a foncsort. Sajnos ezen hibára az eladó nem hívta fel a figyelmet, így én is csak a termék kézhezvételekor szembesültem a szomorú valósággal. Próbáltam többször is felvenni vele a kapcsolatot... de hiába, így ennek aztán egy negatív értékelés lett a jutalma, legalábbis részemről.



Mivel a pénzt már kidobtam az ablakon így sok vesztenivalóm nem volt... megpróbáltam felújítani. A szétszedés menete azonos a fent leírtakkal, talán csak annyi a különbség, hogy mivel kisebb a lámpa így valamivel szétszedni is könnyebb. Illetve ennél a lámpánál még üvegből készült a búra.

Szóval első körben a foncsorral próbáltam kezdeni valamit. Először krómspayvel próbálkoztam... de sajnos messze nem volt olyan a felület, mint az igazi foncsor. Ez aztán a vetítési képet is teljesen taccsra tette. Gyakorlatilag semmilyen vetítési kép nem volt, szórta a fényt össze-vissza.



Aztán mivel alapvetően a nagyobb felületeken még egyben volt a foncsor, így aztán más pótlási módot eszeltem ki. A sérült részeken alufóliával pótoltam ki a sérült foncsort. (tudom, tudom, akár el is vihettem volna foncsoroztatni... de akkor hol marad az alkotás öröme :) ) A végeredmény egészen jó lett, az ép foncsorral összevetve alig észrevehető a különbség.

Ezután még a kivágott lámpatestet kellett valahogy befoltoznom. Ehhez kétkomponensű epoxigyurmát vettem, ezzel tömtem be a testen tátongó lyukat.


Már csak az összeszerelés volt hátra. Színtelen szilo... és kész is. Szinte mint az új!


Egy kis összefoglaló agyatlan autósokról

Mert vannak akikre nem vonatkoznak a kresz szabályai.