2018. január 28., vasárnap

Fényszóró polírozás és lakkozás

Hozzávalók 2 fényszóró részére:

- Polírpapír: 360; 800, 1000, 2000 finomságú
- Prevent polírpaszta
- HD Body Lens Clear lakk.


Elkészítés: 

A besárgult fényszóróról a 360-as papírral távolítsuk el a besárgult réteget, és az előző/gyári lakkréteg maradványait. Majd csiszoljuk a felületet a 800-as, 1000-es és 2000-es papírokkal. Előbb szárazon, majd nedvesen.
Ha a 2000-es nedves polírral is végeztünk, akkor mikorszálas kendővel vigyünk fel némi polírpasztát a felületre, és folytassuk a polírozást, míg el nem érjük a víztiszta felületet.
Ezután zsírtalanítsuk a búrát féktisztítóval, vagy denaturált szesszel, kreppszalaggal maszkoljuk körbe, majd a száradást követőn 2-3 rétegben lakkozzuk le.


Elkészítés idő: 2-3 óra

(aki rendelkezik polírozó géppel az gyorsíthatja a pasztás polírozást, de csak óvatosan, mert a műanyag könnyen meg/beéghet.







2016. április 18., hétfő

Eladó gyári Swift OZ felni - ELKELT

Eladó 4db Suzuki Swift gyári OZ alufelni, fehér porfestett.

Ár: 30 ezer forint. (csak a felni, gumi nélkül)



2014. augusztus 23., szombat

A bűvös 100 ezer

A blogom átlépte a 100 ezres megtekintési számot. Köszönöm mindenkinek! És remélem a jövőben is tudok majd mások számára hasznos bejegyzéseket alkotni.


2014. augusztus 12., kedd

Újra fent az alufelnik

Adok még egy utolsó esélyt az alufelninek. Megadtam a módját. Lehomokfúvattam, leporszórattam, kigörgőztettem, futóművet is beállíttattam. 







Azért a gumisnak csak sikerült a kerékanyánál lebaszni a porfestést. Szóval ezt sem tudtam gond nélkül megúszni. De legalább sokba került.

2014. augusztus 6., szerda

Új hátsó rugó szett

Sajnos az évek alatt a hátsó rugók vesztettek az erejükből, és igencsak megült az autó fara. A 4 ajtósok különösen hajlamosak erre.



Körülbelül 2,5 éve szereltem be a légrugókat. Tették is a dolgukat rendesen, egészen 2 héttel ezelőttig, mikor is a bal oldalon gondolt egyet a légrugó és kilyukadt, illetve annyira megrepedt a gumi, hogy már eleresztette a levegőt.
Mivel a gyártó cég honlapja jó ideje nem elérhető, így elkezdtem keresgélni a neten, és az egyik apróhirdetési oldalon találtam is még teljesen új légrugókat. Vettem is egy garnitúrát. Illetve vettem a Sumo Suzukitól egy pár új spirálrugót is. A terv az volt, hogy kicserélem a rugókat, belerakom az új légrugókat, addig is valamelyest kímélem a spirálrugókat.
Úgy gondoltam, hogy elég alábakolni, levenni a kereket, rugóösszehúzóval összehúzni a régi rugót, kivenni, összehúzni az újat, és betenni a helyére. Az elgondolás egyszerű és nagyszerű, ám gyakorlatilag ilyen módon kivitelezhetetlen. Ugyanis nincs hely a rugóösszehúzó számára, vagyis ha össze akarom húzni a helyén lévő rugót, akkor az összehúzó orsója felütközik a karosszériában.
Lehetett volna ugyan spaniferrel, és egyéb kókány megoldásokkal is próbálkozni, de azt túl veszélyesnek ítélem. Arra a néhány évre ami még hátra van az életemből szeretném még mind a két szemem világát megőrizni.
Szóval maradt a szervizkönyv által ajánlott gyári megoldás, kösd le a lengőkart, vedd ki rugót, tedd be az újat, kösd vissza a lengőkart és mindenki boldog.
Igenám, de 15 évnyi csillaggarázs pályafutása alatt a hátsó futómű összes kötőeleme olyan szinten összerohadt, hogy elég volt épp csak megpróbálni lecsavarni az anyát, már tört is szépen bele a furatba. Persze ilyenkor szilaj betyártáncot járva lehet a megváltót, és egyebeket emlegetni, de ez sajnos nem sokat segít a dolgon.
Szóval a csavar beleszakadt (sajnos képet nem csináltam róla, mivel épp nem voltam képes értelmes gondolkodásra, merthogy az agyamat elöntötte a vér), és hiába kalapáltam, meg se moccant. Így vert had módjára visszaraktam a kereket, leeresztettem a bakról, és elgurultam az egyik helyi szervizbe, ahol is előre figyelmeztettem őket, hogy irdatlan módon össze van rohadva minden, de én akkor is szeretném kicseréltetni azokat az átkozott rugókat.
1 napig volt a járgány a szervizben. Kicserélték a rugót, és néhány kötőelemet, majd hívtak, hogy készen lenne... de az ABS lámpa az nem alszik el nekem sem? WTF?? Mondom eddig még mindig elaludt. OK, akkor keresik a hibát, majd hívnak. Ez volt 12:15 körül. Negyed 5 körül hívott újra, hogy készen van, megoldották a dolgot. Ahogy az várható volt, a nagy küzdelem során eltört a bal hátsó keréknél lévő ABS jeladó vezeték. 
14 ezer néhány forintot hagytam a szervizben, és átvettem az autót. Az ABS vezeték javítása... hát.... no comment. Műszerész tanuló koromban különb munkát adtam ki a kezemből. De mindegy, most működik, nem bolygatom, ha esetleg újra felvillan a pilács, akkor tudom, hogy hol érdemes legelőször keresni a hibát.

Az új rugó viszont brutálisan megemelte a kocsi farát. Légrugó nélkül 56-57cm magasan volt a kerékjárati ív felső pontja, a légrugóval anno 60-61 cm volt ez az érték. Most az új rugóval 65cm magasan áll a fara. Brutál.


Mikor először beültem kicsit olyan érzésem volt, hogy mindjárt kicsúszom az ülésből.
Úgyhogy most egy ideig még nem szerelem be a légrugókat, nem sok értelme lenne. Gondolom idővel majd megereszkedik a fara, és majd akkor berakom a légrugókat is.

Egy jó tanács: NE NYÚLJ A HÁTSÓ FUTÓMŰHÖZ!!! Szinte 100%, hogy olyan szinten vannak a kötőelemek összerohadva, hogy csak hosszú órák alatt lehet majd kibányászni belőle a csavarokat.

2014. július 25., péntek

Fényszóró tartó konzol

Már korábban is volt 2 extra távolsági fényszóró felszerelve, a rendszámtábla alá.


Jó volt, de valahogy mégis kevésnek éreztem.  Szerettem volna több fényt. Kerestem hát egy nagyobb fényszórót. A Wesem kínálatában találtam is 3 méretben nagy kör alakú távolsági fényszórókat.








Már csak az volt a kérdés, hogy hová, és hogyan rögzítem. Mivel ezek a fényszórók 160mm átmérőjűek, így oda ahová az előző kis szögletes lámpák voltak rögzítve nem igen lehetett bezsúfolni.
Végül a kollégám adott egy jó ötletet. Készíteni kell egy kis fém konzolt, amit külön, roncsolás mentesen rögzíteni lehet a lökhárítóhoz. Mértem, tervezgettem, majd végül vettem 1m 3x30-as laposvasat. És megrajzoltam az alábbi tervet. Letölthető innen PDF-ben.


Mivel a lökhárító igen csak amorf alakú, és nem igen van rajta olyan sík felület vagy kontúr amihez képest egyszerűen fel tudnám venni a méreteket, így egy kis trükkhöz folyamodtam. Nagy méretű hosszúkás furatokat alkalmaztam, így egyszerűen be lehet állítani a kívánt méretre a konzolt.

A fenti képen látható felső darabból 2 darabot kell készíteni, majd a megjelölt helyen 90 fokban meghajlítani. Az alsó darabból 1 db kell csak.

A rögzítését pedig a következőképp oldottam meg. Felül a középső 3 lökhárító rögzítő bolhából a két szélsőt kivettem, és távtartókkal (több darab alátét) ezekhez a furatokhoz rögzítettem a két hajlított konzolt. Az elülső hosszúkás furatokba csavaroztam be a lámpákhoz kapott tartót.



Majd a tartókonzol harmadik darabjával kötöttem össze a két derékszögben meghajlított idom alsó szárát. Ezen felül a vízszintes idomot hozzácsavaroztam a rendszámtáblatartó furataihoz. Itt annyi trükkre volt még szükség, hogy a rendszámtábla kereten kellett két új furatot készíteni, mivel nem az eredeti helyen lett felcsavarozva. De magán a lökhárítón nem kellett semmit kifúrni, így a konzol nyom nélkül leszerelhető.




Lehet, hogy egyesek fintorognak, hogy hogy néz ki, de nekem ennyi áldozatot ez még megér a praktikum oltárán. Sötétedés után az országúton ég és föld a különbség.

2014. július 24., csütörtök

Újabb +2 lóerő :oD

Egy másik projektem kapcsán mentem ma be a kecskeméti suzukis boltba. Akkor láttam meg ezt a kipufogóvéget. Már korábban is szerettem volna, de eddig sosem szántam rá magam. Most ez egészen jó árban volt. 2890 Ft volt, de végül 2000 forintért adták ide.
Nekem ennyit megért.



2014. július 21., hétfő

Matrica tervek

4 ajtós

3 ajtós

5 ajtós


A matrciatervek vektorgrafikus formában letölthető innen, pdf-ben pedig innen.

2014. július 19., szombat

Toronymerevítő

Régóta szemeztem már a toronymerevítőkkel. Ahogy az közszájon is forog a régi Swiftek nem a legmerevebb karosszériával látták meg a napvilágot (azért ehhez hozzáteszem azt is, hogy a kor- és kategóriatársak sem voltak akkortájt sokkal jobbak, de mit van mit tenni a Swiftet imádják szapulni).

A kasztni utólagos merevítésére jó megoldás a toronymerevítő alkalmazása. Ennek leginkább a kanyarokban venni hasznát, ahol a fellépő erőhatások csavargatják a kasztnit. Sok oldal foglalkozik ezzel, akit a tudományos része érdekel az olvasson utána. Én jelen bejegyzésemben nem foglalkozom ezzel bővebben.

Szóval jó ideje nézelődtem, de nem voltam egyszerű helyzetben, mivel az én Swiftem ABS-el szerelt (nem túl gyakori, amennyire tudom). És az ún. ABS kocka épp a bal oldali toronyra van rögzítve, és az abból kilógó fékcsövek igen csak útban vannak a legtöbb toronymerevítőnek. 




Az RSK fórumon vettem is egy első felső merevítőt, igen jutányos áron. De sajnos a gyanúm beigazolódott. A fékcsövek útban vannak.
Aztán pár nappal ezelőtt a vaterán akadtam rá egy merevítő szettre, ami tartalmazott egy első felsőt, és alsót, valamint egy hátsó felsőt. És ráadásul az első felső épp az ABS-el szerelt modellekhez volt igazítva, vagyis megkerülte az ABS kockát. 
Meg is vettem, pár nap múlva meg is érkezett.




Gondoltam kezdem a hátsóval, mert az a legegyszerűbb. Nos nem volt az. Sajnos a furatok néhány mm-el ugyan, de eltértek. Belepróbáltam a kollégám 5 ajtósába, és abba pontosan passzolt. Olvastam olyat, hogy ilyenkor középen meg kell emelni az autót, de volt olyan is aki ezt nem tanácsolta. Így aztán fogtam egy reszelőt, és oldalankét pár mm-el megbővítettem a furatokat, és máris bement a helyére.

Jöjjön hát az első. Ez volt a nagyobb falat. Ugyanis pár dolog útban van. Le kellett szerelnem az ablaktörlő motort, a MAP szenzort, a gyújtótrafót és természetesen az ABS kockát tartó konzolt.





A legtöbb nem nagy kaland, a trafót és a MAP szenzort csak 1-1 csavar rögzíti. Az ablaktörlő motort 3.
Az ABS kockát is csak 3 csavar tartja, de abból az egyik igencsak nehezen hozzáférhető helyen van, a torony oldalán, a kocka alatt.
Ha az összes útban lévő cucc le van szedve, akkor az ABS tartó konzol fülét, óvatosan le kell emelni a csavarokról. Nem egyszerű, de óvatosan arrébb lehet tenni.
Ha ez is megvan akkor csak a helyére kell játszani a toronymerevítőt, és mindent visszarakni a helyére.




Az ABS nélküli modellekben lényegesen egyszerűbb a helyzet.

Az alsó merevítő rudat majd valószínűleg a futóművesnél fogom beszereltetni, mert ahhoz már nem volt kedvem, főleg, hogy ma jó meleg is volt, és az ABS kocka jócskán megizzasztott.

Mentem vele egy kört a városban, igazából nem tudom eldönteni, hogy csak placebo-e, de kicsit mintha masszívabb lenne az autó.


2014.07.21.
Azóta mentem még egy pár kört, sajnos csak a városban. Kanyarban valóban stabilabbnak érzem az autót, illetve nem hallani az eddig megszokott nyekergést. Valahogy, mintha feszesebb lenne az egész autó. Sajnos ez eléggé szubjektív, és megfoghatatlan dolog.

Talpas gömbfej porvédő csere

A féltengelycsukló cseréje alkalmával vettem észre, hogy a lengőkarban lévő talpas gömbfej porvédője ki van szakadva. Sajnos a bal oldalon már kellett cserélni a lengőkart, mert a gömbfej megadta magát ezen az oldalon. 1-2 éve lett cserélve, és a gumi porvédője már ki volt szakadva. 



Akárcsak a féltengely csuklónak, ennek is ez a sérülékeny pontja. Így bejut a kosz, és kikoptatja, így okozva annak idő előtti halálát.
Egy darabig úgy gondoltam, hogy marad így, aztán ha meghal a gömbfej, akkor újra cserélni kell majd. Sajnos a Swiftnél ez a gömbfej egyben van a lengőkarral, így az egészet ki kell cserélni.

Aztán hallottam egy ismerőstől, hogy ő már cserélt külön porvédőt a gömbfejen, mert neki is kiszakadt.
Elmentem hát a helyi Suzuki boltba és 330 Ft-os áron vettem ilyen porvédőt (45723-60B00).




Maga a csere pedig nem egy nagy kaland (főleg ha az ember már túl van egy féltengely csukló cserén).
Meg kell lazítani a kerékanyákat, fel kell emelni az autót, alábakolni. Ezután ki kell kötni a kormányösszekötőt, majd le kell kötni a lengőkart. Ekkor szabaddá válik a talpas gömbfej csonkja, amiről el kell távolítani a szakadt porvédőt.
Mielőtt az új porvédőt feltettem volna, alaposan kimostam a gömbfejet féktisztítóval. Eltávolítva a régi zsírt, illetve a már bejutott szennyeződéseket. 
Ezután nyomtam bele egy kis grafitos zsírt, majd felraktam az új harangot. Alul és felül kábelkötegelővel rögzítettem (a boltban kaptam ezt a tanácsot, hogy aztán mennyire lesz tartós...)


Igazából ennyi az egész. Már csak annyi a dolgunk, hogy visszakössünk mindent a helyére. Hogy aztán meddig fogja bírni az új porvédő, illetve meddig bírja majd a talpas gömbfej.... ez majd idővel kiderül.


2014. július 14., hétfő

Központi zár probléma

Pár hete már futottam egy kört a rendetlenkedő központi zárral. Valamiért távirányítóval nem lehetett zárni, csak nyitni. Akkor azt gondoltam, hogy a bal első ajtóban lévő motor romlott el, de akkor nem jártam rendesen utána a dolognak. Mivel hol jó volt, hol nem, így nehéz is lett volna. Kicseréltem a motort, és utána hetekig jól működött... egészen péntek délutánig. "Szerencsére" most aztán annyira meghalt, hogy egyáltalán nem működött többet. Nyitni nyitott, de zárni nem zárt. Így, hogy folyamatosan rossz, mégiscsak egyszerűbb lokalizálni a hibát.
Bár annak igen kicsi az esélye, hogy egymás után két motor is tönkre megy, de ha már rászántam az időt, akkor kezdjük az elején. Ajtókárpit le, majd a motor csatlakozóját lehúztam, és adtam neki direktbe delejt. 



Ekkor esett le (aminek egyébként egyértelműnek kellett volna lennie), hogy ugyanazon az egy pár vezetéken keresztül működik a motor akár nyit, akár zár. Csak a polaritást cserélgeti a vezérlés. Így ha nyitni nyit, akkor a vezeték biztos nincs eltörve. És mivel a direktben adott villanyra reagált a motor, így az is rendben volt.
Így aztán nem volt más, csak a riasztó. Az utólag beépített riasztó vezérli a központi zárat is. Első körben az egyik relére gyanakodtam, nem ez lenne az első relé a történelemben aminek az érintkezői beoxidálódtak.

Szétkaptam hát a riasztót, és elkezdtem méricskélni. Kicsipogtattam a relét, azok elvileg rendesen működtek. Aztán alaposabban szemügyre vettem a panel hátoldalát, és akkor tűnt fel, hogy az egyik relé egyik lábán nem valami híres a forrasztás. Közelebbről szemügyre véve, rögtön látszott, hogy ez okozta a problémát.



Újraforrasztottam, majd próbára visszakötöttem, és láss csodát, üzembiztosan működött.
Lekaptam hát ismét, és az összes relét, és csatlakozót átforrasztottam. Remélem ezzel valóban megoldottam a problémát.




2014. július 13., vasárnap

Féltengely csukló - második felvonás

Újra sikerült felülkerekedni a lustaságomon, és tegnap végre nekiláttam, hogy kicseréljem a bal oldali külső féltengely csuklót. Sajnos az utóbbi hetekben már egyre gyakrabban lehetett hallani, hogy recseg. Leginkább csak kanyarban, nagyobb gáznál. Illetve emellett 2-esben és 3-asban kb 20-40 km/h-s sebességnél enyhe rezonálást lehetett észlelni.
A különböző csukló típusokról már az előző felvonásban írtam néhány sort.

Maga a csere gyakorlatilag megegyezik azzal amit a gumiharang cserés bejegyzésemben írtam, annyi különbséggel, hogy itt a kiszerelt féltengelyről le kell ütni a külső csuklót. Tehát meg kell lazítani a tengely anyát, illetve a kerékanyákat, megemelni az autót és alábakolni. Ezután le kell venni a kereket, ki kell kötni a kormányösszekötőt a csonkállványból, majd a talpas gömbfejet is ki kell kötni. Ezután a csonkállvány már szabadon mozgatható. Ekkor le kell venni a belső csuklón a nagyobbik bilincset, és a féltengelyt kihúzni.
Mivel a járgányom ABS-es, így a csuklóra még külön fel kellett szerelni egy ún. ABS gyűrűt. Mivel nem voltam teljesen biztos benne, hogy kompatibilis lesz az utángyártott gyűrű, így még a tengely szétszedése előtt alaposan megvizsgáltam, hogy jó lesz-e az úgy csukló, az új gyűrűvel. Szerencsére mind az átmérője (ezáltal az ABS szenzortól való távolsága), mint a fogak száma és a csuklón elfoglalt pozíciója megfelelt.

Ha mindent jól csináltunk akkor ezt szereltük ki.



A belső csukló csillag részét relatíve egyszerű leszedni, ehhez csak a seeger gyűrűt kell levenni, és a csillag máris lehúzható a tengelyről.





Így már le lehet szedni a belső és a külső csukló gumiharangját. Ezután nincs más hátra, mint leütni a külső csuklót. Ehhez szükség van kettő darab kalapácsra és egy nagyobb satura. A satuba jó sorosan be kell fogni a tengelyt, majd az egyik kalapács fokát rá kell tenni a külső csukló belső "csillagjára", és a másik kalapáccsal határozottan rá kell csapni. Nos, nem adta magát egyszerűen. Párszor oda kellett sózni neki, de végül mégis le tudtam szedni.






Mivel az eredeti belső seeger gyűrű igencsak megviseltnek tűnt (leginkább a leütés miatt), így kicseréltem azt arra amit az új csuklóval együtt adtak.




Ekkor nyomtam némi zsírt a csuklóba, majd felütöttem a helyére. Ezután már csak annyi dolgom volt, hogy a tengely másik végéről felhúzzam előbb a külső, majd a belső csukló gumiharangját. A külső csuklóba még belenyomtam a maradék zsírt, majd rögzítettem a bilincsekkel. Azután a belső csukló harangjának kisebbik bilincsét feltettem, visszaraktam a csillagot, és a féltengely készen állt arra, hogy visszategyem a helyére.





A belső csuklóban lévő régi zsírt alaposan kitakarítottam, majd új zsírral láttam el. Beraktam a helyére a féltengelyt, visszaraktam a gumiharangot, rögzítettem a bilinccsel. Ezután már csak vissza kellett mindent rakni a helyére. És jöhetett a próbakör.
A recsegést nem sikerült újra előhozni, így biztosan a bal oldali külső csukló volt a ludas. A rezonálás is abbamaradt.

Kíváncsiságból szétszedtem a régi csuklót, megtakarítottam. Túl nagy krátereket nem találtam a golyók fészkeinél, de azért látszik, hogy meg van sérülve a felület. Nyilván már ennyi is elég ahhoz, hogy recsegjen. Lehet, hogy még sokáig el lehetett volna furikázni ezzel a csuklóval, de nem akartam megkockáztatni, hogy majd a tél közepén mondja be végleg az unalmast. Sajnos akkor a parkolóban való szerelgetéshez koránt sem ideális az időjárás.