2012. október 4., csütörtök

Hűtőfolyadék csere

Mint semmi az életemben ez sem ment egyszerűen....

Még a tavaly ősszel úgy döntöttem ideje lecserélni a hűtőfolyadékot, mivel az olajjal és a többi folyadékkal ellentétben ez még nem volt lecserélve mióta nálam volt az autó.
Fagyáspontját tekintve semmi baja nem volt, ha jól emlékszem valahol -35 és -40 C° környékén volt a fagyáspontja, ám a színe valahogy aggodalomra adott okot. Kissé barnás színe volt, ennek a későbbiekben még jelentősége lesz. De ezt leszámítva se fogyni nem fogyott, se buborékolni nem buborékolt a kiegyenlítő tartályban.

Elmentem hát a Bárdi alkatrészboltba, elregéltem, hogy milyen autóhoz kellene nekem fagyálló koncentrátum. Kezembe nyomták a saját márkás fagyállójukat. Kezdőként még nem tudtam mennyi kell, ők meg azt mondták 2 flakon elég lesz... természetesen nem lett, messze nem, de ennyire nem szaladok előre.




 Mint több helyen is olvastam már rég nincs jelentősége a fagyálló színének. Lehet zöld, kék, rózsaszín, stb... a lényeg, hogy alubarát legyen. A Lidlben vettem még hozzá 12 liter ioncserélt vizet, azért ilyen sokat, mivel hűtőmben lévő barnás folyadék okán át akartam mosni a rendszert, mielőtt feltöltöm a friss fagyállóval.

Maga a hűtőfolyadék cseréje nem egy nagy durranás. Vízszintes helyre kell állni, kell hozzá egy legalább 5 liter űrtartalmú edény (ebbe fogjuk leereszteni a régi fagyállót), kell még egy szintén legalább 5 de inkább 6 liter űrtartalmú kanna, amiben be tudjuk keverni a friss fagyállót, és kb. ennyi. Illetve ha szeretnénk leellenőrizni a bekevert fagyállót, akkor egy rekfraktométerre, de igazából ha ügyelünk a keverési arányra akkor pl a fent említett koncentrátum esetében valóban igaz lesz az amit a cimkére nyomtattak. Én bizalmatlan vagyok és leellenőriztem. Jelentem stimmel! A szervízkönyv szerint az 1.3-asba és az 1.6-osba 4,7 liter hűtőfolyadék kell (ezért nem volt nekem elég a két flakon koncentrátum, mert 1:1 arányban az ugye akárhogy is számolom csak 4 liter), az 1.0-áshoz pedig 3,9 liter.

Fagyálló csere előtt be kell indítani az autót, akár furikázhatunk is vele egy kört, a lényeg, hogy kinyisson a termosztát, hogy a teljes hűtőkörből le tudjuk engedni a régi folyadékot. A termosztát akkor nyit ki, ha a hűtőbe menő felső vastag gumicső hirtelen átmelegszik (nyilván nem menet közben kell ezt nézegetni :oD). Illetve az utastér szellőztető rendszerét át kell állítani fűtésre, hogy a belső radiátorban lévő folyadékot is kiengedhessük. 
Előzetesen célszerű megkeresni a leeresztő csapot, ami olyan mint az alábbi képen:







De lehet olyan is ami nem vízszintesen áll, hanem függőlegesen, és nincs rajta extra kifolyónyílás, hanem maga a csavar helye a kifolyó, a lényegen nem változtat. Szóval megállítunk egy vízszintes helyen, megfelelően rögzítettük az autót álló helyzetben, alárakjuk az edényt, és védőkesztyűben (!!!! mivel a víz forró !!!!) kitekerjük a csapot. Próbáljuk meg nem beleejteni a csavart az edénybe, mert nekem sikerült... Felül a hűtő sapkáját levéve segíthetjük a hűtőfolyadék távozását. 






Amíg az összes hűtőfolyadék lefolyik ki lehet venni a kiegyenlítőtartályt, és abból is ki kell önteni a benne lévő folyadékot. Lehetőleg ne a lefolyóba!!! A kiegyenlítő tartályt egy határozott mozdulattal fölfelé kell kiemelni. Ezt érdemes kimosni, majd úgy visszatenni a helyére. Időközben a nagy része a hűtőfolyadéknak már kicsorgott, ekkor még érdemes a vastag gumicsöveket végignyomkodni, hogy a maradék is kijöjjön. Esetleg ha van aknánk, akkor az alsó csövet le is lehet kötni, így biztos kifolyik belőle az összes régi folyadék.
Ha minden kijött, akkor a hűtő aljába visszatekerjük a csavart... ésszel, mert csak műanyag. Majd felül a hűtősapkánál lehetőleg nem jéghideg ioncserélt vízzel, vékony sugárban öntve feltöltjük a hűtőt. Ez azért fontos, mert ha az átforrósodott motorba hirtelen beleöntenénk a jéghideg vizet akkor az nem biztos, hogy jót tenne az öntvény alkatrészeknek. Nem törvényszerű, de jobb nem kockáztatni. Ha színig töltöttük a hűtőt, akkor a vastag gumicsöveket nyomkodjuk meg, hogy a bennrekedt levegőt kinyomjuk, közben töltsük utána a hűtőt. Ha ez is megvan akkor esetleg a kiegyenlítő tartályba is önthetünk, de mivel most még csak át akarjuk mosni a rendszert ennek nincs akkora jelentősége. Ha feltöltöttük a rendszert, mehet vissza a sapka a helyére, és járassuk a motort. Ha a termosztát kinyitott, akkor várjunk még kb 1 percet, állítjuk le a motort, és eresszük le az öblítővizet is. Ezt addig érdemes ismételni, amíg körülbelül olyan tiszta víz nem jön ki, mint amit beletöltöttünk. Nyilván ha nem volt nagyon "koszos" a fagyálló, akkor erre nem feltétlen van szükség.

Mivel nekem barnás volt a folyadék, ezért nekem 2 alkalommal is meg kellett a fenti műveletet ismételnem.

Szóval a hűtő tiszta, és üres, jöhet a friss fagyálló. Alul a leeresztő csavar a helyén, a fagyálló bekeverve, mehet bele. A folyamat ugyanaz mint az előbb. Feltöltjük a hűtőt, nyomkodjuk a csöveket, hogy a levegő kijöjjön, közben folyamatosan utántöltjük. Ha ezzel megvagyunk akkor a tisztára mosott kiegyenlítőtartályt is feltöltjük a maximum jelzésig a bekevert friss fagyállóval, majd visszatesszük csöveit, illetve a hűtősapkát is visszatesszük a hűtőre. Ezt követően be kell indítani a motort, és várni amíg a rendszer a kiegyenlítő tartályon keresztül lelégteleníti magát, ilyenkor célszerű figyelni a tartályt, és a folyadékot utántölteni.

Én a hűtő feltöltésekor alaposan átnyomkodtam a csöveket, így csak minimális levegő maradt a rendszerben, nem sokat kellett utántölteni. Gyakorlatilag ezzel készen is van a csere. Ezt követően néhány napig még érdemes figyelgetni a kiegyenlítő tartályt, és adott esetben max jelzésig utántölteni. Illetve a leeresztő csapot néha megnézni nem ereszt-e. Célszerű megjegyezni milyen márkájú fagyállót vettünk, ha esetleg a 2 év alatt után kell tölteni a kiegyenlítő tartálynak akkor ne sima ioncserélt vizet öntsünk bele, hanem inkább fagyállót.

Ez eddig nem is olyan nagy dolog, ugye??? Nah persze nem nekem.... eleve csak 2 flakon fagyállót kaptam, így még vissza kellett mennem, mert a 2 flakonnal épp csak minimumig tudtam megtölteni a tartályt. De ez volt a kisebbik gond. A cserét követő héten arra lettem figyelmes, hogy álló helyzetben a hűtő közepe tájékán, vékony, ám annál kitartóbb gőzcsík, felhőcske jelenik meg. Először arra gondoltam, biztos csak melléfolyt a fagyálló, és az párolog el a hűtő lamellái közül. De mivel túl pontszerűnek is túl kitartónak tűnt ez a gőzölgés egyre egyértelműbbé vált, hogy lyukad a hűtőm. Ezt erősítette meg az is, hogy a témával kapcsolatban beszélgettem az egyik kollégámmal és ő mondta, hogy anno hasonló esetben használt valami hűtőtömítő löttyöt, ami ilyen sárgás-barnás cucc. Na ekkor esett le, hogy ezért volt nekem olyan a hűtőfolyadékom... már az előző tulajnak kilyukadt, de ő ezt az olcsó, de amennyire tudom nem hosszútávra tervezett megoldást választotta a probléma megoldására.

Nem volt más hátra, ki kell cserélni a hűtőt, először vettem egy bontott hűtőt, egy 1.6-osét. Azt gondoltam jó lesz bele, illetve ez annyiból lett volna jobb, hogy vastagabb mint az ami az enyémben van, ergo nagyobb a hűtőfelület... ami ártani nem árt, persze használni se használ. :oD

Ekkor kb. 1 hónapja volt benne a friss folyadék, gondoltam ha már másik hűtőt kap, akkor nem spórolok a teljesen friss folyadékon se, ami meg benne volt legalább tutira alaposan kiöblítette a hűtőtömítő maradékát is. A hűtő cseréje se nagy ügy. Le kell ereszteni a hűtőfolyadékot, lekötni az összes csövet róla illetve a ventillátor csatlakozóját széthúzni, majd felül a zárhídon lévő két csavar kitekerni és felfelé kiemelni az egész hűtőt. Alul csak egy kengyel szerű fészekbe ül bele a hűtő. Kb itt tartottam amikor az új bontott 1.6-os hűtő mellé téve konstatáltam, hogy basszameg... az "új" hűtő kisebb!!! 
Sajnos az 1.6-os hűtő alacsonyabb, így ha beleültetem a kengyelbe akkor felül nem éri el a csavarokat, ha felül a csavarokkal rögzítem, akkor meg az tartja az egész hűtő súlyát. Tekintetbe véve, hogy a hűtő ezen része műanyag ez nem túl szerencsés. Szóval tehettem vissza a régi hűtőt, és önthettem bele az új hűtőfolyadékot, mivel voltam olyan hülye, hogy a még szintén friss folyadékot az olajleeresztéshez használt, és ki nem mosott kannámba engedtem le.... így aztán az már nem volt használható.

A bontott hűtőt visszaküldtem annak akitől vettem, korrekt volt, a pénzt visszakaptam, csak a postaköltséget buktam, de ez benne van a pakliban.

Ennél a pontnál már úgy voltam, hogy nem bízom többet a véletlenben, és veszek inkább egy új utángyártott hűtőt. Az a Bárdinál 16-47 ezer forintig terjedő palettát takar. Mivel már elbasztam a bontott hűtővel, és a kétszeri folyadékcserével minimum 10, de inkább 12 ezer forintot (és ehhez képest még mindig a lyukas hűtő volt a kocsiban), ezért nyilván nem a 47 ezer forintos árat céloztam meg. Kikerestem a Suzuki EPC-ben, hogy az alvázszámom alapján milyen cikkszámú hűtőre lenne szükségem, és ezzel ballagtam be a Bárdihoz, hogy akkor mutassák már meg mit tud a 16ezer forintos hűtő. Ebben az árkategóriában rögtön két versenyző is volt, így aztán még választhattam is. Rendesek voltak, kibontották, megmutatták. Úgy voltam vele, ha nagyon gagyinak tűnik akkor keservesen ugyan de emelek az összeghatáron, mert szart azért nem akarok, főleg nem 16ezer forintos szart. Az első dobozon az általam is kikeresett suzukis cikkszám szerepelt, a hűtő pedig ránézésre, illetve a főbb méreteit lemérve (tanulva az 1.6-os hűtő méretkülönbségéből) olyan volt mint az én gyári, ámde lyukas hűtőm. Amíg kettő van lehet válogatni alapon megnéztem a másik doboz tartalmát, ami a stimmelő cikkszám ellenére, egy ugyanolyan magas és széles ámde kétszer olyan vastag hűtőt tartalmazott... WTF??? Nem értettem, az eladók is értetlenül néztek, de mivel a rögzítési pontok stimmeltek, így inkább ugyanazért az árért a dupla annyi hűtőfelületet adó hűtőt választottam. És ha már ott voltam, és mivel így mulat egy magyar úr, beneveztem újabb 3 flakon fagyállóra. Szerintem a Bárdisok azt hitték, hogy már az egész rokonság fagyállóját lecseréltem. Gondolom az extra prémium reményében idén is vártak, hogy felvásárlom a fagyállókészletüket! :oD 


Szóval csomagtartómban az új hűtővel, és a 3 flakon fagyállóval hazaballagtam, és következett a 3. csere. Lassan már F1-es szintidő alatt cserélem a fagyállót :O).

Folyadék leereszt, csövet, csatlakozó leköt, csavarok ki, hűtő ki. Egymás mellé tesz az új hűtővel... boldogan konstatálom, hogy ugyanolyannak tűnik, mint a másik. Ventillátor leszerel, rátesz az új hűtőre, és a k@&#% anyáját.... valami megint nem ok. A venti tartó konzolja nem akar illeszkedni a hűtőn lévő furatokhoz. A pozíció stimmel, csak a csavarok nem elég hosszúak, illetve még ha elég hosszú is lenne akkor is kell valami távtartó a hűtő és a venti konzolja közé. Hosszas anyázások közepette összepakolok annyira, hogy fel tudjak menni a lakásba, megfelelő hosszúságú M6-os csavart keresni, illetve valamit amit távtartóként használhatok. Szerencsére az a fajta vagyok aki ha kell neki 1 db csavar akkor vesz 10-et, ha 10 db kell akkor legalább 50-et, de még az is lehet, hogy 100-at, így aztán mindig van otthon szinte mindenféle, ami az ilyen helyzetekben direkt jól jön. Hűtő nélkül elég bajos lenne elkocsikázni a város másik végén lévő csavarboltba.

Szóval találtam megfelelő hosszúságú csavart, távtartó gyanánt pedig néhány darab 8-as alátétet használtam. ami korántsem szép, de működik. Szóval sikerült felszerelni a ventit az új hűtőre, majd azt az eddigiektől szokatlan módon egyszerűen, és problémamentesen visszaszerelni a helyére. Új hűtőfolyadék bekever, betölt, légtelenít, összepakol. Kb. ennyi volt a hűtőfolyadék cserém története. Azóta köszöni jól van.

Gondolom elolvasni is fárasztó, hát még végigcsinálni.... :O) De ugye okos ember a más kárából, én meg a sajátomból se...

27 megjegyzés:

  1. Szia.koszonom ezt a bejegyzest ennek alapjan csereltem a nutofolyadekot.
    Udv. Matyofoldi
    matyofoldi@freemail.hu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Örülök, hogy hasznát vetted!

      üdv

      kredeb

      Törlés
  2. Hasznos és tanulságos történet!!! Köszönöm!!!

    VálaszTörlés
  3. Szia! Hasznos olvasmány. Ez alapján fogok én is folyadékot cserélni, remélhetőleg hűtőt nem kell. Viszont ha egyszer arra kerülne a sor, akkor már tudom mire figyeljek :D.

    Üdv, Gábor

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok az irományhoz! Lehet hogy inkább ezen a vonalon kellene mozognod, mint az autószerelés. Gyorsan összeszednéd az írásokkal a szervíz díját, és még a kezed is tiszta maradna. :))

    VálaszTörlés
  5. Helló!
    Egy ismerősöm kapott egy Suzuki Swiftet a szülőktől. Teljesen üres volt a hűtővíz tartálya, csak a rendszerben volt víz. Ez mekkora gondot tud okozni? Az elöző gazdája szerint teljesen rendben van így. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Ha hideg motornál a hűtő sapkát leveszed és ott a hűtő csurig van, akkor talán még nem annyira gáz, hogy üres a kiegyenlítőtartály. Másrészt ha az előző tulaj ennyire "gondos" volt akkor érdemes lenne lecserélni a hűtőfolyadékot, és a tartályt is max jelzésig feltölteni. Utána nem árt figyelni, hogy fogy-e a folyadék, ha igen akkor valahol szivárog, ha nem, akkor valószínűleg az előző tulaj jó ideje le se szarta az autót....

      Törlés
  6. Helló!

    Esetleg olajcseréről tudsz felrakni egy szösszenetet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. http://azenautom.blogspot.hu/2013/06/olajcsere.html

      Törlés
  7. ugyanilyen fagyállóm van, ugyanígy a bárdi autótól! a gond az hogy nem tudtam a mai napig hogy ez nem hűtővíz, csak koncentrátum! ezért úgy töltögettem után mintha víz lenne. Kb 2 vagy 3 flakonnal belenyomtam már a fél év alatt, úgy hogy nem tudom előtte milyen keverés volt a hűtőben. Elszállt a fűtésem, illetve a meleg levegő áramlik de a ventillátor javarészt nem üzemel, ritkán bekapcsol, de akkor meg eléggé érzik ennek a tömény koncentrátumnak a szaga az utastérben. Valahol folyik is a hűtővíz, de nem sok, 100 km-en elmegy kb egy deci, a kiegyenlítő szerint. A kérdésem az hogy hosszú távon mi lesz a motorral ill. a hűtővel ha erre nem figyelek oda, ill, az eddigi 5000 km-en amit higítás nélkül mentem vele okozhatott károsodást??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!

      A hűtőfolyadék fogyásnak utána kellene járni! Ha a motorolaj a motor járását követően emulzió szerű fehéres habos lötyi, akkor valószínűleg hengerfej probléma van. Illetve szintén ennek a tünete ha járó motornál buborékok képződnek a kiegyenlítő tartályban. Ezen kívül a kipufogógáznak is jellegzetes szaga lehet ilyenkor.

      Persze nem kell a legrosszabbra gondolni, lehet, hogy a vízpumpánál ereszt, de a hűtő is lehet lyukas, vagy valamelyik csőnél, illetve bilincsnél ereszt. Ezeket végig kell járni, illetve javítani érdemes/kell!

      Hogy hígítás nélkül mennyire okozhatott károsodást... jó kérdés, nem vagyok sem kémikus, és az anyagtudományban sem vagyok jártas, sőt az autó bütykölését is csak autodidakta módon tanulgatom. De a flakonon fel van tüntetve, hogy hígítás nélkül nem használható, illetve a min. keverési arány is 60 térfogatszázalékban van meghatározva. Gondolom nem poénból tüntették fel. Első körben utánajárnék a fogyás okának, aztán ha megvan, ha nincs, rendesen bekevert fagyállóval tölteném fel a hűtőkört.

      üdv

      I.

      Törlés
  8. Tegnap cseréltem ki a hűtőmet, mert lyukas volt. Egy Nissens gyártmányút adtak 19-ért. Persze a hűtő kapásból vastagabb, de bement a helyére. Egyedül a ventilátor felfogatása nem stimmelt, de hosszabb csavarral és két vastag alátéttel megoldottam. Amit viszont furcsállok, hogy ennek a záró sapkája nem olyan mint a gyári. A régi az egy kombinált zárósapka volt, ami a motor melegedésekor 0.9-bar-nál a kiegyenlítő tartályba engedi a 'felesleges' folyadékot (túlnyomást), a motor lehűlésekor pedig, a hűtőben keletkező vákum miatt, a kiegyenlítő tartályból szív visszafelé. Az új sapka ezzel szemben csak a túlnyomást engedi ki, de visszafelé már nem működik. Nem lesz ettől probléma a hűtővel vagy a csövekkel? Nem fogja a vákum összehorpasztani a hűtőt vagy a gumicsöveket? Esetleg nem teszi-e tönkre a vízpumpa szimeringjét? Mert elképzelésem szerint, valahol levegőt kell szívnia, ha túl nagy vákum lesz odabent. Ott fog szívni, ahol tud. Aztán persze az autó tulaja is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      A hűtővel anno én is ugyanígy jártam, hiába stimmelt a cikkszám, a ventilátor rögzítését "egyedileg" kellett megoldanom.
      A két hűtősapkáról tudnál nekem képet küldeni? Elvileg a két sapkának ugyanolyannak kellene lennie, és ugyanúgy kellene működnie. Vagyis a kiegyenlítőtartályban liftezik a folyadék, a hűtő sapkáján keresztül.

      üdv

      I.

      Törlés
  9. Igaz hogy csórtam a képeket, de a képek totálisan megegyeznek az enyémmel.

    http://i28.photobucket.com/albums/c217/lgnd_/nissens%20radiator/radiatorcap15.jpg

    http://i28.photobucket.com/albums/c217/lgnd_/nissens%20radiator/radiatorcap16.jpg

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem én is a sajátomat, és eddig fel sem tűnt, de ahogy az általad linkelt képeken is van, eltér a két sapka kialakítása. Nos én nem aggódnék a helyedben. Nekem minden gond nélkül működik.

      https://lh4.googleusercontent.com/-WAexYrMXANQ/Ut4iEQsQJII/AAAAAAAAHNQ/YfproYLxb4w/s640/IMG_20140121_065643.jpg

      Törlés
    2. Nekem is működik, úgy néz ki, hogy nem lesz vele gond. Viszont azt megfigyeltem hogy eddig (gyári hűtő-gyári sapka) meleg motornál a kiegyenlítő tartály max-ig volt, a motor lehűlése után pedig visszatért közép szintre. Most ezt nem teszi. A folyadék a tartályban folyamatosan fix szinten áll. Tehát visszafelé nem működik a sapka. Ez van, kici, óccó, kínai....

      Törlés
  10. Köszönöm a segítséget, közben szívből sajnáltalak is.

    VálaszTörlés
  11. Helló!

    El tudnád küldeni a Suzuki EPC -t a szabadi.gabor@gmail.com -ra. Nagyon tetszik a blogod. Előre is köszi.

    Üdv.: Gábor

    VálaszTörlés
  12. Hogy néz ki a kiegyenligö tartály?

    VálaszTörlés
  13. Fiat punto 1.9 ds hűtőviz cserét hogyan hol kell. Leeresztő csavar nincs csövet huztam le hűtőröl de motorbol nem folyt ki? Vli ötlet?

    VálaszTörlés
  14. Nem szabad meleg hűtővizet le engedni mert a motor nem fog lehülni, sőőőt ... a kipufogó/kata/leömlő felől még több hőt kap ... sőt még meleg folyadékhoz sem szabad hideget tölteni, meleg motorhoz sem szabad hideget ... :)

    VálaszTörlés
  15. Hűtőfolyadék csere:
    miután leengedted/átmostad/mifene, visszacsavarod a leeresztő csavart, majd a hűtőtérfogat felének megfelelő fagyálló koncentrátumot töltesz bele (természetesen akkor, ha 1:1-ben kell hígítani), ezután jöhet a deszt víz.
    Tuti meglesz a -35/-40°
    Így tuti megle

    VálaszTörlés
  16. Türelem az van látom!Köszi ,mert éppen aktualis a teendő.

    VálaszTörlés
  17. Hello !
    Könnyen hozzá lehet férni a leeresztőcsavarhoz (még nem feküdtem a kocsi alá), vagy le kell bontani az elejét ? Ha igen, hogyan ? Köszönettel: Hunajan

    VálaszTörlés
  18. 2019-ben én is köszönöm a cikket. Ez alapján állok neki a kuplung és vezérlés csere után a pucoválásnak.

    VálaszTörlés
  19. A lukas hűtőt javíttatni is lehet 2 műhelyt is ismerek Budapesten, utána kell járni, és megmarad a gyári hűtő, nem egy gagyi utángyártott...

    VálaszTörlés