2012. július 27., péntek

Milyen relé NE vegyünk!

A legutóbbi moddinghoz szükségem volt pár alkatrészre, vezetékre, biztosítékfoglalatra, és egy relére is.

Beszaladtam az egyik helyi autósboltba, relét kértem foglalattal, foglalat nem volt, de ha már relé van akkor legalább azt elviszem. Aztán beszaladtam a Max-alarmhoz, ahol kaptam relét, foglalattal
Már akkor is a Max-alarmnál vásárolt relé volt a szimpatikusabb... valahogy bizalomgerjesztőbbnek hatott. Így aztán azt építettem be.

Később rá kellett jönnöm, hogy jól döntöttem....
A feleslegesen megvásárolt relét csak bedobtam a kesztyűtartóba. Tegnap aztán várakoznom kellett, így azt a néhány szabad percet kihasználva szétpattintottam a relét. A látvány kiábrándító volt.

A ciril felirat már kissé nyugtalanított.


De aztán amit a belsejében találtam, az kritikán aluli volt. Ilyen tekercselést anno még műszerésztanuló koromban láttam a kevésbé tehetséges osztálytársaim munkájaként.
 

Az, hogy az érintkező pogácsái nincsenek egyvonalban az nem igen zavarta az elvtársakat. 



A tekercs forrasztására is csak egységnyi érdemjegyet tudnék adni.




Szóval ezt a fajta relét kerüljük el messziről. Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat.

2012. július 26., csütörtök

A gyári ködlámpák és az extra fényszórók beszerelése

Végre időt tudtam szakítani arra, hogy beszereljem a korábban a Vaterán vásárolt, majd felújított japán gyártmányú eredeti Suzuki Swift ködlámpákat.
Lényegesen igényesebb szerkezet mint az utángyártott, noha a rögzítési pontjai ennek is ugyanolyanok voltak.
A beállítása, illetve a vetítési képe azonban teljesen más a gyári ködlámpának.

A beszerelés semmi extra, a lökhárító gyári furataiba pontosan illeszkedik a lámpatest. Két M5-ös anya fogja a lámpatestet. A kábelezés pedig gyárilag ki van építve hozzá. Szóval Plug&Play.

Azonban, hogy ne legyen olyan egyszerű a dolgom a beállításnál már kisebb technikai nehézségek állták utamat. Este lebaktattam a parkolóba 1db 8-as crowaval, hogy beállítsam a ködlámpákat. Bekapcsoltam, tekergettem, majd egyszer csak kialudtak a lámpák. Kiverte a biztosítékot. Első körben gyorsan kicseréltem a biztosítékot, próba.... megint kicsapja. Hol a gond?
Lehúztam a bal oldali lámpát, biztosíték csere... próba. A jobb oldali működik. Jobb oldali lehúz, bal oldali visszadug... bekapcs... biztosíték kiég. NAGYSZERŰ.... vasárnap este, 3/4 11... és én szerelőlámpával hasalok a kocsi alatt és szerelem ki a frissen beépített lámpámat.
Aznap már nem volt hozzá több türelmem, másnap aztán nekiestem multiméterrel, hogy hol lehet az a fránya zárlat. Az ok kissé nevetséges volt. 
A zárlatot az okozta, hogy a beállítás során a lámpát teljesen az alsó holtpontra állítottam, így a H3-ast rögzítő rugó vége hozzáért az izzó sarujához, aminek a szigetelése sérült volt.... VAZZEEE.... Hella izzó... azért ettől többet vártam volna. A saru kapott két réteg zsugorcsövet, probléma megoldva, lámpa vissza a helyére, és azóta boldogság van.

Ezen kívül felszereltem még két extra fényszórót. WESEM márkájú. Szvsz a 4500 forint körüli árért nagyon jó minőségű lámpát kaptam. A felszerelése egyszerű mint a faék. Szinte minden szükséges kötőelemet adják hozzá, azért csak szinte, mert a gyári alátét helyett szerintem érdemes inkább fakötésű alátétet használni, így tutira nem szakad ki a lökhárítóból.




A bekötés sem sokkal bonyolultabb. Az országútira kötöttem rá, természetesen relézve. A kapcsolás pofon egyszerű. Kell egy kommersz relé (pl 30A-es), egy biztosítékfoglalat (15A-es biztosítékkal), legalább 1,5-as sodrott réz vezeték, kábelsaruk, zsugorcső, szigszalag, vulkánszalag.

Ezt a kapcsolást kell összehozni:



És az eredmény:





 Annyit upgradeltem még a dolgon, hogy a fényszórót takaró műanyagot lefújtam matt feketére, így használaton kívül nem annyira feltünő, mint a gyári fehér (fekete feliratos) fedél, mégiscsak diszkrétebb.