2012. november 17., szombat

Tolatóradar beszerelése

99 óta van jogsim, de egészen a Swift megvásárlásáig igen keveset vezettem, mondhatni szint semmit. Szégyen, nem szégyen sem a vezetésben sem a parkolásban nem rendelkeztem (rendelkezem) megkérdőjelezhetetlen gyakorlattal. Így aztán a megfizethető kategórián belül igyekszem minden olyan eszközt igénybe venni, amit csak lehet. Az egyik ilyen dolog a címben nevezet tolatóradar. Már idehaza is beszerezhető 10ezer forint alatti áron, de az ebay-ről akár 3-4ezer forint körüli összegért is beszerezhető használható, megbízható darab. Én is innen szereztem be.

A csomag tartalmaz egy két-digites hétszegmenses kijelzőt, illetve egy-egy ledes kijelzőt a jobb és bal oldalon, valamint 4 szenzort, és a vezérlő egységet.




Mivel nem akartam feleslegesen kifurkálni a lökhárítómat így a végleges beszerelést megelőzően tartottam egy próbát. Ehhez csak 4db papírpohár kellett, amibe ideiglenesen beleaplikáltam az érzékelőket, és ezeket ragasztottam fel a lökösre. Illetve a vezérlőt rákötöttem a tolatólámpára.

Igen, tudom... hülyén néz ki, de próbának megteszi.
Miután megbizonyosodtam róla, hogy a kütyü tökéletesen működik, csak akkor kezdtem hozzá a lökhárító kifurkálásához. 
A lökhárítót leragasztottam kreppszalaggal, így könnyen be tudtam jelölni az érzékelők pontos helyét. A tolatóradar dobozában adnak egy körkivágót is, ezzel egyszerűen csak ki kell fúrni az érzékelő helyét, a korábban kimért pontokban.








Az érzékelők kábeleit a hátsó lámpa vezetékei mellett vittem be a csomagtérbe. Az egyes érzékelőket, illetve a hozzá tartozó kábeleket különböző színű szigszalaggal jelöltem meg, így tudtam őket megkülönböztetni, így tudtam őket a megfelelő aljzatba dugni.






A vezérlő dobozt a kalaptartó alá rögzítettem. Megkerestem a tolatólámpa vezetékét, és egy biztosítékon keresztül lepárhuzamosítottam a vezérlőhöz. Fontos a biztosíték, ha valami gubanc lenne a kütyüvel!!!

Még egy igen fontos dolog van, az érzékelő kábelét nem szabad elvágni!!!! Ugyanis ez koaxkábel, mivel az érzékelőből érkező jel igen érzékeny a külső zavarokra. Ha elvágjuk és megtoldjuk a koax kábelt egy sima vezetékdarabbal, akkor mindenféle hülyeségeket fog jelezni a radarunk. Vagyis a vezérlőegységet olyan helyre kell tennünk ahol az összes érzékelőből jövő kábel eléri.

Ha ezen is túl vagyunk, akkor már csak kijelző kábelét kell befűzni, illetve a kijelzőnek egy megfelelő helyet találni. Mit mondjak... a munkának ez a része a legnagyobb szívás, legalábbis szerintem. Én a jobb oldalon vittem el a kábelt, a küszöbnél. Ehhez az összes burkolatot le kell szedni. Majd az A oszlop tövében vittem fel a kábelt, és az A oszlop takaró műanyag eleme alatt vittem fel egészen a tetőkárpitig, majd óvatosan betuszkoltam a kábelt a tetőkárpit alá, és ott elvittem egészen a belső tükörig.

Én úgy gondolom a kijelzőnek a belső tükörnél van a legjobb helye, mert tolatáskor a belső tükörbe is bele szoktam nézni, így nem kell külön elfordítanom a fejem ahhoz, hogy egy pillantást vessek a kijelzőre. Persze a kijelzőben van egy zümmer... egy csipogó is, ami hangjelzéssel figyelmeztet az akadályhoz való közeledésre.




Főpróba következett, minden megfelelően működött... de a kijelző engem mégis zavart egy kicsit, nem illett a képbe.

Itt jött egy újabb ötlet. A belső világítás dobozában van egy üres hely, a régebbi Swift modelleknél itt foglalt helyet a Szent Kvarcóra. Ide kellene befaragni a kijelzőt. Mivel legtöbbször törekszem arra, hogy semmi visszaállíthatatlant ne csináljak az autón ezért beszereztem egy extra beltér világítás dobozt. Egyrészt így ha valamit elrontok, akkor nem lesz ott egy nagy lyuk, másrészt ráérek a dolgozgatni, mert addig sincs félig "szétborítva" az autó belseje.

Szóval fogtam az új dobozt, illetve a kijelzőt, és a kettőt összehekkeltem.







Szétkaptam a kijelző házát, és kiszedtem a benne lévő panelt, majd vágtam egy akkora nyílást a belső világítás dobozán, hogy a kijelző látszódjon, majd meleg-ragasztóval rögzítettem a panelt a dobozban.






Ehhez a moddinghoz persze ki kellet fűznöm a kijelző kábelét a kocsiból.

Az igazi trükk most jön, ez a rész nem annyira egyszerű, de kis kreativitással otthon is elkészíthető egy olyan fólia, ami eltakarja a megmunkált területet. De ma már több fóliás cég is van akik bármilyen mintájú fóliát kivágnak a kívánt formára. CAD programban megrajzoltam a fólia kontúrját majd kivágattam.




Ezután már csak fel kell ragasztani a helyére, és az egészet visszaszerelni az autóba. És a végeredmény már minden "szenvedésért" kárpótol. Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de szerintem akár még gyárinak is elmenne.





 


Bowdenes tankfedél utólagos beszerelése

Az én sedanom annak ellenére, hogy GLX, és a két légzsák mellett még ABS is van benne a tankajtó ugyanúgy kulcsos nyitású volt, mint a legfapadosabb korai GA modelleké. Az RSK fórumon sikerült jutányos áron hozzájutnom egy komplett bowdenes tankfedél szetthez. Az egyetlen bibi az volt, hogy az ajtó fehér volt.

Első körben arra gondoltam, hogy karbonfóliával vonom be, de ennek a minőségétől nem voltam elájulva, így aztán vettem egy flakon matt fekete festéket, és azzal fújtam le. Utólag még a cimborámnak volt egy jó ötlete... miért nem rakok rá egy japán császári zászló mintát, hisze a fehér alap már megvan hozzá. Sajnos az ötlet túl későn jött, így maradt a matt fekete szín. 





 

A szett az alábbiakat tartalmazta. A két karos nyitószerkezetet, az ajtót, a hozzá tartozó zsanért a kis laprúgóval, illetve a bowdenes zárszerkezetet.


A beszerelést a legegyszerűbb résszel kezdtem. Beszereltem a zárszerkezetet. Ehhez csak egy kis műanyag dugót kell kipattintani a kasztniból a tanknyílásnál. Ide kell a zárszerkezetet becsavarozni. 





Ha ez megvan akkor le kell bontani az autó bal oldalán a küszöb takaróelemeit, illetve a hátsó ülés oldalsó elemét a bal oldalon. Ehhez fel kell emelni a hátsó üléslapot és az oldalsó elemet alul rögzítő csavart kell kiszedni, majd az így felszabaduló oldalsó elemet felfelé kiemelni. Felül egy kampós rész van, ami a kasztni megfelelő elemébe van beakasztva.


A rögzítő csavar helye

Ezután ki kell szedni a bal első ülést, mivel csak így lehet a két karos nyitószerkezetet beszerelni, sajnos máshogy elég nehezen lehet hozzáférni.
Az ülést 5db csavar fogja. A visszaszereléskor ügyelni kell arra, hogy ne tépjük meg túlságosan a csavarokat. A szervizkönyv szerint mindössze 15-20Nm-el kell meghúzni ezeket a csavarokat.

Az ülés kiszerelése után fel kell hajtani a kárpitot és ki kell cserélni az 1 karos szerkezetet a két karosra, majd a küszöb mentén végig be kell fűzni a bowdent. Ha minden a helyén van akkor a kar meghúzásakor a zárszerkezet stiftje eltűnik a kasztniban. 






Az utolsó lépés az ajtó cseréje. Ez nem ment valami egyszerűen. Az ajtó zsanérját két darab kereszthornyos csavar rögzíti a kasztnihoz. Mikor megpróbáltam ezeket a csavarokat megoldani, mint a kettőnek elnyalta a fejét a csavarhúzó. Ekkor kicsit kétségbe estem, mivel ha az ajtót nem tudom kicserélni, akkor az összes eddigi lépést hiába jártam végig. Ekkor jött az ötlet. A zsanér két nyúlványát óvatosan kihajtva az ajtó külön leszedhetővé vált, és a helyére betehettem az új ajtót, vagyis a zsanér maradt az eredeti, csak az ajtót cseréltem le.




Itt már csak annyi dolgom volt, hogy a kis laprugót átrakjam a régi zsanérra. Ez a laprugó löki ki az ajtót ha a kart meghúztuk. Ha ez nincs, akkor hiába rángatjuk a kart, az ajtó meg se mozdul. Nekem annyi volt ezzel a problémám, hogy a rugót kicsit meg kellett hajtani kifelé, hogy elég erős legyen.

És mikor már azt gondoltam, hogy készen vagyok, akkor jött az igazi meglepetés... a frissen felszerelt ajtó nem záródott be!!!! Mivel a kasztnin lévő két kis ütköző (a gumi kupakkal) nem engedte bezáródni az ajtót. Ekkor sem estem kétségbe, fogtam a két kis ütközőt, és kissé meghajlítottam befelé, így már bezáródott az ajtó a helyére.

A két ütköző, itt már meghajtva.
És az ajtó végre a helyén és zárva


Amikor nem működik a riasztó távirányítója...

...akkor elsőre mindenkinek az elem lemerülése jut eszébe. Nekem is ez volt az első ötletem. Mivel fogalmam sem volt milyen elem kell bele, előbb szétkaptam, megnéztem, majd elszaladtam a Tescoba elemet venni.

Elem csere után azonban még mindig elég döcögősen nyitotta az autót. Vagyis nem csak az elem adta meg magát, hanem az apró nyomógombok is. Anno még az első számítógépem egerén a bal egérgomb adta meg magát, és sajnáltam kidobni, ezért egyszerűen megcseréltem a mikrokapcsolókat benne.
Először itt is hasonló módon akartam megoldani a problémát, de végül elszaladtam a helyi elektronikai szaküzletbe és szerencsém volt, mert épp ilyen nyomógombot tudtam venni.

Az eredeti gombokkal

A fehér az eredeti, a fekete az új.




Az új nyomógomb 60 forintba került. Vettem belőle rögtön 10 darabot, mert akkor mind a négyet kicserélem. Igaz ugyan, hogy ezek lábasak voltak, de csak megfelelő méretűre kellett visszavágni őket.

Kiforrasztottam a régieket, és a helyükre forrasztottam az új gombokat. Kb. 10 perc az egész.








Ezután már csak össze kellett rakni. Azóta is nagyszerűen muzsikál. Nem kell mindig rögtön újat venni!!! Néha egy kis idő és pénz ráfordításával fel lehet újítani a dolgokat. Jelen esetben a 4db nyomógomb 240 Ft-ba került. Egy új távirányító kb. 3000 Ft lett volna (persze ott a pót-távirányító is...)