2012. december 24., hétfő

Karácsony.... röviden....tömören....


Fedélzeti kamerák

Sajnos Magyarországon is egyre jellemzőbb az "oroszos" közlekedési morál. A youtube-on több olyan gyűjtemény is található ahol valamelyik volt szovjet tagköztársaság polgárai ész nélkül közlekednek, okozva ezzel maguknak, vagy másoknak anyagi kárt, vagy rosszabb esetben személyi sérülést.

Csak egy példa:



Valószínűleg épp ennek köszönhető az, hogy ezekben az országokban a legelterjedtebb a fedélzeti kamerák használata. Néhány éve már, hogy elkezdett érdekelni a téma, hol, milyen kamerákat lehet beszerezni.

Először még egy MD-80-ast vettem.

Az egész kamera alig nagyobb mint egy gyufás doboz. Nappal még aránylag tűrhető felvételeket készít, azonban több szempontból sem alkalmas autós fedélzeti kamerának:

1. Nem rendelkezik használható rögzítési móddal. Ezt a kamerát leginkább ruházatra csíptetve, vagy valamilyen sisakra, sapkára erősítve lehet használni.
2. Külön be kell kapcsolni, illetve le kell állítani, ha már nem kívánjuk használni.
3. Nem tud végtelenített felvételt készíteni.

Másodjára az alábbi kamerát szereztem be.





Ez már rendelkezett megfelelő rögzítési móddal (tapadókorong). Elég masszív is, bár erre az utastérben nincs túl nagy szükség. Viszont sajnos ezt is külön be és ki kellett kapcsolni, illetve ez is csak addig rögzítette a videókat amíg a memóriakártya meg nem telt.
Ezzel az az alapvető probléma, hogy hiába van a kamera az autóban, ha esetleg elfelejtjük bekapcsolni, illetve hiába kapcsoljuk be, ha a memória megtelik, és akkor nem rögzít további felvételeket.

Ezután már igyekeztem célirányosan autós kamerákat keresni. Addig csak idehaza keresgéltem, de rájöttem, hogy mivel idehaza még nincs elterjedve ezért kénytelen leszek külföldi oldalakon kutatni.

Következőnek egy az alábbi képen szereplő kamerát szereztem be.




A korábbi hiányosságok ennél a darabnál már nem voltak. Tapadókorong, automatikus indítás és leállítás, végtelenített felvétel. Emellett nagy látószög. Viszont egy újabb hiányosságra leltem.... jó lenne valós időben is látni amit a kamera lát. Vagyis jó lenne egy kijelző is. Egyrészt könnyebb beállítani, hogy merre néz a kamera, másrészt egyértelműen látszik, hogy a kamera működik, harmadrészt bármikor visszanézhetőek a felvételek, akár ott helyben is.

Sajnos ez a kamera egy idő után (kb. 1év) elkezdett igen rapszódikusan működni. Vagyis hol elindult, hol nem... de kijelző hiányában nem lehetett tudni pontosan mit is csinál a kamera. (sajnos az indikátor led akkor is villogott, ha nem készített felvételt)

Szóval kénytelen voltam beszerezni egy újabb kamerát. Ekkor már elérhető áron megvásárolhatóak voltak a kijelzővel ellátott kamerák is. Így beneveztem egy ilyenre.





 

Ez a darab már minden általam állított kritériumnak megfelelt. Lássuk mik is esek részletesen:

1. Egyszerű rögzítési mód: Szimpla tapadókorong mint a GPS-eknél. Így gyorsan, egyszerűen felszerelhetjük a kívánt helyre, illetve roncsolás nélkül el is tudjuk távolítani.
2. Szivargyújtóról üzemeltethető, így automatikusan bekapcsol, ha ráadtuk a gyújtást, illetve automatikusan menti az utolsó fájl majd kikapcsol ha levettük a gyújtást.
3. Tud végtelenített felvételt készíteni: Előre beállított hosszúságú videókat rögzít egymás után, majd mikor a kártya megtelt a legrégebbi felvételt törli, és oda menti a legfrissebbet. 
4. Nagy látószög: legalább 120 fok. Ennél kevesebb esetén nagyon sok lényeges részlet lemarad a videóról.
5. Idő és dátum bélyegző: ha valami "történés" van, nem árt ha a videón látszik pontosan mikor is történt.
6. Legalább 640x480-as felbontás: Sokat nem kell magyarázni. Az utóbbi időben egyre több kamerán tűnik fel a HD felirat. Ezzel az a tapasztalat, hogy az olcsóbb kategóriájú kamerákban ezt csak interpolációval érik el, ami messze nem hoz olyan minőséget. Ráadásul ezzel jelentősen csökken a látószög is.
7. Memóriakártya: A legtöbb SD, vagy MicroSD kártyára rögzíti a felvételeket. 16, de az utóbbi időben 32GB-ig bővíthető.
8. Kijelző

Ez a kamera már jó ideje szolgál, és készítettem már egy-két érdekes felvételt menet közben.









Éjszakai felvételek, nyilván mint minden kamerának ennek is az a halála ha kevés a fény. Azért még értékelhető videót készít éjszaka is.



 

Ezeken kívül még volt néhány kamera amit volt alkalmam szemügyre venni.





Egy cimborámnak rendeltem. Amíg működött elég jó felvételt készített, de sajnos elég hamar elhalálozott. :(

 


 Egy másik általam rendelt kamera:





Beszerzési helyek:
Sajnos idehaza még koránt sem annyira elterjedt, mint külföldön. Többek között ennek is köszönhető, hogy idehaza 15-20ezer forintos áron lehet azokat a kamerákat megvásárolni, amiket külföldről már 7-8-10ezer forintos áron megvehetünk (postaktg-el együtt). Nyilván a külföldi rendelésnek több kockázata van, egyrészt a garancia "hiánya", vagy a nehezen érvényesíthető garancia. Illetve a szállítás során el is tűnhet, vagy megsérülhet. Ezt mindenki maga mérlegelje. Én úgy vagyok vele, hogy ekkora árkülönbség esetén megéri kockáztatni.

Ahonnan érdemes rendelni:




Az áruk általában 30 dollártól a csillagos égig terjed. Vagyis árfolyamtól függően kb. 7000 forinttól már megvásárolhatóak (ebben már a postaktg is benne van). A drágábbakban már GPS is lehet, ami rögzíti a pontos pozíciót, stb. Illetve vannak olyanok is, amik a visszapillantóba vannak építve.

Azt, hogy egy vitás helyzet esetén jogilag mennyire bizonyító erejű egy ilyen felvétel azt nem tudom. De a semmitől biztos több...és lehet, hogy ez a néhány ezer forintos befektetés, még búsásan megtérül. Bár inkább sose legyen rá szükség!!!


2012. december 18., kedd

A hátsó ablak fűtéskapcsolójának javítása

Szerintem többünk szembesült már azzal a problémával amikor szerettük volna bekapcsolni a hátsó ablak fűtését, és a kattanás ellenére nem történt semmi. Persze ennek több más oka is lehet, de a leggyakrabban (hacsak nem gyalultuk le fűtőszálat az üvegről) a kapcsoló érintkezői vannak összeégve, beoxidálódva.

Ezt relative egyszerűen orvosolhatjuk. Csak ki kell szerelni a helyéről, és szétborítani.





Az oldalt lévő kis körmöket kell kiakasztani, illetve az izzófoglalatok között lévő kis pöcköt. Ezután lehet a panelt a csatlakozóval együtt felfelé lehet kiemelni. Ügyelni kell arra, hogy az érintkezőket működtető kis golyó és a rugó el ne pattanjon.





Ezután már csak annyi a dolgunk, hogy az érintkező pogácsákat polírpapírral kissé megcsiszoljuk. A mozgó érintkező csatlakozási (forgási) pontjait is fel kell polírozni. Sajnos idővel a probléma újra és újra elő fog jönni. De általában a javítást követően 2-3 évig megint jó lesz a kapcsoló.




A mechanika. Ha szükséges egy kis szilikon zsírral meg lehet kínálni. De az alsó hangon is 13 éves kapcsolóban még benne volt a gyári zsír.







 
 Az izzók cseréjéhez még ennyire sem kell szétborítani. Csak a bajonett záras izzófoglalatokat kell kivenni, majd a rizsszem izzók lábait le kell tekerni a foglalatról. Ilyenkor nem árt megjegyezni, hogyan volt gyárilag feltekerve. Majd az új izzót ugyanígy be kell aplikálni a foglalatba. A piktogramm megvilágítása zöld, ehhez egy kis gumisapka van izzón, ezt ha sikerül akkor át kell tenni az új izzóra.


 Az első ködlámpa kapcsolója hasonló kialakítású, csak a piktogrammban tér el, így annak javítása is a fentiek szerint történik.

2012. december 15., szombat

Átlagfogyasztás - '98; 1.3; 8v Suzuki Swift Sedan

Szinte a kezdetektől fogva mérem a fogyasztást, na nem a hipermillerkedés vezet, leginkább csak a kíváncsiság, illetve így valamelyest nyomon tudom követni a motor "állapotát".

A fogyasztást az alábbi módon mérem: Igyekszem mindig ugyanazon a kúton, sőt ugyanannál a kútfejnél tankolni. Két kattanásig szoktam tankolni, majd a napi számlálót nullázom, így mérem a következő tankolásig megtett utat, majd ekkor újra két kattanásig tankolok. Ekkor megvan, hogy az adott utat hány liter benzinnel tettem meg.

Az adminisztrációt egy ideig papíron csináltam, egy kis füzetbe, de aztán találtam egy FuelLog nevű androidos progit, amiben gyorsan és egyszerűen rögzíthetem az adatokat, sőt az átlagfogyasztást is automatikusan kiszámítja.

Az utóbbi néhány hónapban mindig Agip kúton tankolok, korábban az ENVI (Metro) kutakat részesítettem előnyben. Egy-két alkalomtól eltekintve mindig 95-öst tankolok, volt mikor a 98-ast is kipróbáltam, de nem tapasztaltam jelentős különbséget, mármint az árát leszámítva.

A vezetési szokásaimról annyit, hogy városban max 4. fokozat. Általában 2000-nél váltok fel. De néha azért megforgatom városban is. Városon kívül leginkább csak autópályán autózom, 130-140 km/h közötti sebességgel, általában 2 személlyel, és fullon megpakolva. A két eddigi legjobb fogyasztást úgy hoztam össze, hogy autópályán, főúton végig 90-es sebességet tartottam.

Legjobb: 5,66 l/100km
Legrosszabb: 9,67 l/100km
Összátlag: 7, 24 l/100km



 

Üzemanyag totál [l] Megtett út [km] Átlag fogyasztás [l/100km]
27,11 431,10 6,29
25,14 373,70 6,73
27,09 390,10 6,94
30,11 487,30 6,18
27,46 428,20 6,41
22,55 353,10 6,39
18,76 250,70 7,48
28,34 442,90 6,40
7,58 93,20 8,13
29,12 454,80 6,40
26,56 366,40 7,25
15,24 221,30 6,89
27,69 448,30 6,18
33,51 489,10 6,85
26,73 343,80 7,77
17,28 267,50 6,46
25,86 363,90 7,11
16,26 200,20 8,12
23,73 283,90 8,36
14,38 154,30 9,32
31,46 363,40 8,66
32,09 477,30 6,72
28,33 401,10 7,06
23,03 258,30 8,92
32,34 371,60 8,70
22,07 243,60 9,06
36,94 480,10 7,69
5,63 80,20 7,02
30,98 402,20 7,70
10,79 115,00 9,38
18,50 240,40 7,70
23,84 284,40 8,38
18,55 191,80 9,67
13,89 150,40 9,24
18,39 297,80 6,18
7,50 129,10 5,81
22,95 323,30 7,10
26,79 334,30 8,01
27,00 345,80 7,81
24,02 346,60 6,93
19,40 324,00 5,99
22,79 402,80 5,66
40,41 548,30 7,37
28,45 464,90 6,12
23,58 327,70 7,20
27,82 333,00 8,35
14,42 191,80 7,52
29,04 459,40 6,32
11,61 149,80 7,75
34,86 470,40 7,41
35,12 455,40 7,71
16,08 225,10 7,14
9,49 118,70 7,99
33,81 436,70 7,74
21,68 304,00 7,13
7,67 109,10 7,03
35,77 497,50 7,19
16,33 245,70 6,65
28,09 384,50 7,31
4,17 44,20 9,43
28,50 427,80 6,66
36,87 496,30 7,43
18,20 227,40 8,00
12,76 190,90 6,68
34,01 479,80 7,09
30,26 447,20 6,77
8,08 135,10 5,98
33,21 491,20 6,76
6,90 83,70 8,24
25,56 379,70 6,73
32,51 433,70 7,50
30,80 346,00 8,90
20,99 280,10
7,49