2014. július 13., vasárnap

Féltengely csukló - második felvonás

Újra sikerült felülkerekedni a lustaságomon, és tegnap végre nekiláttam, hogy kicseréljem a bal oldali külső féltengely csuklót. Sajnos az utóbbi hetekben már egyre gyakrabban lehetett hallani, hogy recseg. Leginkább csak kanyarban, nagyobb gáznál. Illetve emellett 2-esben és 3-asban kb 20-40 km/h-s sebességnél enyhe rezonálást lehetett észlelni.
A különböző csukló típusokról már az előző felvonásban írtam néhány sort.

Maga a csere gyakorlatilag megegyezik azzal amit a gumiharang cserés bejegyzésemben írtam, annyi különbséggel, hogy itt a kiszerelt féltengelyről le kell ütni a külső csuklót. Tehát meg kell lazítani a tengely anyát, illetve a kerékanyákat, megemelni az autót és alábakolni. Ezután le kell venni a kereket, ki kell kötni a kormányösszekötőt a csonkállványból, majd a talpas gömbfejet is ki kell kötni. Ezután a csonkállvány már szabadon mozgatható. Ekkor le kell venni a belső csuklón a nagyobbik bilincset, és a féltengelyt kihúzni.
Mivel a járgányom ABS-es, így a csuklóra még külön fel kellett szerelni egy ún. ABS gyűrűt. Mivel nem voltam teljesen biztos benne, hogy kompatibilis lesz az utángyártott gyűrű, így még a tengely szétszedése előtt alaposan megvizsgáltam, hogy jó lesz-e az úgy csukló, az új gyűrűvel. Szerencsére mind az átmérője (ezáltal az ABS szenzortól való távolsága), mint a fogak száma és a csuklón elfoglalt pozíciója megfelelt.

Ha mindent jól csináltunk akkor ezt szereltük ki.



A belső csukló csillag részét relatíve egyszerű leszedni, ehhez csak a seeger gyűrűt kell levenni, és a csillag máris lehúzható a tengelyről.





Így már le lehet szedni a belső és a külső csukló gumiharangját. Ezután nincs más hátra, mint leütni a külső csuklót. Ehhez szükség van kettő darab kalapácsra és egy nagyobb satura. A satuba jó sorosan be kell fogni a tengelyt, majd az egyik kalapács fokát rá kell tenni a külső csukló belső "csillagjára", és a másik kalapáccsal határozottan rá kell csapni. Nos, nem adta magát egyszerűen. Párszor oda kellett sózni neki, de végül mégis le tudtam szedni.






Mivel az eredeti belső seeger gyűrű igencsak megviseltnek tűnt (leginkább a leütés miatt), így kicseréltem azt arra amit az új csuklóval együtt adtak.




Ekkor nyomtam némi zsírt a csuklóba, majd felütöttem a helyére. Ezután már csak annyi dolgom volt, hogy a tengely másik végéről felhúzzam előbb a külső, majd a belső csukló gumiharangját. A külső csuklóba még belenyomtam a maradék zsírt, majd rögzítettem a bilincsekkel. Azután a belső csukló harangjának kisebbik bilincsét feltettem, visszaraktam a csillagot, és a féltengely készen állt arra, hogy visszategyem a helyére.





A belső csuklóban lévő régi zsírt alaposan kitakarítottam, majd új zsírral láttam el. Beraktam a helyére a féltengelyt, visszaraktam a gumiharangot, rögzítettem a bilinccsel. Ezután már csak vissza kellett mindent rakni a helyére. És jöhetett a próbakör.
A recsegést nem sikerült újra előhozni, így biztosan a bal oldali külső csukló volt a ludas. A rezonálás is abbamaradt.

Kíváncsiságból szétszedtem a régi csuklót, megtakarítottam. Túl nagy krátereket nem találtam a golyók fészkeinél, de azért látszik, hogy meg van sérülve a felület. Nyilván már ennyi is elég ahhoz, hogy recsegjen. Lehet, hogy még sokáig el lehetett volna furikázni ezzel a csuklóval, de nem akartam megkockáztatni, hogy majd a tél közepén mondja be végleg az unalmast. Sajnos akkor a parkolóban való szerelgetéshez koránt sem ideális az időjárás.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése