Két hete egy
baráti összeröffenésre voltam hivatalos. Az utcánkból indulva, balra ütközésik
alászedett kormánnyal és nagy gázzal kellett indulnom, mert épp volt egy kis
szünet a kereszt irányú forgalomban. Ekkor furcsa, ropogó hangra lettem
figyelmes. Először még reménykedtem, hátha valami más, bármi más, és nem a
féltengely csukló.
Innentől kezdve
a hang nem hagyott nyugodni. Igyekeztem reprodukálni. Sajnos sikerült is, de
valóban csak ebben az elég extrém esetben. Megnézettem az egyik cimborámmal is,
aki látott, hallott már ilyet. Szerinte is féltengelycsukló, és valószínűleg a
balos.
Ezt a
feltételezést alátámasztja az a tény is, hogy tavaly ősszel a bal oldali külső
csukló gumiharangja volt kiszakadva. Igyekeztem a lehető leggyorsabban
kicserélni, és nem használni addig az autót, de ezek szerint az a pár nap amíg
így jártam vele mégis megtette a hatását. A cimborám szerint a csere nem
annyira égetően sürgős még.
Ennek ellenére,
én elkezdtem utánajárni mit és hogyan, és hol és mivel...
Ahogy sejtettem
nem olyan egyszerű a helyzet. Mivel a mi drága jó Swiftjeinket nem egyféle
külső csuklóval szerelték.
Ugyanis van
23/20-as és 23/19-es, ezen kívül belső és külső seegeres változat. És a városi
legendák szerint csak a javasasszony tudják előre, hogy az adott Swiftet
melyikkel szerelték anno lelkes polgártársaink Esztergomban. Állítólag
hallottak már olyat, aki látta azt az embert, akinek a Swiftjében az egyik oldalon
19-es a másik oldalon 20-as tengely volt. :0)
A 23/20 és a
23/19 a féltengelyen illetve a féltengely csukló tengelyén található recék
számát jelöli. Vagyis a kerék felőli oldalon 23 a recék száma, a féltengely
felőli oldalon azonban lehet 20 is és 19 is. De ezt csak akkor lehet biztosan
tudni amikor szét van szedve, illetve amikor már legalább a gumiharang le van
szedve a csuklóról. Ehhez, mint érdekesség említem meg, hogy pl a GTI-knek már
egy harmadik féle csuklója van ahol a kerék felőli oldalon már 25 rece van (ha
jól tudom).
És akkor még
ott a másik dolog. A seeger gyűrű. Külső avagy belső?
Külső seegeres rögzítés |
A külső
seegeres rögzítés látható a fenti képen. Ez talán könnyebben hozzáférhető, egy
seeger gyűrű fogóval össze kell szorítani a gyűrűt, és ezután lehet leszedni a
tengelyről.
A belső
seegeres-nél maga a seeger gyűrű nem látható amikor a csukló rajta van a
tengelyen. Ezt a változatot nevezik leütősnek is. Mivel a csukló leszerelése
úgy történik, hogy magát a csuklót néhány határozott mozdulattal leütik a
féltengelyről.
Eric the Car Guy elég szemléletesen elmagyarázza, hogyan is kell leütni belső seegeres
csuklót a tengelyről. Illetve hogyan kell visszaszerelni.
Hogy teljes
legyen a zűrzavar, állítólag a fenti lehetőségek teljes permutációja
előfordulhat. Vagyis 23/20-as belső, 23/20-as külső, 23/19-es belső és 23/19-es
külső. Hogy ez valóban így van-e nem tudom.
Amiben biztos
vagyok, hogy nekem belső seegeres van. És úgy emlékszem 23/20-as.
És hogy ne
legyen egyszerű az élet, ha ABS is van a Swiftben akkor még kell egy un. ABS
gyűrű is. Nos nekem ABS-es a Swiftem, és a legtöbb helyen (Unix, Bárdi, Meteor)
nem is tudnak róla, hogy lehetne bárhol is kapni ilyen gyűrűt. Kivétel nélkül
mindenhol azt a tanácsot kaptam, hogy szedjem le a régiről és azt rakjam rá az
újra. Csakhogy szerintem a régit, az eredetit nem igen lehet leszedni a
helyéről. Legalábbis a képek, illetve az emlékeim alapján az egy és oszthatatlan
részét képezi a csuklónak.
Kutakodtam hát
a neten és a Sumo Suzukinál találtam is ilyen gyűrűt. 41 fogas. Meg is
rendeltem hát a gyűrűt és a csuklót is.
ABS gyűrű 41 foggal |
Rendben meg is
érkeztek, azonban a csukló nem úgy nézett ki, mint amire fel lehet tenni ezt az
átkozott gyűrűt. Ugyanis a csuklónak ezen részén volt egy váll, ami 2mm-rel
nagyobb átmérőjű, mint a gyűrű.
A gyűrűt
egyébként úgy szokták feltenni, hogy felhevítik, majd a hőtágulásnak
köszönhetően nagyobb gyűrűt felteszik a helyére, ahol az lehűlve egyfajta
zsugorkötést hoz létre. Na persze ez a kis gyűrű két millimétert nem igen tud
tágulni. Azért én biztos ami biztos kipróbáltam, hátha ő mégis jobban tudja a
fizikát.
Természetesen
nem sikerült. Így aztán másnap felhívtam a Sumo Suzukit, hogy vagy én rendeltem
rosszat, vagy ők küldtek rosszat, akárhogy is, de a gyűrű nem megy fel a
helyére. Némi egyeztetést követően kiderült, hogy nem jó csuklót kaptam. Nagyon
korrektek voltak. Másnapra meg is kaptam a jó csuklót, és egy futár el is vitte
a másikat. Maximális respect!!!
Az új csuklónál
már nem egy váll van, hanem egy levehető lemez karika. Erre már passzol az ABS
gyűrű.
Itt tartok
most, nemsokára megpróbálom felszerelni a gyűrűt a helyére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése