Az autó előző gazdájánál a jobb oldali visszapillantót valaki letörte, és utólag nem 96 utáni tükröt kapott a törött helyére, hanem 96 előttit.
Mert, mint megannyi más dolog a Swiftek történelmében ebből sem csak egyféle létezik.
Murakami - '96 előtt |
Arto - '96 után |
A 96 előtti Swifteket Murakami, a 96 utániakat pedig Arto gyártmányú külső visszapillantó tükrökkel szerelték. A kettő egyébként kompatibilis egymással, legalábbis ami a rögzítési pontokat illeti. A felépítésük azonban teljesen más. A Murakami sokkal masszívabb hatást kelt, jóval több benne az anyag. Ettől függetlenül az Arto is teljesen rendben van. A Murakami M5-ös csavarokkal, az Arto lemez csavarokkal van az ajtóra rögzítve.
Néhány éve sikerült egy pár Murakami tükröt szereznem, így végre ugyanolyan tükrök voltak mind a két oldalon. Ezeket a tükröket kibővítettem tükörfűtéssel is (erről egy korábbi bejegyzésemben már írtam), illetve nem olyan régen végre színre is fújtam őket.
Ehhez szét kellett atomjaira szednem. Illetve hígítóval a gyári fekete fényezést is leszedtem róluk. És ha már itt voltam a Murakami feliratokat is kicsiszoltam belőlük.
A szétszereléshez először is le kell szerelni az ajtóról őket. Ehhez le kell pattintani a kis háromszög alakú műanyag burkolatot az ajtóról, akkor láthatóvá válik a 3db csavar ami a tükröt rögzíti. Ezt kicsavarva a tükör leszerelhető. Ha elektromos tükrünk van akkor ki kell húzni a csatlakozót. Ilyenkor figyeljünk arra, hogy a kábelköteget ne ejtsük be az ajtóba, mert akkor a kárpitot is le kell szednünk.
A visszapillantó háromszög alakú részét takarja egy lágy műanyag elem, ezt leszedve láthatóvá válik 4 db csavar. Ezeket kiszedve a külső műanyag takaróelem lesz leszerelhető a fém konzolról.
A visszapillantó házából a tükröt a mozgató mechanikával együtt lehet kiszedni. Ehhez a ház alján található lyukon keresztül ki kell csavarni 1db csavart, ezután a mechanikát a tükörlappal együtt fölfelé, illetve kifelé emelve tudjuk kiszerelni. A mechanika egy műanyag házban van, aminek két oldalán van egy-egy műanyag fül. Ezeket kell leakasztani a fém konzol kampóiról.
Sajnos a Murakami gyártmányú tükröknek ez az egyik gyenge pontja. Ugyanis ezek a fülek szoktak idővel letörni. Mivel a műanyag elérik, és a rázkódás, hő, stb hatására megadja magát.
Ha el van törve egy, avagy mindkét fül akkor sincs semmi veszve. A fém konzolt, és a mechanika műanyag házát alaposan meg kell tisztítani, és le kell zsírtalanítani, majd a boltokban kapható Tesa, vagy más kétoldalas erős ragasztószalaggal fel kell ragasztani a mechanikát a fém konzolra. Nyilván ha szét kell újra szedni, akkor nem olyan egyszerű, mert csak a ragasztó szétroncsolásával jön majd le. De ha egyszer összeraktuk akkor néhány évig úgysem kell majd szétszedni. Nekem bő két évig így volt összerakva mind a két oldalon a tükör.
A fenti képen a tükörlapot tartó műanyag bölcső is el van távolítva, így látható, hogy hogyan van beszerelve a mechanika a fém tartó konzolba, illetve a házba.
A fül ami hajlamos a törésre |
Itt le is van törve |
Ha a tükröt a mechanikával együtt kiszedtük a házból, akkor látható, hogy a házba a fém konzol 3 csavarral van rögzítve. Ha ezeket is kicsavarjuk akkor a ház és a fém konzol külön választható.
Én ezt követően szabadítottam meg a műanyag részeket a régi festéktől, illetve a feliratoktól.
Az öntött feliratok kicsiszolva |
Ezután elbattyogtam az egyik helyi festékboltba a színkóddal, és a tankfedéllel a hónom alatt, és 3500 Ft-ért kevertettem egy flakon festéket, majd szépen lefújtam az összes műanyagot.
Száradás után szépen mindent visszaraktam a helyére. Szerintem jó lett.
Kb. 1 héttel a festegetés után belefutottam az RSK fórumon egy eladó jobbos Arto tükörbe. Pont ilyen kellene nekem, és akkor végre helyre állna a lelki békém. Csakhogy!!! Az eladó tükör metálzöld... sebaj, hisz le tudom fújni Z1Y-ra. De mi lesz a tükörfűtéssel? Merthogy a két tükör tükörlapjai nem csereszabatosak. Szétnéztem hát a neten, és találtam már gyárilag fűthető tükörlapot az Arto tükrökhöz. 2-4 ezer Ft/db
Így aztán Janik cartárs jóvoltából boldog tulajdonosa lettem, egy jobbos Arto tükörnek is. (Ez úton is még egyszer köszönöm a korrekt üzletet!!!)
A balos tükör meg megvolt még otthon a szekrényben. Így hamarosan újra meglesz a szett.
Meg is érkezett a jobbos tükör, szét is kaptam gyorsan, ha máshoz nem is a festéshez szét kell szedni.
Azt Arto tükrök teljesen más felépítésűek. Egyrészt szinte 99%-a műanyag, így jóval könnyebb. Másrészt, ennek a hátlapja külön leszerelhető. Valakinek csak ez a rész van lefényezve.
Ezt a hátlapot óvatosan le kell pattintani. Ezt a részt egyébként külön is lehet kapni.
Ha a hátlapot leszedtük akkor a következő kép tárul a szemünk elé.
A tükörlapot magát a képen a jobb oldalon látható hosszúkás nyíláson keresztül a legkönnyebb eltávolítani. Ehhez kell egy hosszú vékony lapos csavarhúzó, amivel óvatosan le kell pattintani a műanyag füleket a mechanikáról.
A legnehezebb része a tartókonzol leszerelése a visszapillantó házáról. Ennek szentelek majd egy külön bejegyzést.
Persze minek is ennyire szétkapni... nos azért mert ezt is teljesen szeretném lefesteni.
hali!
VálaszTörlésAz Arto tükör házának hátoldalát hogy lehet könnyedén lepattintani? le kell szedni a tükröt és belülről benyúlni, vagy úgy, ahogy az autón van, úgyis le lehet? írnál erről? én is szeretném csak ezt a hátlapot lefesni, vagy inkább fóliázni, és akkor már egyszerűbb lenne úgy, hogy nem az autón van.
Hello!
TörlésÉn egy régi bankkártyával feszítettem le a hátlapot. Óvatosan betuszkoltam az illesztésbe, és szépen körbehúztam a hátlap mentén. A képeken látszik, hogy 5 helyen van rögzítve. 4 a hátlapon, és 1 a forgási pontnál. Ha az autón van akkor is le lehet szedni, csak akkor be kell hajtani a tükröt.
Remélem sikerült segítenem!