2014. május 17., szombat

Külső visszapillantó tükrök

Az autó előző gazdájánál a jobb oldali visszapillantót valaki letörte, és utólag nem 96 utáni tükröt kapott a törött helyére, hanem 96 előttit.
Mert, mint megannyi más dolog a Swiftek történelmében ebből sem csak egyféle létezik.

Murakami - '96 előtt

Arto - '96 után


A 96 előtti Swifteket Murakami, a 96 utániakat pedig Arto gyártmányú külső visszapillantó tükrökkel szerelték. A kettő egyébként kompatibilis egymással, legalábbis ami a rögzítési pontokat illeti. A felépítésük azonban teljesen más. A Murakami sokkal masszívabb hatást kelt, jóval több benne az anyag. Ettől függetlenül az Arto is teljesen rendben van. A Murakami M5-ös csavarokkal, az Arto lemez csavarokkal van az ajtóra rögzítve.
Néhány éve sikerült egy pár Murakami tükröt szereznem, így végre ugyanolyan tükrök voltak mind a két oldalon. Ezeket a tükröket kibővítettem tükörfűtéssel is (erről egy korábbi bejegyzésemben már írtam), illetve nem olyan régen végre színre is fújtam őket.

Ehhez szét kellett atomjaira szednem. Illetve hígítóval a gyári fekete fényezést is leszedtem róluk. És ha már itt voltam a Murakami feliratokat is kicsiszoltam belőlük. 

A szétszereléshez először is le kell szerelni az ajtóról őket. Ehhez le kell pattintani a kis háromszög alakú műanyag burkolatot az ajtóról, akkor láthatóvá válik a 3db csavar ami a tükröt rögzíti. Ezt kicsavarva a tükör leszerelhető. Ha elektromos tükrünk van akkor ki kell húzni a csatlakozót. Ilyenkor figyeljünk arra, hogy a kábelköteget ne ejtsük be az ajtóba, mert akkor a kárpitot is le kell szednünk.

A visszapillantó háromszög alakú részét takarja egy lágy műanyag elem, ezt leszedve láthatóvá válik 4 db csavar. Ezeket kiszedve a külső műanyag takaróelem lesz leszerelhető a fém konzolról.

A visszapillantó házából a tükröt a mozgató mechanikával együtt lehet kiszedni. Ehhez a ház alján található lyukon keresztül ki kell csavarni 1db csavart, ezután a mechanikát a tükörlappal együtt fölfelé, illetve kifelé emelve tudjuk kiszerelni. A mechanika egy műanyag házban van, aminek két oldalán van egy-egy műanyag fül. Ezeket kell leakasztani a fém konzol kampóiról.
Sajnos a Murakami gyártmányú tükröknek ez az egyik gyenge pontja. Ugyanis ezek a fülek szoktak idővel letörni. Mivel a műanyag elérik, és a rázkódás, hő, stb hatására megadja magát.
Ha el van törve egy, avagy mindkét fül akkor sincs semmi veszve. A fém konzolt, és a mechanika műanyag házát alaposan meg kell tisztítani, és le kell zsírtalanítani, majd a boltokban kapható Tesa, vagy más kétoldalas erős ragasztószalaggal fel kell ragasztani a mechanikát a fém konzolra. Nyilván ha szét kell újra szedni, akkor nem olyan egyszerű, mert csak a ragasztó szétroncsolásával jön majd le. De ha egyszer összeraktuk akkor néhány évig úgysem kell majd szétszedni. Nekem bő két évig így volt összerakva mind a két oldalon a tükör.


 A fenti képen a tükörlapot tartó műanyag bölcső is el van távolítva, így látható, hogy hogyan van beszerelve a mechanika a fém tartó konzolba, illetve a házba.

A fül ami hajlamos a törésre
Itt le is van törve

Ha a tükröt a mechanikával együtt kiszedtük a házból, akkor látható, hogy a házba a fém konzol 3 csavarral van rögzítve. Ha ezeket is kicsavarjuk akkor a ház és a fém konzol külön választható.

Én ezt követően szabadítottam meg a műanyag részeket a régi festéktől, illetve a feliratoktól.



Az öntött feliratok kicsiszolva

Ezután elbattyogtam az egyik helyi festékboltba a színkóddal, és a tankfedéllel a hónom alatt, és 3500 Ft-ért kevertettem egy flakon festéket, majd szépen lefújtam az összes műanyagot. 
Száradás után szépen mindent visszaraktam a helyére. Szerintem jó lett.

Kb. 1 héttel a festegetés után belefutottam az RSK fórumon egy eladó jobbos Arto tükörbe. Pont ilyen kellene nekem, és akkor végre helyre állna a lelki békém. Csakhogy!!! Az eladó tükör metálzöld... sebaj, hisz le tudom fújni Z1Y-ra. De mi lesz a tükörfűtéssel? Merthogy a két tükör tükörlapjai nem csereszabatosak. Szétnéztem hát a neten, és találtam már gyárilag fűthető tükörlapot az Arto tükrökhöz. 2-4 ezer Ft/db
Így aztán Janik cartárs jóvoltából boldog tulajdonosa lettem, egy jobbos Arto tükörnek is. (Ez úton is még egyszer köszönöm a korrekt üzletet!!!)
A balos tükör meg megvolt még otthon a szekrényben. Így hamarosan újra meglesz a szett.

Meg is érkezett a jobbos tükör, szét is kaptam gyorsan, ha máshoz nem is a festéshez szét kell szedni.

Azt Arto tükrök teljesen más felépítésűek. Egyrészt szinte 99%-a műanyag, így jóval könnyebb. Másrészt, ennek a hátlapja külön leszerelhető. Valakinek csak ez a rész van lefényezve.


Ezt a hátlapot óvatosan le kell pattintani. Ezt a részt egyébként külön is lehet kapni.

Ha a hátlapot leszedtük akkor a következő kép tárul a szemünk elé.



A tükörlapot magát a képen a jobb oldalon látható hosszúkás nyíláson keresztül a legkönnyebb eltávolítani. Ehhez kell egy hosszú vékony lapos csavarhúzó, amivel óvatosan le kell pattintani a műanyag füleket a mechanikáról.


A legnehezebb része a tartókonzol leszerelése a visszapillantó házáról. Ennek szentelek majd egy külön bejegyzést.
Persze minek is ennyire szétkapni... nos azért mert ezt is teljesen szeretném lefesteni.

2 megjegyzés:

  1. hali!
    Az Arto tükör házának hátoldalát hogy lehet könnyedén lepattintani? le kell szedni a tükröt és belülről benyúlni, vagy úgy, ahogy az autón van, úgyis le lehet? írnál erről? én is szeretném csak ezt a hátlapot lefesni, vagy inkább fóliázni, és akkor már egyszerűbb lenne úgy, hogy nem az autón van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Én egy régi bankkártyával feszítettem le a hátlapot. Óvatosan betuszkoltam az illesztésbe, és szépen körbehúztam a hátlap mentén. A képeken látszik, hogy 5 helyen van rögzítve. 4 a hátlapon, és 1 a forgási pontnál. Ha az autón van akkor is le lehet szedni, csak akkor be kell hajtani a tükröt.

      Remélem sikerült segítenem!

      Törlés