2014. május 26., hétfő

Külső-belső tisztítás

A hétvégén esküvőre voltunk hivatalosak, így kicsit ki kellett glancolnom a verdát.
Alapvetően azért nem szeretem a tisztítással tölteni az időt, mert az eredmény nagyon rövid ideig látható. Akár a külsőről, akár a belsőről van szó. Ettől függetlenül mindig megadom a módját. Most is 3 órát szüttyögtem el vele.

És akkor néhány szó a mikéntről.

Aki családi házban lakik, annak kissé egyszerűbb a képlet. Az udvaron, slaggal, magasnyomásúval, stb, olcsón és egyszerűen meg lehet oldani. Nekem kicsit nyűgösebb a dolog panelpatkány lévén.

Sokan nem szeretik a gépi mosót, mert hogy összekarcolja a fényezést, stb... Nyilván ha egy új autóm lenne, vagy egy olyan aminek egyébként még makulátlan a fényezése, akkor én sem vinném gépi mosóba. De mivel nem így van, ezért nyugodt szívvel gurulok be. Gyors is, aránylag alapos is, és nem is olyan drága. Nekem itt Kecskeméten az IMO mosó vált be a legjobban. Jó ár/érték/idő aránya van. A fullos, nanoviaszos (bármit is jelentsen ez) mosás 15-1600 Ft. És pár perc alatt megvan. Ha nem akarok sokat molyolni, vagy sürget az idő akkor ide viszem.

Ellenben ha ráérek, és alaposan ki akarom takarítani a járgányt akkor saját magam látok neki. Ehhez keresek egy kézi mosót. Itt Kecskeméten a Géza fejedelem körúton és az Izsáki úton lévő önkiszolgáló mosó jött be eddig a legjobban. Jó a magasnyomású is, és aránylag olcsó is.
Sajnos egyes kutakon nem igen nézik jó szemmel, ha a kézi mosóban hozzá fog az ember vödörből mosni. Nyilván érthető, hisz abból nekik kevesebb a bevétel.

Ahogy én szoktam:

Hozzávalók:
 - 2db 10 literes vödör
 - 1 kanna víz (mert nem lehet minden mosóban vételezni, a magasnyomásúval meg nem tudod a vödröt megtölteni)
 - szivacs
 - kefe
 - autó sampon
 - mikroszálas kendők
 - wax
 - Clin
 - gumiápoló

Ami fontos, tűző napon sosem szabad autót mosni, a samponos víz szinte rögtön rászárad a felületre, és foltos lesz. Ezért célszerű egy kevésbé meleg napot választani, vagy hajnalban csinálni.
Első körben alaposan le kell csapatni az autót a magasnyomásúval, és csak ezt követően szabad a szivaccsal nekiesni. A magasnyomásúval amennyire csak lehet le kell mosni a port ami megkarcolhatja a fényezést. Ilyenkor a kerékjáratokat is alaposan érdemes kimosni.

A bogármaradványok eltávolítására kapható több különböző bogároldó szer, én eddig a Prevent bogároldóját próbáltam ki, valóban jól működik. De egyszerűen úgy is el lehet távolítani a rászáradt maradványokat, hogy egy nagyobb kendőt, vagy pl egy kimustrált törölközőt beáztatunk vízbe, és azzal takarjuk le a kezelendő felületet, mintegy feláztatva a bogarak maradványait.

Ha ezzel megvagyunk akkor kell az egyik vödörbe bekeverni a sampont, a másikba pedig csak sima vizet kell önteni. Fentről lefelé haladva a samponos szivaccsal le kell mosni az autót. A koszos szivacsot pedig a tiszta vizes vödörbe kell kimosni, öblíteni. Így a samponos víz nem lesz koszos, és nem a koszos vízzel fogjuk összemaszatolni az autót. A kerekeket a végén kefével kell alaposan megsikálni.
Szombaton például annak ellenére, hogy reggel fél 6-kor kezdtem el a mosást, a sötétkék autó annyira magába szívta a meleget, hogy már így is elkezdett ideje korán rászáradni a samponos lé. Ilyenkor célszerű kisebb területeket lemosni, aztán az adott részt le is öblíteni a magasnyomásúval.
Ha az egész autót körbemostuk a samponos szivaccsal, akkor alaposan öblítsük le tiszta vízzel. Ha ezzel is készen vagyunk akkor jöhet a szárítás.
Én ilyenkor már félre szoktam állni a mosóból, hogy ne tartsak fel feleslegesen másokat (még akkor is, ha fél 6-6 körül nem sokan vannak még a mosóban.
A szárítást szintén fentről lefelé haladva végzem. Ehhez mikroszálas kendőt használok, de bármilyen más kendő is megfelel ami nem szöszöl. Ilyenkor szoktam még az üvegeket Clinnel áttörölni.
Amíg az autó teljesen megszárad, addig lehet a belsejével foglalkozni. A szőnyegeket kiveszem, és alaposan kiporszívózom előbb az üléseket majd a kárpitokat. Utoljára a szőnyegeket és a csomagtartót szoktam.
Ha ezzel is készen vagyunk akkor jöhet a törölgetés. Vannak nagyszerű műszerfal tisztítók, de én csak simán Clinnel, és tiszta mikroszálas kendővel szoktam letakarítani. Amit kerülni kell az a szilikon. Csillog-villog tőle a műanyag, de csak a port fogja összeszedni, és annál semmi zavaróbb nincs, mint amikor napsütéses időben még a műszerfalról is a szemünkre tükröződik a fény.
Az üvegeket belülről is Clinnel szoktam alaposan letisztítani. Vannak akik a hagyományos ecetes vízre esküsznek. Azt még nem próbáltam.

Közben megszáradt az autó külseje. Jöhet a wax. 
Én eddig Turtle waxot használtam, pasztát, illetve a Color Magic nevű színes waxot. Egyszerre csak egy elemet kenek be körkörös mozdulatokkal mikroszálas kendőt használva.
Ha a wax megszáradt egy tiszta kendővel fényesítem a felületet. Itt is fontos megjegyezni, hogy a felület legyen tiszta, száraz és ne legyen forró.

Ezután már csak annyi van hátra, hogy a gumikat befújom gumiápoló habbal. Ilyenkor ügyelni kell arra, hogy sem a futófelületre, sem elől a tárcsákra ne kerüljön a gumiápolóból, különben nem igen fogunk tudni megállni az autóval. Nekem eddig a Lidlben szezonálisan kapható W5 gumiápoló vált be a legjobban.

 

5 megjegyzés:

  1. Szia!
    Teljesen egyetértek a két mosót illetően,nekem is ezek váltak be.Egyébként én is w5 gumiápolót használok,mert a régi swift fórumon olvastam róla jókat.Már egy éve nem swiftet használok de rendszeresen olvasom az oldaladat mert érdekes,hasznos és olvasmányos.Régóta szeretném a kocsi belsejét,kárpitját kitakarítani.Üléshuzatot használok de arra gondoltam,hogy kiszerelem az üléseket és neki esek a szőnyegnek illetve az eredeti üléskárpitnak...Eredetileg arra gondoltam,hogy bérelhető szőnyegtisztító géppel csinálom meg de nem tudom,hogy lehet-e egyáltalán bérelni még Kecskeméten.Régen volt kölcsönző de most nem találtam a neten erre utaló hirdetést,céget...Vajon valamelyik autó mosóban vállalnak ilyen mélységű tisztítást?Mondjuk szívesebben csinálnám saját magam...Nincs ötleted esetleg,tapasztalatod ezzel kapcsolatban? Ezúton is gratulálok a blogodhoz,további jó autózást kívánok!
    Üdvözlettel:
    Zépisti

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Hogy hol lehet bérelni takarítógépet azt nem tudom sajnos. De ha van esetleg száraz-nedves porszívód akkor azzal is ki lehet tisztítani. A legtöbb ún. "Takarítógép" is csak annyival tud többet, hogy a kárpittisztító vegyszert egy szivattyúval a gépből tudod a kárpitra spriccelni. Egyébként a nedvesség kiszívása már ugyanolyan elven működik, mint a sima száraz-nedves porszívónál.
      A Csernákkal szemben, a Törekvés kút mellett van egy autó kozmetika, ott vállalnak teljes külső-belső takarítást, kárpittisztítást is. Hogy mennyiért azt nem tudom. De a cégünktől is oda szokták hordani az autókat.

      Illetve még van egy ismerősöm aki maszekban szintén vállal külső-belső tisztítást. Hogy ebben a kárpitok ilyen jellegű tisztítása is benne van-e azt nem tudom. De ha gondolod elkérem a telefon számát.

      üdv
      kredeb

      Törlés
  2. Szia!

    Köszönöm de először körbe érdeklődöm néhány mosóban-ott is amit írtál- ha lesz egy kis időm. :)A következő mosásnál kipróbálom az általad leírt "kétvödrös" módszert.Ha lesz egy kis időm(erre is)...

    Üdv:
    Zépisti

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello!

      Most jut eszembe... a Baumaxban lehet gépeket bérelni, és ahogy néztem kárpittisztító gépük is van.
      http://baumax.hu//flyer/2014/tisztitas/index.html#/2/

      üdv
      Kredeb

      Törlés
  3. Én még tudom ajánlani a végén a fehérolajat vagy a paraffinolajat.
    totálisan tiszta anyag (ezt is gyártjuk:-)) szóval nem sérti, marja, oldja....stb. a fényezést
    Ha új aszfalton mész (vagy belefutsz egy felújított még meleg szakaszba) akkor felverődik a kátrány.
    Ez simán leszedi bárhonnan. (a bandit alu hengerein elég szar látvány a fekete kátránydarabka)

    Ha pedig a mosás, száradás után vékonyan bekened, majd rendesen átőrlöd akkor még a metál szín is élénkebb lesz.
    Persze ha nem jól törlöd le, akkor jobban tapad rá a por:-))

    Asszony Lanosát, a banditot is mindig így pucolom, mert elég hülye sötétzöldes-barnás színe van a kocsinak, a moci meg fekete és minden folt meglátszik rajta.
    (mocinál meg eleve a felnire ragadó kosz egy törléssel lejön utána, még ha teflonos láncsprayt használ az ember az is.)

    VálaszTörlés