2012. szeptember 22., szombat

Elektromos csomagtér nyitás

Biztos másnak is megfogalmazódott már a fejében a gondolat, hogy néha jó lenne ha nem kellene a kulccsal bajlódni csomagtér nyitásakor. Sötétben nem találja az ember a kulcslyukat, stb stb....

Mivel a riasztót úgyis deaktiválni kell, így az ember kezében már ott a távirányító, ezért adott a feladat, rá kell kötni a riasztóra a csomagtérnyitást is. Az autómban található riasztónak van is ilyen kimenete, már csak a mechanikai kialakítást kellett kitalálni.

A régi swift fórum lakói közül ha jól emlékszem Rafika linkelt be egy videót az általa megvalósított elektromos nyitásról.




Ha erre időben ráakadtam volna, akkor könnyebb dolgom lett volna, de alapvetően én is hasonló koncepcióban gondolkodtam.

Elvileg a csomagtér nyitáshoz egy ún. csomagtér nyitó mágnest szoktak alkalmazni, ám ennek a majd 5000 Ft-os ára hamar elriasztott. A másik lehetőség, egy mezei központi zár motor. Ennek már sokkal barátibb az ára, mindössze 700 Ft. Ebből a 2 vezetékesre volt szükségem, és elegendő volt a 25Nm-es.

Egy probléma megoldva, a mivel kérdésre meg van a válasz. Jött a hogyan!!!

Megsasoltam a csomagtérzárat. Maga a kulcsos zár egy rudazaton keresztül oldja a reteszt, ám ez a rudazat csak akkor mozog szabadon ha a kulcs is benne van. A nyitó bowden pedig szintén ugyanerről az oldalról húzva oldja a reteszt. A bowden kis kireteszelő kallantyújára kell valahogy ráaplikálnom bal oldalról egy toló rudazatot.

A Rafika videóján jól látszik, hogy ő a bowdent és a zár rudazatot is kiiktatta (időközben konzultáltam Rafikaval, és a kulcsos zár nem lett kiiktatva, csak rosszul láttam a videón), és a bowden helyére illesztette be a központi zár motorhoz kapott rudazatot, illetve diót. Mint azt megtudtam ő azért csinálta meg így, mert elszakadt a bowden, és kb 5-6000 Ft lett volna a pótlása. Így egyszerűen kiiktatta, és csak a központi zár motorral nyitja a csomagteret.

Én nem akartam a gyári lehetőségeket megszüntetni, csak szerettem volna kiegészíteni azokat. Így aztán kiszereltem a reteszt, és a bowden által mozgatott alkatrész egy megfelelő helyére készítettem egy 2mm átmérőjű furatot. Nagyobbat nem akartam, mert nincs olyan sok anyag abban az alkatrészben.

A piros nyíllal, illetve pöttyel jelölt helyre készítettem egy 2mm átmérőjű furatot.

A motorhoz kapott alkatrészek között van egy bringa küllőre hajazó rudazat, ami azonban 3mm vastag. Ez adta az ötletet, egyszerűen kicserélem ezt az alkatrészt egy valódi kerékpár küllőre, mert az vékonyabb. A kemény 15 Ft-ért beszerzett kerékpár küllő csak 2mm vastag.

 

A fenti képen látható módon rögzítettem a motort az ajtóhoz. A küllőt pedig a következő képek szerint hajlítottam meg.





A küllő végére pedig egy sorkapocsból kiszedett rögzítő elemet csavaroztam, így nem tud véletlenül kicsúszni a helyéről.
A mechanikai kialakítás volt a könnyebb falat. A vezetékeléssel ment el rengeteg idő. 



Berelézni a riasztó megfelelő kimenetét, felszedni a kárpitokat, behúzni a vezetéket. Elment vele egy délután, de megérte. 



És akkor a működésről pár videó.






Hozzávalók:
   - 2 vezetékes 25 Nm-es központi zár motor
   - 2 mm vastag kerékpárküllő
   - relé
   - vezeték
   - kábelsaru

9 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1 db központi zár motorral van megoldva... de írtam valahol olyat, hogy kettő kell hozzá???

      Köszi!

      Üdv

      kredeb

      Törlés
    2. Jah! Bocsi! Elnézetem a a 2 vezetékes... dolognál... :D

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Helló!

    Milyen relét használtál a bekötésnél? Nem vagyok nagy szaki az elektronikában.

    VálaszTörlés
  4. Szia a mechanikat enis ki gondoltam az elektronikaval akadtam el ha segitesz kerlek ?

    VálaszTörlés
  5. Helló, a bekötésbe esetleg valaki tudna nekem segíteni?

    VálaszTörlés
  6. Milyen relét kell használni? Valaki esetleg tudna írni egy emailt? Vagy valami elerhetoseget

    VálaszTörlés