2014. január 3., péntek

Fejegység

Az autót még egy öreg Panasonic kazettás fejegységgel vettem. Alapvetően egy jó kis masszív fej volt... de a kazetta már 10-15 évvel azelőtt is halott volt, nemhogy 2010-ben.

Valami olyat szerettem volna, ami MP3-at is le tud játszani, ha lehet akkor pendriveról, vagy valamilyen memóriakártyáról. Nem akartam sokat beleölni a fejegység dologba, és a CD lejátszó rész számomra nem is volt releváns, ezért úgy gondoltam, hogy nem nyúlhatok mellé egy ilyennel:




Ez egy Roadstar RU-400-as fej volt. Azt gondoltam nem lesz nagy kunszt a csere... régi ki, új be, és már düböröghet is a R&R. Természetesen ez nem így történt. Sajnos csak a Pana fej eltávolításakor derült ki, hogy nemcsak, hogy nincs ISO csati, de még a gyári csati is le lett vágva, és a Pana kábele csak rá van gányolva a gyári kötegre. Szóval előbb a kábelt kellett rendbe tenni. Az lett volna a legegyszerűbb ha még megvan a gyári csati, mert akkor csak egy átalakítót kellett volna venni 1-2 ezer forintért, rádugni, és máris bármilyen ISO csatis cucc rádugható. Így viszont csak sima ISO csatit vettem, és azt próbáltam meg bekötni. Előbb ki kellett méricskélni ki hová tartozik, majd szépen sorban bekötni az ISO csati vezetékeit.

Amint ezzel megvoltam, rádugtam az új fejegységet, bekapcsoltam, és láss csodát...működik. Na mondom akkor teszek egy kört. Beindítottam a motort, ekkor sűrű füst kezdett el gomolyogni a középkonzolból. A fej elhalálozott. Szépen vissza a boltba, ahol minden kötözködés nélkül kicserélték. 2-3 nap elteltével kaptam meg az új, még mindig Roadstar fejegységet. Ám élt bennem a gyanú, hogy nem véletlenül füstölt el az előző, és esetleg én kötöttem félre valamit, így aztán inkább elmentem egy autóvillamossági szerelőhöz, hogy nézze át, és adott esetben tegye rendbe a dolgokat az ISO csati környékén. Talált is egy hibát, amit korrigált. Ekkor még azt hittem, hogy most már minden OK lesz. És egy darabig az is volt. Frankón működött is a fej, de csak addig amíg be nem indítottam az autót. Ekkor ugyanis -na nem.. nem füstölt el- de kikapcsolt, és nem is volt hajlandó visszakapcsolni, csak ha leállítottam az autót és újra ráadtam a gyújtást. Kis fejvakarászás és gondolkodás után a szerelő elkezdett méricskélni, és hamar kiderült, hogy a Roadstar "mérnökei" nem poénból írták rá a készülékre, hogy DC12V, ugyanis, amint a töltés elérte a bűvös 13,3 voltot, a fej gondold egyet és kikapcsolt. Vagyis a megengedett legnagyobb 14,4 voltos töltés mellett a készülék nem igen volt képes rendeltetésszerűen működni. Nem volt mit tenni, visszacsattogtam a boltba, mondanom se kell, hogy egyrészt igen bosszús voltam mert olcsón akartam megúszni a dolgot, ehhez képest már lassan elégettem annyi benzint aminek az árából egy márkás fejet is vehettem volna, másrészt attól tartottam, hogy a boltban már el fognak hajtani a halál azon bizonyos nemes szervének a legvégére...
Szerencsére a boltban nagyon korrektek voltak, mondták, hogy adnak egy másikat. Erre én természetesen mondtam, hogy talán azt már kihagynám, inkább ráfizetek még egy néhány ezrest, és megpróbálkoznék egy márkásabb fejegységgel. Zsebemben egy Szent Istvánnal kevesebbel, és egy Sony fejjel a hónom alatt boldogan távoztam a boltból, immár annak reményében, hogy ez már működni fog rendesen.

Egyébként a Roadstar tápegységről frankón muzsikált, járattam egész nap, és ment is szépen. De ahogy a feszültséget 13,3 V felé tekertem rögtön letiltott.





Szóval végül egy Sony CDX-GT35U CD/MP3-as fejegységre cseréltem ki a fent nevezett csodálatos tákolmányt. Ez ellentétben a Roadstarral csak USB-t tudott kezelni, és CD mechanika is volt benne -amit jó ha kétszer használtam- de ez már menet közben is működött... mik vannak?!?! Autós fejegység ami járó motor mellett is képes működni?!?! Elképesztő!!! Emberek a holdra léptünk!!!
Ennek a beszerelése már valóban csak pár perc volt, régi fej ki, régi keret ki -mert amíg ez a huzavona zajlott addig visszakerült a Pana fej- új keret be, csatik a helyükre, új fej be, és örül. Minden nagyszerűen működik.
Aztán teltek az évek -szám szerint 3- és kezdett zavarni, hogy az autóban a belső térben az uralkodó világítás zöld színű. Sokakkal ellentétben nekem nem jön be a kék színű műszerfal-világítás. De a Sony fent nevezett terméke piros gombokkal és kék kijelzővel, illetve világítással volt megáldva. És ez nekem roppant módon baszta a szememet. Nem illett a képbe. Természetesen megsasoltam, hogy nem lehetne-e valamilyen módon átledezni zöldre, de sajnos elég speckó módon volt a gombok világítása megoldva, így erről letettem.
Az esztétikai megfontolásokat leszámítva semmi gondom nem volt a készülékkel. Mindig rendesen működött, 3 év alatt megevett 3-4 kártyaolvasót, de amúgy semmi bajom nem volt vele. 

Mindig attól tartottam, hogy én vagy az épp a jobb 1-en utazó személy letöri a túlságosan is kiálló pendrivot, ezért vettem egy egész kicsit microSD kártyaolvasót, és azt dugtam be, így azt soha ki sem kellett vennem, még akkor sem, ha az előlapot levettem és betettem a tokjába. Hogy ennek, vagy egyszerűen a silány kínai olvasóknak volt-e köszönhető, hogy 3-4 kártyaolvasó is megdöglött ezalatt a 3 év alatt azt nem tudom, de memóriakártyának soha semmi baja nem lett.

Aztán eljött 2013 karácsonya, és gondoltam egy nagyot, lecserélem a jó öreg Sony fejet valami másra, valami szintén márkás, de már zöld háttérvilágítású fejre. Nézelődtem a helyi nagy áruházakban, és a neten is... mígnem megakadt a szemem egy JVC fejen. Konkrétan a JVC KD-R432 USB típusún.




Elszaladtam hát az E-digitálba, ahol a Sonyt is vettem, és 20 ezerért megvettem ezt a szépséget. Sony ki, JVC be.

Ami ezalatt a néhány hét alatt feltűnt:

Pozitívumok:

- ZŐŐŐŐD :O)
- sokkal több fokozatban dimmelhető a háttérvilágítása -a Sonynál csak kettő volt
- sokkal, de sokkal érzékenyebb a rádió része, értsd, lényegesen több adót tudok befogni vele ugyanazzal a gyári antennával mint a Sonyval. Akár FM, akár AM sávban. FM-ben itt Kecskeméten gyakorlatilag a helyi Gong rádión, az MR1-en, és a Klub Rádión kívül alig lehetett mást befogni. AM-en pedig egy szerb rádión kívül csak a Kossuth jött be. Ellenben most, FM-en bejön a Music FM, a Class FM, a félegyházai Síriusz (vagy hogy a fenében írják), Petőfi, Bartók, MR1, Gong. AM-en pedig két kezem sem elég, hogy megszámoljam a befogható adókat (ne nem mintha az AM manapság annyira népszerű lenne)
- bővíthető Bluetooth kihangosító egységgel -ami viszont szerintem horror áron van.
- a hangerő gomb megnyomásával lehet némítani illetve MP3/CD esetén ez a Pause, a Sonynál erre egy külön kis gomb volt amit alig találtam amikor szükség lett volna rá.
- ha leállítom az autót, és kiveszem az előlapot, majd bármikor később visszarakom és ráadom a gyújtást, akkor automatikusan bekapcsol és működik tovább ahogy korábban. A Sonynál még külön be kellett kapcsolni, mármint világított meg minden, de csak akkor szólalt meg újra, ha konkrétan külön bekapcsoltam. 

Negatívumok:

- maga az előlap mintha kevésbe lenne masszív mint a Sony esetében, persze ez egy elég szubjektív dolog, de mintha a Sony előlapjában kicsit több anyag lett volna.
- az MP3 könyvárkezelése még kicsit átláthatatlan, számomra a Sony sokkal egyértelműbb volt... igaz azt már 3 évig használtam.
- a hangerő poti a Sonynál gumírozott volt, az nekem jobban tetszett, mint ennél ez a fémhatású valami, de ez is egy szubjektív dolog.

Alapvetően nagyon tetszik, de még vannak dolgok amiket meg kell szoknom.

Tanulságok
1. Ne akarjunk a fejegységen spórolni, inkább vegyük meg a márkásabb fejet, sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat. Persze vannak akik azt gondolják, hogy minek, mert úgyis csak a márkát fizetem meg, bla, bla, bla.... Nem, nem csak nevet fizeti meg az ember. Lehet hogy kétszer annyiba kerül mint egy noname fej, de ez működik, úgy ahogy kell. Még 3 év múlva is, nem pergett szét az előlap, nem volt kontaktos, stb. És persze később ha az ember fejleszt egy kicsit, jobb hangszórók, komponens szett, esetleg mélynyomó, akkor már nem a fej lesz a szűk keresztmetszet.

2. Ha nem értünk a bekötéshez, bízzuk szakemberre a dolgot. Nem minden helyen fogják mosolyogva visszavenni a leégetett fejet. Nekem így visszagondolva szerencsém volt, hiszen mondhatták volna azt is, hogyha nem szakember szerelte be akkor kenjem a hajamra a garancialevelet.

3. Gondoljuk át milyen belteret képzelünk el a jövőben, mennyire illik bele az autóba az adott fej. Persze ez egy roppant szubjektív dolog.

2 megjegyzés:

  1. Én ABM D1440-es fejegységet használok (kapható Bluetooth-os verzió is) a Swiftemben már 2 éve és nincs vele bajom. SD-s és USB-s MECH-less, tehát CD mechanika mentes. Mondjuk Én is örültem volna, ha ZŐŐŐD háttérvilágítása van, hogy jobban passzoljon a Swiftes környezetbe, de ezen nem akadok fenn :) Jó olvasni a blogodat, vannak benne hasznos infok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor lehet, hogy csak én vagyok peches, legalábbis ami a noname dolgokat illeti. :O)

      Örülök, hogy hasznosnak találod a blogomat!

      Törlés